Symbolic violence in couple relationships in light of the marginality of young women
Main Article Content
Abstract
(analytical)
The Narrative Biographical Method was applied with six young women who live in marginal contexts. Their biographical narratives were identified through a narrative design in which they shared the ways in which they have configured relationships with their partners around the practices and discourses of symbolic violence. The study exposes a reality of violence in this population that is associated with institutional abandonment and collective allegations. The analysis of the information was carried out using a Biogram, which allowed the authors to identify that depoliticization and idealization are how these women have built their relationships. The study is relevant because it raises awareness about existing power mechanisms that support the transforming of couple relationships, which is usually encouraged by other women.
Keywords: Young people; marginality; relationships (couple); violence (symbolic); depoliticization; idealization.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share - copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt - remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
How to Cite
References
Abreu, L., & Baquero, R. (2018). "Yo no soy un gangsta". Representaciones y discursos sobre juventud(es), violencia(s) y cultura(s). EntreDiversidades, (10), 39-58. https:// www.redalyc.org/articulo.oa?id=455959674002
Amurrio, M., Larrinaga, A., Usategui, E., & Del Valle, A. (2010). Violencia de género en las relaciones de pareja de adolescentes y jóvenes de Bilbao. Revista de Servicios Sociales, (47), 121-134. http://www.zerbitzuan.net/documentos/zerbitzuan/Violencia%20de%20genero%20en%20las%20relaciones%20de%20pareja.pdf
Ander, E. (2011). Aprender a investigar. Nociones básicas para la Investigación Social. Brujas.
Araiza, A., & González, A. (2016). Género y violencia simbólica. Análisis crítico del discurso de canciones de banda. Ãnfora, 23(41), 133-155. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=357848839006
Ariza, G., & Agudelo, A. (2020). Superación de la violencia de género en las relaciones de pareja: historias de vida. El Ãgora USB, 20(1), 99-111. https://revistas.usb.edu.co/index.php/Agora/article/view/4496/3569
Barthes, R. (1999). Mitologías. Siglo XXI.
Blandón, A., & López, L. (2016). Comprensiones sobre pareja en la actualidad: jóvenes en busca de estabilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(1), 505-517. https://doi.org/10.11600/1692715x.14134271014
Bolívar, A., Domingo, J., & Fernández, M. (2001). La investigación biográfico narrativa en educación. Enfoque y metodología. La Muralla.
Bonilla, S. (2020). Vulnerabilidad sociodemográfica y violencia contra mujeres negras en Cali, una ciudad racializada. La Manzana de la Discordia, 14(2), 82-118. https://manzanadiscordia.univalle.edu.co/index.php/la_manzana_de_la_discordia/article/view/8773/11892
Bourdieu, P. (2000). La dominación Masculina. Anagrama.
Bourdieu, P. (2006). Pensamiento y acción. Zorzal.
Bourdieu, P., & Passeron, J. C. (1996). La Reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Fontamara.
Bringas, C., Cortés, L., Antuña, M., Flores, M., López, J., & Rodríguez, F. (2015). Análisis diferencial de la percepción de jóvenes sobre maltrato en el noviazgo. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(2), 737-748. http://dx.doi.org/10.11600/1692715x.13213160315
Cabral, P. (2018). Controladas y desprotegidas. Experiencias de mujeres jóvenes de sectores populares. Cuestiones Criminales, 1(1), 41-76. https://www.lesyc.com/copia-deelizalde-1-2
Cabrera, K. (2020). Estado, escuela y violencia simbólica: construcciones desde Pierre Bourdieu. Miradas, (3), 107-128.
Campa, R., Valenzuela, B., & Guillén, M. (2020). Prácticas docentes y cultura inclusiva para colectivos vulnerables de Primarias en Sonora, México. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 18(2), 1-17. http://dx.doi.org/10.11600/1692715x.18211
Cardozo, G., & González, A. (2020). Transición hacia la vida adulta en mujeres de sectores populares (Córdoba, Argentina). Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 18(3), 1-22. https://dx.doi.org/10.11600/1692715x.18303
Caro, C. (2008). Un amor a tu medida. Estereotipos y violencia en las relaciones amorosas. Estudios de Juventud, (83), 213-228. http://www.injuve.es/sites/default/files/RJ83-14.pdf
Carrillo, A. (2018). Castigos en la crianza de los hijos e hijas: un estado de la cuestión. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 16(2), 719-740. https://doi.org/10.11600/1692715x.16206
Castañeda, N., de León, M., & Brazil, L. (2019). Embarazo y maternidad: percepciones de las jóvenes en un contexto binacional México-Estados Unidos. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 17(1), 327-342. https://dx.doi.org/10.11600/1692715x.17120
Correa, A. (2016). Jóvenes y territorios olvidados: una historia de muerte y re-existencia en la comuna San José de Manizales, Colombia. [Tesis de maestría]. Cinde - Universidad de Manizales, Manizales, Colombia. http://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/bitstream/handle/20.500.12746/3151/Informe%20de%20Tesis%20Final%20Alejandra%20Octubre%2022%20%281%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Cruz, B., Leottau, P., Montoya, A., & Ferrer, N. (2010). Relaciones de noviazgo y violencia basada en género. Sistematización de la experiencia y resultado de la investigación Transformación de las Prácticas de Violencia Basada en Género, al Interior de las Relaciones de Noviazgo. Torreblanca Agencia Gráfica.
Di Leo, P., & Camarotti, A. (2017). Relatos biográficos y procesos de individuación juveniles en barrios marginalizados de Argentina. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(2), 1021-1034. https://doi.org/10.11600/1692715x.1521530082016
Díaz, M. (2017). Amor y formación de pareja: factores implicados en la adolescencia. [Tesis de doctorado]. Universidad de Murcia, Murcia, España. https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/55499/1/Mar%C3%ADa%20Dolores%20D%C3%ADaz%20Bastida%20Tesis%20Doctoral.pdf
Flores, P., & Browne, R. (2017). Jóvenes y patriarcado en la sociedad TIC: una reflexión desde la violencia simbólica de género en redes sociales. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 147-160. https://doi.org/10.11600/1692715x.1510804082016
García, B. (2013). El amor-funámbulo: contradicciones político-emocionales de las nuevas relaciones amorosas. Revista Latinoamericana de Estudios sobre Cuerpos, Emociones y Sociedad, 5(12), 23-35. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=273229906003
Giberti, E., & Fernández, A. (1992). La mujer y la Violencia Invisible. Sudamericana.
Giddens, A. (2004). La Transformación de la Intimidad. Sexualidad, Amor y Erotismo en las Sociedades Modernas. Cátedra.
Hernández, J., Cardona, D., & Segura, A. (2018). Construcción y análisis de un índice de vulnerabilidad social en la población joven. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 16(1), 403-412. https://doi.org/10.11600/1692715x.16125
Marínez, M. (2015). Delincuencia juvenil. Horizontes Femeninos. https://horizontefemenino.blogspot.com/
Martínez, I., Bonilla, A., Gómez, L., & Bayot, A. (2008). Identidad de género y afectividad en la Adolescencia: Asimetrías relacionales y violencia simbólica. Anuario de Psicología, 39(1), 109-118. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=97017401010
Martínez, M. (2002). La nueva ciencia: su desafío, lógica y método. Trillas.
Mora, M., & Ordoñez, D. (2019). Estrategias de sensibilización: violencia en relaciones familiares y escolares de 12 adolescentes (Colombia-Ecuador, 2019). [tesis de maestría]. Pontifica Universidad Javeriana, Bogotá, D. C., Colombia. http://vitela.javerianacali.edu.co/bitstream/handle/11522/12021/Estrategias_sensibilizacion.pdf?sequence=5&isAllowed=y
Moreno, V., & Mornan, D. (2015). ¿Y el derecho a la ciudad? Aproximaciones al racismo, la dominación patriarcal y las estrategias feministas de resistencia en Cali, Colombia. Revista CS, (16), 87-108. http://www.scielo.org.co/pdf/recs/n16/n16a05.pdf
Quijano, A. (1966). Notas sobre el concepto de Marginalidad Social. Cepal.
Quijano, A. (1971). La formación de un universo marginal en las ciudades de América Latina. Espaces et Sociétes (3), 340-365.
Ronzón, R., Yedra, L., & González, M. (2017). Modelos parentales y su relación con la violencia en las parejas del mismo sexo. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(2), 1137-1147. https://doi.org/10.11600/1692715x.1522317062016
Uribe, H. (2011). Los asentamientos ilegales en Colombia: las contradicciones de la economía-mundo capitalista en la sociedad global. Latinoamérica. Revista de Estudios Latinoamericanos, (53), 169-200. http://www.scielo.org.mx/pdf/latinoam/n53/n53a9.pdf
Van Dijk, T. (2006). Discurso y manipulación: discusión teórica y algunas aplicaciones. Signos, 39(60), 49-74. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342006000100003
Vásquez, V. & Castro, R. (2008). "¿Mi novio sería capaz de matarme?" Violencia en el noviazgo entre adolescentes de la Universidad Autónoma Chapingo, México. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 6(2), 709-738. http://www.umanizales.edu.co/revistacinde/index.html