Notes on Child Socialization and Identity Construction in Multicultural Environments
Main Article Content
Abstract
Children socialization processes and identity construction are seen from multicultural point of view, current issues affecting these processes are the central theme of discussion in this article. To advance in this direction we base on the conceptual and theoretical thinking of important social researchers on these crucial issues. Also we have reflected on the cultural characteristics of different social groups, and their impact on the socialization of the new generations
Keywords: Socialization, identity construction, childhood, society, culture.
Article Details
You are free to:
- Share - copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt - remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
How to Cite
References
Abad, L. (1993). La Educación Intercultural. Recuperado el 20 de junio de 2009, de: http://www.aulaintercultural.org/IMG/pdf/Luis_Abad.pdf
Banks, J. A. (1995). Handbook of research on multicultural education. New York: MacMillans
Bárcena, F. (1997). El oficio de la ciudadanía. Barcelona: Paidós
Bartolomé, M. (Coord.); Cabrera, F., Del Campo, J., Espín, J. V. & Marín, M. A. (2002). Identidad y ciudadanía. Un reto a la educación intercultural. Madrid: Narcea
Berger, P. & Luckman, T. (2003). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu Editores, 18ª reimp
Bronfenbrenner, U. (1979). La ecología del Desarrollo Humano: Experimentos en entornos naturales y diseñados. Barcelona: Paidós
Brooker, L. & Woohead, M. (Eds.). (2008). La primera infancia en perspectiva 3. El desarrollo de identidades positivas. La diversidad y la primera infancia. Milton Keynes: The Open University. Recuperado el 15 de julio de 2009, de: http://www.oei.es/pdfs/primera_infancia_perspectiva.pdf
Geertz, C. (1992). La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa
Cabrera, F. (2002). Hacia una nueva concepción de la ciudadanía en una sociedad multicultural. En Bartolomé (Coord.) Identidad y ciudadanía: un reto a la educación intercultural. Madrid: Narcea
Greenfield, P. & Suzuki, L. (1998). Cultura y Desarrollo Humano: Implicaciones parentales, educativas, pediátricas y de salud mental. Capítulo 16 del Handbook of child Psychology. Traducido por José Fernando Patiño y María Cristina Tenorio.
Marín, M. A. (2005). Identidad y multiculturalidad. En I. Martínez. Santa María de Unzá. Elogio de la diversidad: estudio interdisciplinar de las migraciones. Salamanca: Universidad Pontificia de Salamanca.
Sampson, A. (2000). Pautas y Prácticas de crianza en Familias Colombianas. Funciones y sentidos de la cultura. En M. C. Tenorio. Bogotá, D. C.: Serie Documentos de Investigación del Ministerio de Educación-OEA
Shaffer, R. (2000). Desarrollo social y de la personalidad. México, D. F.: Thomso
Sánchez, I. M. (2006). Educación para una ciudadanía democrática e intercultural en Colombia. Tesis doctoral. Departamento de métodos de investigación y diagnóstico en educación. Universidad de Barcelona, España. Tesis doctoral. Recuperado el 10 de marzo de 2010, de: URL
http://www.tdx.cat/TDX-0307107-084832/
Sánchez, J.(2004). Orfandades infantiles y adolescentes. Introducción a una sociología de la infancia. Quito: Universidad Politécnica Salesiana, Save the Children (Suecia), Ediciones Aby-Yala
Unesco (2001). Declaración Universal de la Unesco sobre diversidad cultural. Adoptada por la 31 reunión de la Conferencia General de la Unesco, París, 2 de noviembre de 2001
Vigostky, L. (1974). El niño: desarrollo y proceso de construcción del conocimiento. México, D. F.: SEP