Participation that enhances the political subjectivity of early childhood

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Diana M. Bedoya-Ospitia, Mg.
Diana Carolina Figueroa-Zamora, Mg.
Lady Jazmín Liberato-Murcia, Mg.
María Camila Ospina-Alvarado, Ph. D.

Abstract

(analytical)
This study examines the construction of political subjectivities of girls and boys in early childhood through genuine participation with the community in the Kurmadó indigenous reserve. The author describes ethnographic research with a girl and two boys from Embera Chami community, as well as a mother who is a community leader and a father. Although historically children have been invisible in society, lacking recognition as social actors with agency, the results evidence the political potential
generated by experiences of community, struggle, and resistance that indigenous children participate in from an early age. Genuine participation is understood as the scenario in which children's political subjectivity is generated and strengthened.


Keywords: Political subjectivity; stake; early childhood; community settings.

Article Details

How to Cite
Participation that enhances the political subjectivity of early childhood. (2024). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 22(2), 1-24. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.22.2.6178
Section
Segunda Parte Volumen 22 No. 2
Author Biographies

Diana M. Bedoya-Ospitia, Mg., Universidad de Manizales, Colombia

Magíster en Educación y Desarrollo Humano, Universidad de Manizales. Especialista en Cultura de Paz y
Derecho Internacional Humanitario de la Pontificia Universidad Javeriana. Psicóloga de la Universidad Católica de Pereira. 0009-0003-6983-7191. H5: 0. Correo electrónico: umz32mz_dmbedoya@cinde.org.co

Diana Carolina Figueroa-Zamora, Mg., Universidad de Sabaneta, Colombia

Magíster en Primera Infancia: Educación y Desarrollo, Universidad de Sabaneta. 0009-0003-3914-7464.
H5: 0. Correo electrónico: dfigueroa@otraescuela.org

Lady Jazmín Liberato-Murcia, Mg., Universidad Pedagógica Nacional, Colombia

Magíster en Desarrollo Social y Educativo, Universidad Pedagógica Nacional. Especialista en Gerencia Social de la Educación de la Universidad Pedagógica Nacional. Licenciada en Educación Infantil de la misma universidad. 0009-0005-4244-072X. H5: 0. Correo electrónico: ljliberatom@upn.edu.co

María Camila Ospina-Alvarado, Ph. D., Cinde, Colombia

Doctora en Estudios de Medios y Comunicación, Taos Institute-Free University of Brussels; Doctora en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud de la Universidad de Manizales-Cinde. Magíster en Psicología Clínica de la Pontificia Universidad Javeriana. Psicóloga de la Universidad de los Andes. 0000-0002-7271-151X. H5: 20. Correo electrónico: mospina@cinde.org.co

How to Cite

Participation that enhances the political subjectivity of early childhood. (2024). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 22(2), 1-24. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.22.2.6178

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