Conflict resolution and assertiveness: evaluation in young people with intellectual disabilities

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Andrea Bernal
María Luisa Belmonte
Abraham Bernárdez-Gómez

Abstract

(analytical)
Working on conflict resolution with young people with intellectual disabilities favors the development of basic social skills that facilitate equal opportunities within the labor market. The sample is made up of students with intellectual disabilities from the Training Program for job search, Todos Somos Campus, of the University of Murcia. Through a mixed methodological approach, carried out through a sociometric test and a questionnaire, group cohesion, the strategic profile and means of conflict resolution, gender and the level of assertiveness have been analyzed. This study has led to
the improvement of conflict management competence, by responding to the evaluated need shown by the participants.


Keywords:  Evaluation; conflict resolution; intellectual disability; assertiveness.

Article Details

How to Cite
Conflict resolution and assertiveness: evaluation in young people with intellectual disabilities. (2024). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 23(1), 1-22. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.23.1.6448
Section
Segunda Sección: Estudios e Investigaciones
Author Biographies

Andrea Bernal, Universidad de Murcia, España

Facultad de Educación. Máster en Investigación, Evaluación y Calidad en Educación, Universidad de Murcia.
Maestra de Educación Infantil. 0009-0009-9554-2841. H5: 0. Correo electrónico: andrea.bernalp@um.es

María Luisa Belmonte, Universidad de Murcia, España

Facultad de Educación, Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación, Universidad de Murcia.
Doctora en Investigación e Innovación en Educación Infantil y Primaria. 0000-0002-1475-3690. H5: 15. Correo electrónico: marialuisa.belmonte@um.es

Abraham Bernárdez-Gómez, Universidad de Vigo, España

Facultad de Ciencias de la Educación y del Deporte. Departamento de Didáctica, Organización Escolar y Métodos de Investigación. Universidade de Vigo. Doctor en Educación. 0000-0003-1862-5554. H5: 12. Correo
electrónico: abraham.bernardez@uvigo.gal

How to Cite

Conflict resolution and assertiveness: evaluation in young people with intellectual disabilities. (2024). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 23(1), 1-22. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.23.1.6448

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