Youth and Higher Education in the Southern Cone of America
Main Article Content
Abstract
(analytical)
In order to know the experience of being young today in higher education in Argentina, Chile or Uruguay, a Thematic Analysis is carried out on 54 articles from the last three years in WoS, Scopus and Scielo. Through inductive and reflective work, common patterns are identified in the sources of analysis, which allow the identification of seven themes that account for a transition: expansion of
coverage, but without inclusion; ease upon admission, but with uncertainty upon discharge; changes in gender roles, but maintaining machismo; health assessment, but with risk behaviors; concern for others, but with individualism; appreciation of the student movement, but with changes in its manifestations and transition from face-to-face to virtual, accelerated by COVID-19.
Keywords: Young; Higher Education; Southern Cone; Sociology of the Student
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share - copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt - remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
How to Cite
References
Adasme-Berrios, C., Carreño, C., Aliaga-Ortega, L., Schnettler, B., & Lobos, G. (2022). Factores que determinan la elección de alimentos procesados por estudiantes universitarios en el contexto de las etiquetas de advertencia nutricional. Revista Chilena Nutrición, 49(4), 451-458. https://doi.org/10.4067/S0717-75182022000500451
*Adrogué, C., & García de Fanelli, A. (2021). Brechas de equidad en el acceso a la educación superior argentina. Páginas de Educación, 14(2), 28-51. https://doi.org/j7n7
*Albarello, F., Arri, F., & García, A. (2021). El uso del smartphone para la gestión del trabajo colaborativo en estudiantes de educación superior argentina durante la pandemia del covid-19. Contratexto, (36), 65-85. https://doi.org/j7n8
*Ãlvarez, C., & Sepúlveda, L. (2021). La experiencia universitaria de estudiantes con gratuidad en contexto de pandemia covid-19. Última Década, 29(56), 176-212. https://doi.org/10.4067/S0718-22362021000200176
*Arias-Ortega, K., & Quintriqueo-Millán, S. (2020). Educación superior en contexto mapuche: el caso de La Araucanía, Chile. Revista Electrónica Educare, 24(2), 1-19. http://doi.org/10.15359/ree.24-2.1
Baeza-Correa, J. (2022). Jóvenes y religión: una revisión sistemática cualitativa de datos disponibles en algunos países de América Latina. Revista Temas Sociológicos, (31), 205- 234. https://doi.org/10.29344/07196458.31.3183
*Baeza, M., & Aravena, A. (2021). Subjetividades juveniles en tiempos de pandemia: la extraña condición de ser "mechón" no presencial. Última Década, 29(57), 93-124. https://doi.org/10.4067/S0718-22362021000300093
*Baro, M. (2021). Mujeres y universidad en Argentina: contextos y desafíos. Revista de la Educación Superior, 50(199), 117-128.
*Barrera-Herrera, A., & San Martín, Y. (2021). Prevalencia de sintomatología de salud mental y hábitos de salud en una muestra de universitarios chilenos. Psykhe, 30(1), 1-16. https://doi.org/10.7764/psykhe.2019.21813
Bauman, Z., & Leoncini, T. (2018). Generación líquida: transformaciones en la era 3.0. Paidós.
*Bordignon, F., Daza, D., Di Próspero, C., Dughera, L., & Peirone, F. (2020). Exploración de las estrategias de aprendizaje tecnosocial entre los y las jóvenes ingresantes a la educación superior. El caso Unipe - Unpaz - Unsam. Propuesta Educativa, 29(53), 9-24.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Braun, V., & Clarke, V. (2019). Reflecting on reflexive thematic analysis. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 11(4), 589-597. https://doi.org/gf89jz
Braun, V., & Clarke, V. (2020). Can I use TA? Should I use TA? Should I not use TA? Comparing reflexive thematic analysis and other pattern-based qualitative analytic approaches. Counselling and Psychotherapy Research, 21(2), 37-47. https://doi.org/ghf388
*Brito, S., Basualto, L., & Posada, M. (2021). Femicidio y violencia de género: percepciones de mujeres chilenas estudiantes de educación superior. Rumbos TS, (25), 41-77. https://doi.org/10.51188/rrts.num25.484
*Canales, M., Guajardo, F., & Orellana, V. (2020). La elite del Llano: de la promesa a las desilusiones en la trayectoria postsecundaria de los jóvenes de la nueva clase media. Última Década, 28(53), 78-102. https://doi.org/10.4067/S0718-22362020000100078
Caira-Tovar, N. (2022). Brecha de género: una mirada a la lucha contra el techo de cristal y el suelo pegajoso. Mujer y Políticas Públicas, 1(1), 56-65. https://doi.org/j7pc
Cardozo, G., & González, A. S. (2020). Transición hacia la vida adulta en mujeres de sectores populares (Córdoba, Argentina). Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 18(3), 1-22. https://doi.org/10.11600/1692715x.18303
*Carvacho, R., Morán-Kneer, J., Miranda-Castillo, C., Fernández-Fernández, V., Mora, B., Moya, Y., Pinilla, V., Toro, I., & Valdivia, C. (2021). Efectos del confinamiento por covid-19 en la salud mental de estudiantes de educación superior en Chile. Revista Médica de Chile, 149(3), 339-347. https://doi.org/10.4067/s0034-98872021000300339
*Castillo-Peña, J. (2021). Expectativas y trayectorias educativas postsecundarias de jóvenes de territorios rurales en Chile: una mirada desde el desarrollo humano. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 12(34), 127-144. https://doi.org/j7pd
*Contreras-García, Y., Roa-Garcés, J., Alvarado-Figueroa, D., Manríquez-Vidal, C., & Carrasco-Portiño, M. (2022). Conductas sexuales por sexo en población universitaria chilena que demanda test rápido de VIH. Revista Chilena de Obstetricia y Ginecología, 87(3), 194-202. https://doi.org/10.24875/RECHOG.21000036
Coulon, A. (2005). Le métier d'étudiant: l'entrée dans la vie universitaire. Presses Universitaires de France.
*Delannays-Hernández, B., Maturana-Soto, S., Pietrantoni-Richter, G., Flores-Rivera, Y., Mesina-Vilugrón, I., & González-Burboa, A. (2020). Calidad de vida y bienestar en estudiantes de medicina de una universidad del sur de Chile. Revista de Psicología, 29 (1), 1-10. http://dx.doi.org/10.5354/0719-0581.2020.58055
*Díaz, M., Peralta, M., Cortés, J., Cabrera, E., Ramos, F., & Bernal, A. (2021). "Vas a tener que nivelarte. Vas a tener que estudiar más que los otros": voces de estudiantes que cursaron un programa propedéutico en la Universidad Católica del Norte, Coquimbo, Chile. Estudios Pedagógicos, 47(3), 207-227. https://doi.org/j7ss
*Díaz, R., Sánchez, F., Sevillano, V., & Cassini, M. (2020). Desenredando el ambiente: valores y afectos asociados a los animales en estudiantes de psicología de la ciudad de Buenos Aires, Argentina. Revista Interamericana de Psicología, 54(1), e1098. http://doi.org/10.30849/ripijp.v54i1.1098
*Dinamarca-Noack, C., & Trujillo-Cristoffanini, M. (2021). Educación superior chilena y violencia de género: demandas desde los feminismos universitarios. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 19(2), 1-24. https://doi.org/j7st
Donoso-Díaz, S., Neira, T., & Donoso, G. (2018). Sistemas de alerta temprana para estudiantes en riesgo de abandono de la Educación Superior. Ensaio. Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 26(100), 944-967. https://doi.org/j7sv
*Fergnani, M., Villalobos, C., & Quaresma, M. (2022). La construcción del capital político en una universidad de élite: redes, aprendizajes y estrategias de socialización en los estudiantes de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Universum, 37(1), 159-181. http://doi.org/10.4067/s0718-23762022000100159
*Flores, M., Meyer, L., Jorquera, P., Castro, P., Saravia, C., Galdames, C., & Orellana, S. (2021). Consumption of deep-fried food and its association with cardiovascular risk factors among first-year students in a Chilean university. Journal of Nutrition and Metabolism, (202), 5591662. https://doi.org/10.1155/2021/5591662
*García, C., Farías, J., Reyes, D., & Vásquez, A. (2021). Análisis de la participación académica de los y las estudiantes con discapacidad sensorial de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 15(1), 117-137. https://doi.org/10.4067/s0718-73782021000100117
*García, F., Andrades, M., Rodríguez, F., Díaz, Z., Alarcón, S., Fonseca, I., & Lucero, C. (2022). Sintomatología y crecimiento postraumático en estudiantes de educación superior en Chile durante la pandemia por covid-19. Actualidades en Psicología, 36(132), https://doi.org/10.15517/ap.v36i132.45386
*Ghiardo, F., & Dávila, O. (2020). Educación superior y estructura social en Chile: aproximaciones desde tres grupos generacionales. Última Década, 28(53), 40-77. http:// doi.org/10.4067/S0718-22362020000100040
*González, Ã., & Arce, R. (2021). Factores personales y de acceso que inciden sobre la permanencia y deserción universitaria en estudiantes de pedagogía en una universidad chilena de zona geográfica extrema. Sophia Austral, 27(1), 1-19.
*Goñi, F., Moraga, C., Sanhueza, M., Catalán, X., Cruz, M. S., Gallardo, G., & Véliz, D. (2022). Transición a la universidad de estudiantes migrantes internos en Chile: Experiencias en un escenario de triple ruptura. Education Policy Analysis Archives, 30(63), 1-24. https://doi.org/10.14507/epaa.30.6057
Gentili, P. (2009). Marchas y contramarchas: el derecho a la educación y las dinámicas de exclusión incluyente en América Latina (a sesenta años de la Declaración universal de los derechos humanos). Revista Iberoamericana de Educación, 49, 19-57. https://doi.org/j7sw
Guzmán-Valenzuela, C., Rojas-Murphy, A., & Gómez-González, C. (2020). Polifonía epistémica de la investigación sobre las experiencias estudiantiles: el caso latinoamericano. Education Policy Analysis Archives, 28(96). https://doi.org/j7sx
Hernández, J., Palacios, J., & López, M. (2020). Actualizando los abordajes socioculturales de la obesidad: propuestas a partir de Hacking, Bourdieu y Foucault. Physis. Revista de Saúde Coletiva, 30(3), e300322. https://doi.org/10.1590/S0103-73312020300322
*Kobus, V., Calletti, M., & Santander, J. (2020). Prevalencia de síntomas depresivos, síntomas ansiosos y riesgo de suicidio en estudiantes de medicina de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Revista Chilena Neuropsiquiatría 58(4), 314-323 http://doi.org/10.4067/S0717-92272020000400314
*Mardones-Leiva, K. (2022). Representaciones de la paternidad para universitarias/os sin hijas/os de Valdivia, Chile. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(3), 1-20. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.20.3.5044
*Martínez, P., Jiménez-Molina, Ã., Mac-Ginty, S., Martínez, V., & Rojas, G. (2021). Salud mental en estudiantes de educación superior en Chile: una revisión de alcance con metaanálisis. Terapia Psicológica, 39(3), 405-425. https://doi.org/h968
*Martinic, R., & Urzúa-Martínez, S. (2021). Experiencias estudiantiles en el primer año universitario: una aproximación desde la sociología de la educación francesa. Estudios Pedagógicos, 47(2), 161-178. https://doi.org/10.4067/S0718-07052021000200161
Martins, V., Sosa, C., Corti, V., & Gorostiaga, J. (2022). La educación universitaria en Argentina, Chile y Uruguay: entre el derecho social y el servicio. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 13(19), 74-88.
*Monroy, V., & Mayorga, A. (2020). Narrativas sobre inclusión-exclusión en estudiantes universitarios en situación de discapacidad en la ciudad de Temuco (Chile). Siglo Cero, 51(2), 73-98. https://doi.org/10.14201/scero20205127398
Organización de las Naciones Unidas. (2022). Segunda encuesta sobre juventudes de América
Latina y el Caribe dentro del contexto de la pandemia del covid-19. https://hdl.handle.net/11362/48203
*Ortiz-Velosa, E., Riquelme-Mella, E., & Gutiérrez-Saldivia, X. (2022). Reflexiones sobre experiencias interculturales de estudiantes mapuches en la universidad: dimensiones académicas y afectivas en proyección. Revista Electrónica Educare, 26(3), 1-22. https://doi.org/10.15359/ree.26-3.16
*Paredes, J., & Araya, C. (2020). La educación chilena, ¿no se vende?: movilización estudiantil y la configuración del problema público universitario. Revista Polis, (57), 251- 271. https://doi.org/10.32735/S0718-6568/2020-N57-1573
*Pequeño, I., Gadea, S., Alborés, M., Chiavone, L., Fagúndez, C., Giménez, S., & SantaCruz, A. (2020). Enseñanza y aprendizaje virtual en contexto de pandemia: experiencias y vivencias de docentes y estudiantes de la Facultad de Psicología en el primer semestre del año 2020. InterCambios, 7(2), 150-170.
*Pérez-Wilson, P., Marcos-Marcos, J., Ruiz-Cantero, M., Carrasco-Portiño, M., & ÃlvarezDardet, C. (2022). Promoción de salud más allá de los estilos de vida saludables: propuestas de actuación en una universidad chilena. Global Health Promotion, 29(4), 140-149. https://doi.org/10.1177/17579759221079607
Pleyers, G. (2019). Movimientos sociales en el siglo XXI: perspectivas y herramientas analíticas. Icaria.
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (2022). Human development report 2021/2022. https://hdr.undp.org/content/human-development-report-2021-22
*Portilla-Saavedra, D., Cruz-Riveros, C., Ponce, F., & Gallardo-Peralta, L. (2022). Estudiar en la universidad y tener hijos e hijas: desafíos de la adultez emergente. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 21(1), 1-12. https://doi.org/j7s4
*Quaresma, M., Madrid, S., & Villalobos, C. (2022). Agencia, poder y privilegio en un sistema universitario masificado: un análisis sobre la (re)producción de las élites político-intelectuales en Chile. Revista Austral de Ciencias Sociales (42), 65-86. https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2022.n42-04
*Rivera-Aguilera, G., Imas, M., & Jiménez-Díaz, L. (2021). Jóvenes, multitud y estallido social en Chile. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 19(2), 1-23. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.19.2.4543
*Rodrigo, L., & Oyarzo, M. (2021). Social mobility in chilean youth and their parents a generational analysis from the perspective of social reproduction. Latin American Perspectives, 48(6), 120-142. https://doi.org/10.1177/0094582X20939103
*Rodríguez-Fernández, A., Maury-Sintjago, E., Troncoso-Pantoja, C., Morales-Urzúa, M.,
& Parra-Flores, J. (2020). Estrés académico y estrategias de afrontamiento en estudiantes de carreras de salud de Santiago de Chile. Edumecentro, 12(4), 1-16
*Rodríguez, I., Fonseca, G., & Aramburú, G. (2020). Estrés académico en alumnos ingresantes a la carrera de Odontología en la Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. International Journal of Odontostomatology, 14(4), 639-647. https://doi.org/j7x6
*Romero, R., & Anzola, J. (2022). Modelo para la progresión académica de estudiantes online en Educación Superior. Cuadernos de Investigación Educativa, 13(1), 1-20. https://doi.org/10.18861/cied.2022.13.1.3181
*Romero, R., Tejada, C., & Núñez, O. (2020). Actitudes hacia las TIC y adaptación al aprendizaje virtual en contexto COVID-19, alumnos en chile que ingresan a la educación superior. Perspectiva Educacional. Formación de Profesores, 60(2), 99-120. https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.60-Iss.2-Art.1175
Saavedra, M. (2020). El desempleo juvenil en Latinoamérica y el emprendimiento de estudiantes universitarios. Tendencias, 21(2), 283-305. https://doi.org/j7sz
Safacorda, F., & Trotta, L. (2020). La privatización de la universidad en Argentina y América Latina. Ciencia, Tecnología y Política, 3(4), 1-11. https://doi.org/j7s2
*Salas-Durán, K., Vergara-Morales, J., & Ogueda, J.-P. (2021). Representaciones sociales sobre la pandemia de la COVID-19 en estudiantes chilenos de educación superior. Ciencias Psicológicas 15(2), e-2280. https://doi.org/10.22235/cp.v15i2.2280
Sánchez-Serrano, S., Pedraza-Navarro, I., & Donoso-González, M. (2022). ¿Cómo hacer una revisión sistemática siguiendo el protocolo Prisma?: usos y estrategias fundamentales para su aplicación en el ámbito educativo a través de un caso práctico. Bordón, Revista de Pedagogía, 74(3), 51-66. https://doi.org/10.13042/Bordon.2022.95090
*Severino-González, P., Acuña-Moraga, O., Astete-Tapia, K., & Medel-Maturana, J. (2021). Responsabilidad social y consumo sustentable: el caso de estudiantes de formación superior de Talca (Chile). Información Tecnológica, 32(1), 143-150. https://doi.org/gm8gzp
*Sotomayor, P., & Rodríguez-Gómez, D. (2020). Factores explicativos de la deserción académica en la educación superior técnico profesional: el caso de un centro de formación técnica. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 19(41), 199-223. http://doi.org/10.21703/rexe.20201941sotomayor11
*Tereucán, J., Briceño, C., & Galván, M. (2022). Movilidad social intergeneracional en estudiantes universitarios mapuche de la Araucanía. Diálogo Andino, (67), 148-157. http://doi.org/10.4067/S0719-26812022000100148
*Torres, R. (2022). Neoliberalism and the impact of student demonstrations in Chile pushing the bounds of the post-Pinochet education project? Latin American Perspectives, 49(3), 146-161. https://doi.org/10.1177/0094582X221082985
*Trujillo, M., & Contreras, P. (2021). Violencia de género: prevalencia, imaginarios sexistas, y mitos en la juventud universitaria. Apuntes, 48(88), 35-55. https://doi.org/j7x7
*Trujillo, M., & Pastor-Gosálbez, I. (2021). Violencia de género en estudiantes universitarias: un reto para la educación superior. Psicoperspectivas, Individuo y Sociedad, 20(1), 1-12. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol20-issue1-fulltext-2080
*Trunce, S., Villarroel, G., Arntz, J., Muñoz, S., & Werner, K. (2020). Niveles de depresión, ansiedad, estrés y su relación con el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Investigación en Educación Médica, 9(36), 8-16.
Unesco. (2023). Avances hacia el ODS 4 en educación superior: desafíos y respuestas políticas en América Latina y el Caribe. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000384366
Unesco, & Instituto Internacional de la Unesco para la Educación Superior en América Latina y el Caribe. (2022). ¿Reanudación o reforma? Seguimiento del impacto global de la pandemia de COVID-19 en la educación superior tras dos años de disrupción. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000382402.locale=es
*Vilches, N., & Garcés, C. (2021). Accesibilidad del entorno en educación superior: desafíos frente a la discapacidad física en la región de Tarapacá. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 20(43), 35-57. https://doi.org/10.21703/rexe.20212043vilches2
*Vilugrón, F., Fernández, N., Ramírez, C., & Fuentes, C. (2021). Variaciones en el estado nutricional, presión arterial y en los patrones dietéticos de jóvenes posterior al ingreso a la educación superior. Revista Chilena de Nutrición, 48(2), 203-212. http://doi.org/10.4067/S0717-75182021000200203
*Villalobos, C., Kuzmanic, D., Valenzuela, J., & Quaresma, M. (2022). Percepciones sociales de los estudiantes de educación superior de élite: un estudio del caso chileno. Psykhe, 31(2), 1-18. https://doi.org/10.7764/psykhe.2020.22549
*Zañartu, N., Bustos, C., Grandón, P., & Aravena, A. (2021). Componentes cognitivos y afectivos de la identidad étnica en jóvenes mapuche del Gran Concepción, Chile. Psykhe, 30(1), 1-15. https://doi.org/10.7764/psykhe.2018.22191