Notes on Child Socialization and Identity Construction in Multicultural Environments

Main Article Content

María Dilia Mieles
María Cristina García

Abstract

Children socialization processes and identity construction are seen from multicultural point of view, current issues affecting these processes are the central theme of discussion in this article. To advance in this direction we base on the conceptual and theoretical thinking of important social researchers on these crucial issues. Also we have reflected on the cultural characteristics of different social groups, and their impact on the socialization of the new generations


Keywords: Socialization, identity construction, childhood, society, culture.

Article Details

How to Cite
Notes on Child Socialization and Identity Construction in Multicultural Environments. (2010). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 8(2), 809-819. http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/72
Section
Primera Sección: Teoría y Metateoría
Author Biographies

María Dilia Mieles, Universidad del Magdalena, Colombia.

Universidad del Magdalena, Colombia. Licenciada en Psicología Educativa y Filosofía, Especialista en Teoría, Métodos y Técnicas de Investigación Social, Magistra en Educación. Directora del Grupo de Investigación en Educación Infantil. Correo electrónico: mariadilia61@gmail.com

María Cristina García, CINDE - Universidad de Manizales

Doctorado en Ciencias Sociales Niñez y Juventud Cinde-Universidad de Manizales, Colombia. Psicóloga, Maestría en Investigación Curricular, Doctorado en Educación. Correo electrónico: mariacristinagarciav@yahoo.com.

How to Cite

Notes on Child Socialization and Identity Construction in Multicultural Environments. (2010). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 8(2), 809-819. http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/72

References

Abad, L. (1993). La Educación Intercultural. Recuperado el 20 de junio de 2009, de: http://www.aulaintercultural.org/IMG/pdf/Luis_Abad.pdf

Banks, J. A. (1995). Handbook of research on multicultural education. New York: MacMillans

Bárcena, F. (1997). El oficio de la ciudadanía. Barcelona: Paidós

Bartolomé, M. (Coord.); Cabrera, F., Del Campo, J., Espín, J. V. & Marín, M. A. (2002). Identidad y ciudadanía. Un reto a la educación intercultural. Madrid: Narcea

Berger, P. & Luckman, T. (2003). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu Editores, 18ª reimp

Bronfenbrenner, U. (1979). La ecología del Desarrollo Humano: Experimentos en entornos naturales y diseñados. Barcelona: Paidós

Brooker, L. & Woohead, M. (Eds.). (2008). La primera infancia en perspectiva 3. El desarrollo de identidades positivas. La diversidad y la primera infancia. Milton Keynes: The Open University. Recuperado el 15 de julio de 2009, de: http://www.oei.es/pdfs/primera_infancia_perspectiva.pdf

Geertz, C. (1992). La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa

Cabrera, F. (2002). Hacia una nueva concepción de la ciudadanía en una sociedad multicultural. En Bartolomé (Coord.) Identidad y ciudadanía: un reto a la educación intercultural. Madrid: Narcea

Greenfield, P. & Suzuki, L. (1998). Cultura y Desarrollo Humano: Implicaciones parentales, educativas, pediátricas y de salud mental. Capítulo 16 del Handbook of child Psychology. Traducido por José Fernando Patiño y María Cristina Tenorio.

Marín, M. A. (2005). Identidad y multiculturalidad. En I. Martínez. Santa María de Unzá. Elogio de la diversidad: estudio interdisciplinar de las migraciones. Salamanca: Universidad Pontificia de Salamanca.

Sampson, A. (2000). Pautas y Prácticas de crianza en Familias Colombianas. Funciones y sentidos de la cultura. En M. C. Tenorio. Bogotá, D. C.: Serie Documentos de Investigación del Ministerio de Educación-OEA

Shaffer, R. (2000). Desarrollo social y de la personalidad. México, D. F.: Thomso

Sánchez, I. M. (2006). Educación para una ciudadanía democrática e intercultural en Colombia. Tesis doctoral. Departamento de métodos de investigación y diagnóstico en educación. Universidad de Barcelona, España. Tesis doctoral. Recuperado el 10 de marzo de 2010, de: URL

http://www.tdx.cat/TDX-0307107-084832/

Sánchez, J.(2004). Orfandades infantiles y adolescentes. Introducción a una sociología de la infancia. Quito: Universidad Politécnica Salesiana, Save the Children (Suecia), Ediciones Aby-Yala

Unesco (2001). Declaración Universal de la Unesco sobre diversidad cultural. Adoptada por la 31 reunión de la Conferencia General de la Unesco, París, 2 de noviembre de 2001

Vigostky, L. (1974). El niño: desarrollo y proceso de construcción del conocimiento. México, D. F.: SEP