Possible futures, the creative potential of children for peacebuilding
Main Article Content
Abstract
(descriptive): This article presents some of the results of a study that seeks to denaturalize violence as a fundamental element of the subjectivity of girls and boys in contexts of armed conflict. The study recognizes the capabilities of children and their socializing agents to contribute to processes of peace-building, democracy and reconciliation by making use of the resources of social constructionism and generative narratives. The research has a qualitative methodology that draws on hermeneutics and critical guidance using the categorical analysis of narratives. This article focuses on the potential of human development for peace-building that children use in situations of armed conflict, and specifically focuses on the creative potential for conflict transformation. The study found that the children and their families contribute to peace-building processes by using their creativity and affection to find possible futures.
Key words: Childhood, peace-building, creativity, social change, war (Unesco Social Science Thesaurus).
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share - copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt - remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
How to Cite
References
Alvarado, S. V. & Ospina, H. F. (2014). Socialización política y configuración de subjetividades: Construcción social de niños, niñas y jóvenes como sujetos. Bogotá, D. C.: Siglo del Hombre Editores, Universidad de Manizales, Cinde.
Alvarado, S. V., Ospina, H. F., Botero, P. & Muñoz, G. (2008). Las tramas de la subjetividad política y los desafíos a la formación ciudadana en jóvenes. Revista Argentina de Sociología, 6 (11), pp. 19-43.
Alvarado, S. V., Ospina, H. F., Quintero, M., Luna, M. T., Ospina-Alvarado, M. C. & Patiño, J. A. (2012). Las escuelas como territorios de paz Construcción social del niño y la niña como sujetos políticos en contextos de conflicto armado. Buenos Aires: Clacso.
Alvarado, S. V. & Patiño, J. (2013). Jóvenes investigadores en infancia y juventud, desde una perspectiva crítica latinoamericana: aprendizajes y resultados. Manizales: Centro Editorial Cinde, ChildwatchUniversidad de Manizales.
Bonsiepe, G. (1975). Teoria e practica del disegno insustriale: Elementi per una manualistica crítica. Milán: Gustavo Gili.
Cerda, H. (2006). La creatividad en la ciencia y en la educación. Bogotá, D. C.: Cooperativa Editorial Magisterio.
Certeau, M. (1990). La invención de lo cotidiano: Artes de hacer. México, D. C.: Universidad Iberoamericana.
Contraloría de Bogotá (2012). Informe sectorial de atención a población en situación de desplazamiento en el Distrito Capital. Recuperado de: http://www.contraloriabogota.gov.co/intranet/contenido/informes/Sectoriales/Subdireccion%20de%20evaluacion%20sectorial/Atencion%20a%20poblacion%20en%20situacion%20de%20desplazamiento.pdf. Fecha de consulta: 11 de junio de 2015.
Echeverría, R. (2005). Ontología del lenguaje. Santiago de Chile: LOM.
Gergen, K. (2007). Construccionismo social: aportes para el debate y la práctica. Bogotá, D. C.: Universidad de Los Andes, Celso.
Gergen, K. (2009). Relational Being. New York: Oxford University Press.
Gergen K. & Gergen, M. (2012). Memory as discourse and the future of psychological research. The Scandinavian Psychological Association, 40, pp. 31-35. Doi: 10.1111/ j.1467-9450.1999.tb01439.x.
Llobet, V. (2013). Pensar la infancia desde América Latina: Un estado de la cuestión. Buenos Aires: Clacso.
Martínez, V. (2005). Podemos hacer las paces: Reflexiones éticas Tras el 11-S y 11-M. Barcelona: Desclee de Brouwer.
Maturana, H. (2001). Emociones y lenguaje en Educación y Política. Palma de Mallorca: Tebeos Dolmen S. L.
Ospina-Alvarado, M. C. (2013). La subjetividad de niños y niñas en el conflicto armado colombiano: Una construcción social. En S. V. Alvarado & J. Patiño (eds.) Jóvenes investigadores en infancia y juventud, desde una perspectiva crítica latinoamericana: Aprendizajes y resultados. Manizales: Cinde, Childwatch, Universidad de Manizales.
Ospina-Alvarado, M. C., Alvarado, S. V. & Ospina, H. F. (2014). Construcción social de la infancia en contextos de conflicto armado en Colombia. En V. Llobet (comp.) Pensar la infancia desde América Latina. Un estado de la cuestión. Buenos Aires: Colección Red de Posgrados en Ciencias Sociales.
Ospina-Alvarado, M. C., Alvarado, S. V. & Ospina, H. F. (2016). Entre la guerra y la esperanza: El lugar de la infancia en la construcción de paz en el contexto colombiano. Bogotá, D. C.: Universidad Javeriana, Cinde.
Ospina-Alvarado, M. C., Carmona-Parra, J. A. & Alvarado-Salgado, S. V. (2014). Niños y niñas en contexto de conflicto armado: Narrativas generativas de paz. Revista Infancias Imágenes, 13 (1), pp. 52-60.
Rosas, R. & Sebastián, C. (2001). Piaget, Vigotski y Maturana. Constructivismo a tres voces. Buenos Aires: Aique.
Schnitman, D. (2006). Diálogos Generativos. Madrid: Instituto Internacional de Sociología Jurídica Oñati, Editorial Dykinson.
Valencia-Suescón, M. I., Ramírez, M., Fajardo, M. A. & Ospina-Alvarado, M. C. (2015). De la afectación a nuevas posibilidades: Niñas y niños en el conflicto armado colombiano. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13 (2), pp. 1037-1050. Doi: 10.11600/1692715x.13234251114.
Wellmer, A. & Gómez, V. (1994). Teoría crítica y estética. Valencia: Universitat de Valencia.