Possible futures, the creative potential of children for peacebuilding

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David Arturo Ospina-Ramírez
María Camila Ospina-Alvarado

Abstract

(descriptive): This article presents some of the results of a study that seeks to denaturalize violence as a fundamental element of the subjectivity of girls and boys in contexts of armed conflict. The study recognizes the capabilities of children and their socializing agents to contribute to processes of peace-building, democracy and reconciliation by making use of the resources of social constructionism and generative narratives. The research has a qualitative methodology that draws on hermeneutics and critical guidance using the categorical analysis of narratives. This article focuses on the potential of human development for peace-building that children use in situations of armed conflict, and specifically focuses on the creative potential for conflict transformation. The study found that the children and their families contribute to peace-building processes by using their creativity and affection to find possible futures.


Key words: Childhood, peace-building, creativity, social change, war (Unesco Social Science Thesaurus).

Article Details

How to Cite
Possible futures, the creative potential of children for peacebuilding. (2017). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 15(1), 175-192. https://doi.org/10.11600/1692715x.1511016022016
Section
Segunda Sección: Estudios e Investigaciones
Author Biographies

David Arturo Ospina-Ramírez, Universidad Católica de Manizales, Colombia.

Magister en Educación y Desarrollo Humano, Fundación Cinde y Universidad de Manizales. Magister en Gestión de Proyectos, Universidad EAN y Université du Québec. Docente de especializaciones en educación Universidad Católica de Manizales. Líder de proyectos en Fundación Elefantes de Colores. Asistente de investigación en el Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud del Cinde y la Universidad de Manizales. Correo electrónico: dospina@elefantesdecolores.org

María Camila Ospina-Alvarado, Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud, Cinde-Universidad de Manizales

Candidata PhD Ciencias Sociales Tilburg University-Taos Institute. Magíster en Psicología Clínica, Universidad Javeriana. Coordinadora Campo de Investigación y Producción de Conocimiento, Coordinadora de la investigación en la que se basa el presente artículo y de otras investigaciones en temáticas relacionadas, Co-directora línea de investigación y docente, Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud, Cinde-Universidad de Manizales. Correo electrónico: mospina@cinde.org.co

How to Cite

Possible futures, the creative potential of children for peacebuilding. (2017). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 15(1), 175-192. https://doi.org/10.11600/1692715x.1511016022016

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