Experiences of violent child rearing and its reproduction with children

Main Article Content

Daniel Alejandro Meza-Galvan
Christian Enrique Cruz-Torres

Abstract

This study involved conducting a cross-sectional survey with the participation of 180 mothers and 32 fathers who are parents of children aged 2 to 17 years. Using binary logistic regression, violent child rearing practices experienced by parents when they were children themselves were analyzed as predictors of being violent with their own children. The effects of having received psychological support, the quality of a couple's relationship, levels of self-esteem and family structures were also analyzed by the authors with the hope that these variables might reduce violent parenting practices. The results of the study show that the different forms of violence experienced when they were children increase the probability that the parents will use these specific forms of violence against their own children. There was no evidence that higher levels of self-esteem among parents or having received psychological support have an impact on the reproduction of this violence.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section

Segunda Sección: Estudios e Investigaciones

Author Biographies

Daniel Alejandro Meza-Galvan, Guanajuato University

Licenciado en Psicología, Universidad de Guanajuato. 0009-0005-9894-1646. H5: 0. Correo electrónico:
da.mezagalvan@ugto.mx

Christian Enrique Cruz-Torres, Universidad de Guanajuato, México

Licenciado en Psicología Social, Universidad Autónoma Metropolitana. Doctor en Psicología, Universidad
Nacional Autónoma de México. 0000-0002-4286-4697. H5: 8. Correo electrónico: christian.cruz@ugto.mx

How to Cite

Experiences of violent child rearing and its reproduction with children. (2025). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 23(2), 1-18. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.23.2.6538

References

Acevedo, J. (2010). El castigo infantil en México: las prácticas ocultas. Plaza y Valdés.

Acevedo, J., Castro, L. K., & De León, C. A. (2018). Un reto contemporáneo: la disciplina infantil libre de violencia. Trabajo Social Unam (11-12-13), 25-48. https://doi.org/pgrx

Aguirre, E., Montoya, L. M., & Reyes, J. A. (2006). Crianza y castigo físico. En E. Aguirre (Ed), Diálogos 4. Discusiones en la psicología contemporánea. Universidad Nacional de Colombia.

Álvarez, M., & Castillo. J. G. (2019). Panorama estadístico de la violencia contra niñas, niños y adolescentes en México. Unicef. https://www.unicef.org/mexico/media/1731/#le/UNICEF%20PanoramaEstadistico.pdf

Bandura, A. (1965). In&uence of models’ reinforcement contingencies on the acquisition of imitative responses. Journal of Personality and Social Psychology, 1(6), 589-595. https://doi.org/10.1037/h0022070

Bandura, A., Ross, D., & Ross, S. A. (1961). Transmission of aggression through imitation of aggressive models. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 63(3), 575-582. https://doi.org/10.1037/h0045925

Cogollo, Z., Campo-Arias, A., & Herazo, E. (2015). Escala de Rosenberg para autoestima: consistencia interna y dimensionalidad en estudiantes de Cartagena, Colombia. Psychologia: Avances de la Disciplina, 9(2), 61-71.

Congreso General de los Estados Unidos Mexicanos. (2021). Ley General de los Derechos de Niñas, Niños Adolescentes. http://www.ordenjuridico.gob.mx/Documentos/Federal/ html/wo99957.html

Congreso General de los Estados Unidos Mexicanos. (2024). Decreto por el que se reforman y adicionan diversas disposiciones de la Ley General de los Derechos de Niñas, Niños y Adolescentes, en materia de crianza positiva. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5721546&fecha=26/03/2024#gsc.tab=0

Cuervo, A. (2010). Pautas de crianza y desarrollo socioafectivo en la infancia. Diversitas. Perspectivas en Psicología, 6(1), 111-121. https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2010.0001.08

Echeburúa, E., & Amor, P., & Corral., P. (2009b). Hombres violentos contra la pareja: trastornos mentales y per#les tipológicos. Pensamiento Psicológico, 6(13), 27-36.

Echeburúa, E., Sarasua, B., Zubizarreta, I., & Corral, P. (2009a). Evaluación de la eficacia de un tratamiento cognitivo-conductual para hombres violentos contra la pareja en un marco comunitario: una experiencia de 10 años (1997-2007). International Journal of Clinical and Health Psychology, 9(2), 109-217.

Espinoza-Varas, C. M. (2022). Estilos de crianza de familias monoparentales con jefatura femenina pertenecientes a la comuna de Padre Hurtado [Tesis de pregrado no publicada]. Universidad Alberto Hurtado.

Finkelhor, D., Turner, H., Wormuth, B., Vanderminden, J., & Hamby, S. (2019). Corporal punishment: Current rates from a national survey. Journal of Child and Family Studies, 28, 1991-1997. https://doi.org/10.1007/s10826-019-01426-4

Garcés, D., & Eugenio L. (2020). Estilos de crianza en conductas violentas de personas con sentencia por delitos contra la mujer. Universidad Internacional SEK. https://repositorio.uisek.edu.ec/handle/123456789/3774

Gaxiola, J., & Frías, M. (2008). Un modelo ecológico de factores protectores del abuso infantil: un estudio con madres mexicanas. Medio Ambiente y Comportamiento Humano, 9(1-2), 13-31.

Gershoff, E. T. (2010). More harm than good: A summary or scienti#c research on the intended and unintended effects of corporal punishment on children. Law and Contemporary Problems, 73(2), 31-56.

Gómez, E., & de Paul, J. (2003). La transmisión intergeneracional del maltrato físico infantil: estudio en dos generaciones. Psicothema, 15(3), 452-457.

Greenlee, J. L., Piro-Gambetti, B., Putney, J., Papp, L. M., & Hartley, S. L. (2021). Marital satisfaction, parenting styles, and child outcomes in families of autistic children. Family Process, 61(2), 941-961. https://doi.org/10.1111/famp.12708

Huerta, R., Grimaldo, E., & Chavez, B. (2023). Pautas de crianza y su relación con los problemas de conducta infantil. Revista Iberoamericana de Psicología, 16(3), 45-55. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.16305

Instituto Nacional de Salud Pública, & Unicef México. (2016). Encuesta nacional de niños, niñas y mujeres 2015. Informe final. Autor. https://www.unicef.org/mexico/media/1001/file/UNICEF_ENIM2015.pdf

Jurado, D., López, K., Jurado, C., & Querevalú, B. (2015). Validez de la Escala de autoes-tima de Rosenberg en universitarios de la Ciudad de México. Revista Latinoamericana de Medicina Conductual, 5(1), 18-22.

Mendoza, B., Pedroza, F. J., & Martínez, K. I. (2014). Prácticas de crianza positiva: entrenamiento a padres para reducir bullying. Acta de Investigación Psicológica, 4(3), 1794-1809. https://doi.org/10.1016/S2007-4719(14)70980-9

Moreno, J. M. (2006). Revisión de los principales modelos teóricos explicativos del maltrato infantil. Enseñanza e Investigación en Psicología, 11(2), 271-292.

Moreno, J. A. (2007). Influencia del apoyo social y la satisfacción marital sobre la transmisión intergeneracional del maltrato físico [Tesis de pregrado, Universidad de los Andes]. Repositorio Institucional Séneca. http://hdl.handle.net/1992/23490

Morris, A. S., Cui, L., & Steinberg, L. (2013). Parenting research and themes: What we have learned and where to go next. En R. Larzelere, A. Morris, & A. Harrist (Eds.), Authoritative parenting: Synthesizing nurturance and discipline for optimal child development (pp. 35-58). American Psychological Association. https://doi.org/pgrs

Narváez, D., Wang, L., Cheng, A., Gleason, T., Woodbury, R., Kurth, A. & Burke, J. (2019). The importance of early touch for psychosocial and moral development. Psicologia: Reflexão e Crítica, 32(16). https://doi.org/10.1186/s41155-019-0129-0

Ochoa, O., Restrepo, D., Salas C., Sierra, G. M., & Torres, Y. (2019). Relación entre antecedente de maltrato en la niñez y comportamiento maltratador hacia los hijos. Itagüí, Colombia, 2012-2013. Revista Colombiana de Psiquiatría, 48(1), 17-25. https://doi.org/10.1016/j.rcp.2017.05.014

Oliva, A., Arranz, E., Parra, A., & Olabarrieta, F. (2014). Family structure and child adjustment in Spain. Journal of Child and Family Studies, 23(1), 10-19. https://doi.org/10.1007/s10826-012-9681-2

Oropeza, R., Armenta, C., García, A., Padilla, N., & Díaz-Loving, R. (2010). Validación de la Escala de Evaluación de Relaciones en la población mexicana. Psicología Ibero-americana, 18(2,) 56-65. https://doi.org/10.48102/pi.v18i2.253

Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton University Press.

Sarmiento, R. F. (2019). Relación de los estilos de crianza con los niveles de agresividad que presentan adolescentes procedentes de familias monoparentales del Colegio Municipal «Fernández Madrid» [Tesis de pregrado, Universidad Central del Ecuador]. Repositorio Institucional Universidad Central del Ecuador. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/20561

Sege, R., Siegel, B. S., Council on Child Abuse and Neglect, Committee on Psychosocial Aspects of Child and Family Health, Flaherty, E., Gavril, A., Idzerda, S., Laskey, A., Legano, L., Leventhal, J., Lukefahr, J., Yogman, M., Baum, R., Gambon, T., Lavin, A., Mattson, G., Montiel-Esparza, R., & Wissow, L. (2018). Effective discipline to raise healthy children. Pediatrics, 142(6). https://doi.org/10.1542/peds.2018-3112

Temple, J., Choi, H., Reuter, T., Wolfe, D., Taylor, C. A., Madigan, S., & Scott, L. (2018). Childhood corporal punishment and future perpetration of physical dating violence. The Journal of pediatrics, 194, 233-237. https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2017.10.028

Unicef. (2022). Proteger los derechos de la infancia en tiempos de crisis. Informe anual de Unicef 2021. Autor https://bit.ly/4cvSmY4

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.