What is learning for you? Children's online experiences

Main Article Content

Muriel Armijo-Cabrera Ph. D.

Abstract

(analytical)
This paper investigates the complexity of children's online experiences, specifically in relation to their learning. Between 2020 and 2021, self-guided interviews were held with 25 children aged 7 to 11 years in Chile. The research included the production of art by the children and the use of a post-ethnographic approach. Participants were from different geographical, socio-economic and cultural contexts. Eight online dimensions were identified and organized into three types of spaces: formal (rationality and symbolism), subjective (corporality, emotionality and affectivity) and fluid (imaginary, digitality and spirituality). This work recognizes how fluid spaces that are located in the transitional area or potential spaces can promote learning in schools.


Keywords: Learning; childhood; ethnography; visual; online.

Article Details

How to Cite
What is learning for you? Children’s online experiences. (2024). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 22(2), 1-24. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.22.2.5946
Section
Segunda Parte Volumen 22 No. 2
Author Biography

Muriel Armijo-Cabrera Ph. D., Pontificia Universidad Católica de Chile

Doctora en Educación en cotutela entre las Universidades Alberto Hurtado y Diego Portales (Chile) y la
Universidad Paris 8 (Francia). 0000-0003-1657-6453. H5: 5. Correo electrónico: murielarmijo.c@gmail.com 

How to Cite

What is learning for you? Children’s online experiences. (2024). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 22(2), 1-24. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.22.2.5946

References

Acosta-Silva, D. (2017). Tras las competencias de los nativos digitales: avances de una metasíntesis. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 471- 489. https://doi.org/10.11600/1692715x.1513014062016

Alessandroni, N. (2017). Imaginación, creatividad y fantasía en Lev S. Vygotski: una aproximación a su enfoque sociocultural. Actualidades en Psicología, 31(122), 45-60. https://doi.org/10.15517/ap.v31i122.26843

Arellanos-Carrión, S. (2023). Impacto y retos enfrentados por la educación básica y universitaria en América Latina y España durante la pandemia de covid-19. Revista Elec-trónica Educare, 27(2), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15884

Arhuire, M., Olivares, P., Serrano, R., & Talavera, F. (2023). La argumentación matemática a través de un planteamiento metodológico y audiovisual en un contexto de aprendizaje ubicuo. Estudios Pedagógicos, 48(4), 177-199. https://doi.org/msjs

Armijo-Cabrera, M. (2021). Investigar las experiencias infantiles con post-etnografía escolar visual: dilemas epistemológicos. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 11(1), e085. https://doi.org/10.24215/18537863e085

Barad, K. (2007). Meeting the universe halfway: Quantum physics and the entanglement of matter and meaning. Duke University Press. https://doi.org/10.1515/9780822388128

Cabrera, L., Pérez, C., & Santana, F. (2020). ¿Se incrementa la desigualdad de oportunidades educativas en la enseñanza primaria con el cierre escolar por el coronavirus? International Journal of Sociology of Education, 8(4), 27-52. https://doi.org/gk7kdp

Charlot, B. (2010). La relación con el saber: elementos para una teoría. Libros del Zorzal.

Constenla, J., Vera, A., & Jara-Coatt, P. (2022). Actitudes y capacidades de los docentes frente a la innovación educativa: la mirada de los estudiantes. Pensamiento Educativo, 59(1). https://doi.org/10.7764/PEL.59.1.2022.7

Deleuze, G. (1968). Différence et répétition. PUF.

Deleuze, G., & Parnet, C. (1996). Dialogues. Flammarion.

Dussel, I. (2014). ¿Es el curriculum escolar relevante en la cultura digital?: debates y desafíos sobre la autoridad cultural contemporánea. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 22(24). https://doi.org/10.14507/epaa.v22n24.2014

Eliade, M. (1957). Lo sagrado y lo profano. Paidós.

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (1989). Convención sobre los Derechos del Niño. https://www.unicef.es/sites/unicef.es/"les/comunicacion/ConvencionsobrelosDerechosdelNino_0.pdf

Fueyo, A., Rodríguez, C., & Hoechsmann, M. (2018). Construyendo ciudadanía global en tiempos de neoliberalismo: confluencias entre la educación mediática y la alfabetización digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 91(32.1), 57-68.

Guber, R. (2011). La etnografía: método, campo y reflexividad. Siglo Veintiuno Editores.

Guerrero, P. A., Díaz, R., Roth-Eichin, N., Castro, L., & Luna, L. (2021). De clientes a colaboradores: imaginarios colectivos de equipos directivos sobre familias en contexto de pandemia. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 20(3). https://doi.org/mscb

Hällgren, C., & Bjórk, Ã…. (2023). Young people's identities in digital worlds. International Journal of Information and Learning Technology, 40(1), 49-61. https://doi.org/grk369

Huang, Y.-C. (2021). Comparison and contrast of Piaget and Vygotsky's theories. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 28-32. https://doi.org/msjv

Karaferye, F. (2022). Digital teaching and learning: Exploring primary school teachers' approaches, sources of concern & expectations. Journal of Educational Technology & Online Learning, 5(4), 808-824. http://doi.org/10.31681/jetol.1156717

Labbé, C., López-Neira, L., Saiz, J., Vinet, E., & Boero, P. (2019). Uso de TIC en estudiantes universitarios chilenos: enfoque desde la adultez emergente. Pensamiento Educativo, 56(2), 1-14. https://doi.org/10.7764/PEL.56.2.2019.2

Lemus, M. (2017). Jóvenes frente al mundo: las tecnologías digitales como soporte de la vida cotidiana. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 161-172.

López-Flamarique, M., Garro, E., & Egaña, T. (2019). La lectura digital en un aula de secundaria: prácticas reales y dificultades del alumnado. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (55), 99-116. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i55.06

López, V., Manghi, D., Melo-Letelier, G., Godoy-Echiburú, G., Otárola, F., Aranda, I., Araneda, S., López-Concha, R., & Avalos, B. (2021). Experiencias docentes heterogéneas en pandemia COVID-19: un análisis interseccional con diseño mixto. Psicopers-pectivas, Individuo y Sociedad, 20(3). https://doi.org/hz7h

Mena, J., Estrada-Molina, O., & Pérez-Calvo, E. (2023). Teachers' professional training through augmented reality: A literature review. Education Sciences, 13(5), 517-533. https://doi.org/10.3390/educsci13050517

Montaña, D. (2019). Pacto fáustico digital: instrumentalización de las tecnologías digitales en la escuela. Trabajo Social, 21(1), 145-167. https://doi.org/10.15446/ts.v21n1.70703

Morales-Barrera, M. C. (2018). Hacia un entendimiento del aprendizaje en entornos digitales: implicaciones para la educación. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 16(1), 375- 387. https://doi.org/10.11600/1692715x.16123

Mosconi, N. (1996). Relation d'objet et rapport au savoir. En J. Beillerot, C. Blanchard Laville, & Mosconi, N. (Dirs.), Pour une clinique du rapport au savoir (pp.75-99). L'Harmattan.

Navarro-Medina, E., Pérez-Rodríguez, N., & de Alba-Fernández, N. (2022). Desarrollo de competencias sociales y tecnológicas de maestros en formación: visibilizando problemas sociales con Twitter. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 24(29), 1-16. https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e29.4228

Nouraey, P., Bavali, M., & Behjat, F. (2023). A post-pandemic systematic review of e-learning: A cross-cultural study. International Journal of Society, Culture & Language, 11(3), 97-114.

Osuna-Acedo, S., Frau-Meigs, D., & Marta-Lazo, C. (2018). Educación mediática y forma-ción del profesorado: educomunicación más allá de la alfabetización digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 91(32.1), 29-42.

Pauwels, L. (2010). Visual sociology reframed: An analytical synthesis and discussion of visual methods in social and cultural research. Sociological Methods & Research, 38(4), 545-581. https://doi.org/10.1177/0049124110366233

Pávez, I. (2012). Sociología de la infancia: las niñas y los niños como actores sociales. Revista de Sociología, (27), 81-102. https://doi.org/10.5354/0719-529X.2012.27479

Pink, S. (2013). Doing visual ethnography: Images, media and representation in research. Sage.

Ponce, T., Vielma, C., & Bellei, C. (2021). Experiencias educativas de niñas, niños y adolescentes chilenos confinados por la pandemia. Revista Iberoamericana de Educación, 86(1). https://doi.org/10.35362/rie8614415

Popkewitz, T. (2012). The sociology of education as the history of the present: Fabrication, difference and abjection. Discourse. Studies in the Cultural Politics of Education, 34(3), 439-456. https://doi.org/10.1080/01596306.2012.717195

Queupil, J. P., Ravest-Tropa, J., & Cuenca, C. (2021). Colaboración en escuelas chilenas: rol de atributos de docentes y directivos/as durante la pandemia COVID-19. Psico-perspectivas, Individuo y Sociedad, 20(3). https://doi.org/mscc

República de Chile. (2009). Ley 20 370. Establece la Ley General de Educación. Diario Oficial de la República de Chile. https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=1006043

República de Chile. (2018). Ley 21 067. Crea la Defensoría de los Derechos de la Niñez. Diario Oficial de la República de Chile. https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=1114173

Ricoy, M.-C., Martínez-Carrera, I., Martínez-Carrera, S., & Alonso-Carnicero, A. (2022). Posibilidades y controversias de las App en la comunicación y orientación del alum-nado de educación secundaria. Estudios Pedagógicos, 48(2), 213-235. https://doi.org/mskk

Richardson, L. (2000). New writing practices in qualitative research. Sociology of Sport Journal, 17(1), 5-20. https://doi.org/10.1123/ssj.17.1.5

Roig-Vila, R. López, A., & Urrea-Solano, M. (2021). Perfil del uso académico del smartphone entre estudiantes noveles universitarios españoles e iberoamericanos. American Journal of Distance Education, 35(1), 66-81. https://doi.org/10.1080/08923647.2021.1880730

Ruiz-Palmero, J., Sánchez, J., & Trujillo, J. M. (2016). Utilización de Internet y dependencia a teléfonos móviles en adolescentes. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(2). https://doi.org/10.11600/1692715x.14232080715

Salas, G., Santander, P., Precht, A., Scholten, H., Moretti, R., & López-López, W. (2020). Covid-19: impacto psicosocial en la escuela en Chile: desigualdades y desafíos para Latinoamérica. Avances en Psicología Latinoamericana, 38(2), 1-17.

Silva, J., Morales, M.-J., Lázaro-Cantabrana, J. L., Gisbert, M., Miranda, P., Rivoir, A., & Onetto, A. (2019). La competencia digital docente en formación inicial: estudio a partir de los casos de Chile y Uruguay. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(93). https://doi.org/10.14507/epaa.27.3822

St. Pierre, E. A. (2018). Writing post qualitative inquiry. Qualitative Inquiry, 24(9), 603-608. https://doi.org/10.1177/1077800417734567

Stelko-Pereira, A., Brito, R., Batista, D., Gondim, R., & Bezerra, V. (2018). Violência virtual entre alunos do ensino fundamental de diferentes estados do Brasil. Psicologia da Educação (São Paulo), (46), 21-30.

Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia.

Valdivia, A., Brossi, L., Cabalin, C., & Pinto, D. (2019). Alfabetizaciones y prácticas digitales desde agencias juveniles: desafíos para la educación en Chile. Pensamiento Educativo, 56(2), 1-16. https://doi.org/10.7764/PEL.56.2.2019.1

Vergara, A., Peña, M., Chávez, P., & Vergara, E. (2015). Los niños como sujetos sociales: el aporte de los nuevos estudios sociales de la infancia y el análisis crítico del discurso. Psicoperspectivas, Individuo y Sociedad, 14(1), 55-65. https://doi.org/gjsj86

Villalobos, K. (2021). ¿Cómo es el trabajo de los profesores de educación básica en tiempos de pandemia?: modalidades de aprendizaje y percepción del profesorado chileno sobre la educación a distancia. Perspectiva Educacional, 60(1), 107-138. https://doi.org/gdcb

Vitali-Rosati, M. (2012). S'orienter dans le virtuel. Hermann Editeurs.

Winnicott, D. (1971). Jeu et Réalité: l'espace potentiel. Gallimard.

Zhang, Y., & Chen, X. (2023). Students' perceptions of online learning in the post-COVID era: A focused case from the universities of applied sciences in China. Sustainability, 15(2), 946- 955. https://doi.org/10.3390/su15020946

Zhao, X., Ren, Y., & Cheah, K. S. L. (2023). Leading virtual reality (VR) and augmented reality (AR) in education: Bibliometric and content analysis from the Web of Science (2018-2022). Sage Open, 13(3). https://doi.org/10.1177/21582440231190821