Difficulties and vulnerabilities for migrant children in Chile during the COVID-19 pandemic
Main Article Content
Abstract
(analytical)
After identifying the need to listen to migrant children regarding the vulnerability they and their families faced during the COVID-19 pandemic in Chile, we sought to examine the difficulties and vulnerabilities faced by their families from their point of view. Semi-structured interviews with thematic scripts and graphic support were conducted with 37 children whose families had migrated from other countries in Latin America. Content analysis was carried out using the data collected during these interviews. According to these children, it was evident that migrant families faced a number of difficulties and vulnerabilities during the pandemic that included: physical distance between family members; economic vulnerabilities; lack of family support networks; and difficulties with accessing work. These vulnerabilities were evidenced using both objective and subjective points of view.
Keywords: Migration; childhood; family; pandemic; Chile; vulnerability.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share - copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt - remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
How to Cite
References
Abud, S. (2018). Infancia, niñez en riesgo, vulnerabilidad infantil: ¿qué re%ejan estos conceptos? Omnia, 1(1), 51-62.
Alamo-Anich, N. (2019). Contenidos y evolución del cambio en la psicoterapia con niños y niñas: propuesta de un modelo genérico y de proceso [Tesis de doctorado no publicada]. Ponti"cia Universidad Católica de Chile.
Barcala, A., Poverene, L., Torricelli, F., Parra, M. A., Wilner, A., Micele, C., Corrales, C., Moreno, E., D'Angelo, M., Heredia, M., Sánchez, N., & Vila, P. (2022). Infancias y adolescencias: vivencias durante la pandemia por covid-19 en Argentina. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(2), 197-221. https://doi.org/ 10.11600/rlcsnj.20.2.5416
Bertella, M. A., & Angriman, M. A. (2022). Pandemia y salud mental en niños en situación de vulnerabilidad social. Avances en Psicología, 30(1), Article 1. https://doi.org/kk2m
Cabral, I. E., Pestana-Santos, M., Ciuffo, L., Nunes, Y., & Lomba, M. (2021). Vulnerabilidades en la salud de niños durante la pandemia del covid-19 en Brasil y Portugal. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 29. https://doi.org/kk2n
Calquín, C., Galaz, C., & Magaña, I. (2022). Intervención y familias migrantes: análisis crítico de la "vulnerabilidad" desde los/las profesionales. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(2), 1-23. https://doi.org/j6v6
Canales, A. (2022). Estudio de las contribuciones de las migraciones recientes al desarrollo sostenible: el caso de Chile. En J. Martínez, & M. V. Cano (Eds.), Sobre las contribucio-nes de la migración al desarrollo sostenible: estudios en países seleccionados. (pp. 15-114). Comisión Económica para América Latina y el Caribe. https://hdl.handle.net/11362/47801
Cárdenas, M. E. (2020). Género y migración en mercados de trabajo masculinizados en Santiago de Chile: una mirada desde el reconocimiento [Tesis de maestría no publicada]. Pontificia Universidad Católica de Chile.
Cárdenas-Rodríguez, R., & Ortega-De-Mora, F. (2019). Transmisión del trabajo reproductivo familiar hacia las mujeres migrantes: vulnerabilidad, violencia e invisibilidad dentro del trabajo doméstico. Collectivus. Revista de Ciencias Sociales, 6(2), 105-119. https://doi.org/10.15648/Coll.2.2019.7
Centro Nacional de Estudios Migratorios. (2021). Situación laboral y acceso a beneficios sociales de los inmigrantes en Chile. Autor. https://bit.ly/3Du2Nus
Cid, M. F., Fernandes, A. D., Morato, G. G., & Minatel, M. M. (2020). Atención psicoso-cial y la pandemia de covid-19: re%exiones sobre la atención a niños y adolescentes que viven en contextos socialmente vulnerables. Multidisciplinary Journal of Educatio-nal Research, 10(2), Art. 2. https://doi.org/10.17583/remie.2020.5887
Del Río, P., Cardemil, A., Escobar, J., Del Río, J. P., & Grez, A. (2020). Cuidemos a nuestros niños. Cuidemos a nuestros niños.
Díaz, F., & Donoso, A. (2022). Infancia y covid-19: los efectos indirectos de la pandemia covid-19 en el bienestar de niños, niñas y adolescentes. Andes Pediátrica, 93(1), 10-18. https://doi.org/10.32641/andespediatr.v93i1.4250
Fernández-Hawrylak, M. F., & Heras, D. (2019). Familias transnacionales, familias inmigrantes: reflexiones sobre su inclusión en la escuela. Revista de Sociología de la Educación, 12(1), 24-39. https://doi.org/10.7203/RASE.12.1.12787
Gervacio, H., & Castillo, B. (2021). Impactos de la pandemia covid-19 en el rendimiento académico universitario durante la transición a la educación virtual. Revista Pedagógica, 23, 1-29. https://doi.org/10.22196/rp.v22i0.6153
Grau, M. O., Cárdenas, M. E., & Espejo, N. (2023). La responsabilidad parental desde la experiencia de familias migrantes latinoamericanas usuarias de Chile Crece Contigo. Apuntes (Lima), 50(93), 5-33. https://doi.org/10.21678/apuntes.93.1498
Grau-Rengifo, M. O., & Margarit, D. (2017). La vulnerabilidad invisible de la infancia migrante en Chile: alcances y desafíos de las políticas públicas en procesos migratorios. En H. Gonzálvez, & J. Cienfuegos (Eds.), Familias transnacionales: un campo en construcción en Chile (pp. 183-202). Crann Editores.
Hernández, M. Ã., Ãlvarez, J. S., & Belmonte, M. L. (2022). Ocio familiar en tiempos de confinamiento: construcción y validación de un instrumento. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(2), 1-21. https://doi.org/kk2q
Herrera, G. (2017). "Lejos de tus pupilas": familias transnacionales, cuidados y desigualdad social. Flacso.
Herrera, G. (2021). Migraciones en pandemia: nuevas y viejas formas de desigualdad. Nueva sociedad, (293), 106-116.
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020, 27 de marzo). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review. https://bit.ly/3Y7myBC
Huyhua, S., Tejada, S., & Díaz, R. (2020). Sentimientos de los adolescentes frente al aislamiento social por la covid-19 desde la metodología fenomenológica. Revista Cubana de Enfermería, (36), 1-12.
Instituto Nacional de Estadísticas & Servicio Nacional de Migraciones. (2022). Informe de resultados de la estimación de personas extranjeras residentes en Chile al 31 de diciembre de 2021. https://bit.ly/3Owidox
International Organization for Migration. (2019). Glossary on migration. Autor. https://publications.iom.int/system/files/pdf/iml_34_glossary.pdf
Guerrero, B. (2021, 6 de octubre). Quemar al otro: el día en que Iquique ardió. Ciper. https://www.ciperchile.cl/2021/10/06/quemar-al-otro-el-dia-en-que-iquique-ardio/
Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Morata.
Lacomba-Trejo, L., Valero-Moreno, S., Postigo-Zegarra, S., Pérez-Marín, M., & Montoya Castilla, I. (2020). Ajuste familiar durante la pandemia de la covid-19: un estudio de díadas. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 7(3), 66-72. https://doi.org/10.21134/rpcna.2020.mon.2035
Lara, A., Quezada, J., Jiménez, F., & Cabrera, J. (2021). Malestares subjetivos y problemáticas psicosociales: mujeres migrantes latinoamericanas y caribeñas en Santiago de Chile. Cuadernos Inter.c.a.mbio sobre Centroamérica y el Caribe, 18(2), e47808. https://doi.org/10.15517/c.a..v18i2.47808
Lay-Lisboa, S., & Montañés, M. (2018). De la participación adultocéntrica a la disidente: la otra participación infantil. Psicoperspectivas, 17(2), 1-12. https://doi.org/kk2s
Llorente, R. (2020). Impacto del covid-19 en el mercado de trabajo: un análisis de los colectivos vulnerables [Documento de trabajo]. Instituto Universitario de Análisis Económico y Social y Universidad de Alcalá. http://hdl.handle.net/10486/691084
Medina, R. M., & Jaramillo-Valverde, L. (2020). COVID-19: Quarantine and psychological impact on the population. SciELO Preprints. https://doi.org/h5fv
Ministerio de Desarrollo Social. (2016). Encuesta de caracterización socioeconómica nacional. Autor.
Nasution, L., Pradana, A., & Casman. (2021). Las poblaciones vulnerables enfrentando los desafíos durante la pandemia del covid-19: una revisión sistemática. Enfermería Global, 20(63), 601-621. https://doi.org/10.6018/eglobal.456301
Ortiz-Ruiz, N., & Díaz-Grajales, C. (2018). Una mirada a la vulnerabilidad social desde las familias. Revista Mexicana de Sociología, 80(3), 611-638. Pavez, I. (2012). Sociología de la infancia: las niñas y los niños como actores sociales. Revista de Sociología, (27), 81-102. https://doi.org/10.5354/0719-529X.2012.27479
Pavez, I., Poblete, D., & Galaz, C. (2020). Infancia migrante y pandemia en Chile: inquietudes y desafíos. Sociedad e Infancias, 4, 259-262. https://doi.org/kk22
Piza, N., Amaiquema, F., & Beltrán, G. (2019). Métodos y técnicas en la investigación cualitativa: algunas precisiones necesarias. Conrado, 15(70), 455-459.
Rodríguez-Lizarralde, C., López-Villamil. S., & Barrera-García, A. (2022). Inclusión educativa en pandemia: interseccionalidad y situación de menores venezolanos en Bogotá. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(2), 1-27. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.20.2.5123
Sánchez, J., Moreno, I., Muñoz, X., & Palma, B. (2022). Percepciones de familias migrantes haitianas sobre apoyos dados en la enseñanza de sus hijos e hijas en contexto de pandemia. Contextos, (50), 117-131.
Scott, J., Prola, C. de A., Siqueira, A., & Pereira, C. (2018). O conceito de vulnerabilidade social no âmbito da psicologia no Brasil: uma revisão sistemática da literatura. Psicologia em Revista, 24(2), 600-615. https://doi.org/kk2x
Servicio Jesuita a Migrantes. (2021). Migración en Chile. Anuario 2020. Medidas Migratorias, vulnerabilidad y oportunidades en un año de pandemia. Autor. https://bit.ly/3Oth293
Sesame Workshop. (2020). Análisis situacional de la primera infancia refugiada y migrante venezolana en Colombia. Sesame Workshop. https://bit.ly/3rIobtm
Unicef. (1989). Convención sobre los derechos de los niños. Autor. https://bit.ly/476uYx0
Urbina-García, M. Ã. (2021). El bienestar de los niños: el aislamiento social durante el confinamiento por el covid-19 y estrategias efectivas. Diálogos sobre Educación. Temas Actuales en Investigación Educativa, 12(22), 1-17. https://doi.org/10.32870/dse.vi22.781
Vidal, M., González, M. de la C. B., & Armenteros, I. (2021). Impacto de la covid-19 en la Educación Superior. Educación Médica Superior, 35(1), Art. 1.
Voltarelli, M. A., Pavez, I., & Derby, J. (2021). Niñez migrante y pandemia: la crisis desde Latinoamérica, Linhas Críticas, 26, 1-18. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.36298
Weller, J., Gómez, M., Martín, Ã., & Ravest, J. (2020). El impacto de la crisis sanitaria del covid-19 en los mercados laborales latinoamericanos. Comisión Económica para América Latina y el Caribe. https://hdl.handle.net/11362/45864