A community researcher in an PAR study with young people: case analysis
Main Article Content
Abstract
(analytical)
A Participatory Action Research study was carried out with young inhabitants of a peripheral neighborhood in the city of Medellin. This study drew on the principles of narrative research, dialogue of knowledge and thematic research, as proposed by Popular Education. The phases of the study were: formulation of a research question based on the narration of life stories; identification of borderline situations and generative themes for action; training on research techniques and tools so that the young people could answer questions they had developed themselves; and action as a result of the young people using research techniques. Results included the experience of a young university student woman from the community and the emergence of her habitus as a community researcher and critical subject with the capacity to produce knowledge that transformed her personal and community interrelations as well as her life plan.
Keywords: Methodology; youth; research training; communities.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share - copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt - remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
How to Cite
References
Alcaldía de Medellín. (2011). Ãndice de Desarrollo Juvenil y línea de base Medellín 2011-2012. Secretaría de Cultura Ciudadana; Subsecretaría de Metrojuventud.
Alvarado, S. V., Vommaro, P., Patiño, J. A., & Borelli, S. (2021). Estudios de juventudes: una revisión de investigaciones en Argentina, Brasil y Colombia, 2011-2019. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 19(2), 1-25. https://doi.org/grdk
Arce, I. L., & Fritz, M. E. (2019). Aportes de la investigación-acción-participativa al estudio de las juventudes. Argonautas, 9(12), 131-147.
Balcázar, F. E. (2003). Investigación acción participativa (IAP): aspectos conceptuales y dificultades de implementación. Fundamentos en Humanidades, 4(7-8), 59-77.
Bausela, E. (2004). La docencia a través de la investigación-acción. Revista Iberoamericana de Educación, 35(1), 1-9. https://doi.org/10.35362/rie3512871
Bernstein, B. (1989). Clases, códigos y control: estudios teóricos para una teoría del lenguaje. Akai.
Bourdieu, P. (2000). Cosas dichas. Gedisa.
Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico. Siglo XXI.
Cataño, G. (2008). Orlando Fals Borda: sociólogo del compromiso. Revista de Economía Institucional, 10(19), 79-98.
Ceballos, J. C. (2016). ¿Los macroproyectos de vivienda masiva solucionan los problemas de habitabilidad?: un acercamiento a la experiencia de Medellín con Ciudadela Nuevo Occidente. Escuela del Hábitat.
Chase, S. E., (2015). Investigación narrativa: multiplicidad de enfoques, perspectivas y voces. En N. K. Denzin, & Y. S. Lincoln (Eds.), Métodos de recolección y análisis de datos [Manual de investigación cualitativa, vol. IV] (pp. 58-112). Gedisa.
Cladera, J. (2020). Epistemología reciprocitaria: aportes para un diálogo entre la antropología social y la investigación acción participativa. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 10(1), e065.
Colmenares, A. M. (2012). Investigación-acción participativa: una metodología integradora del conocimiento y la acción. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 3(1), 102-115. https://doi.org/10.18175/vys3.1.2012.07
Contreras, R. (2002). La investigación-acción participativa (IAP): revisando sus metodologías y sus potencialidades. Comisión Económica para América Latina y el Caribe.
de la Peña, A., & Lozano, J. (2017). Transformando conflictos en familias del suroriente de Barranquilla: una experiencia desde la investigación acción participación (IAP). Psicologia & Sociedade, 29, 1-9. https://doi.org/10.1590/1807-0310/2017v29167127
de Oliveira, G., Carranza, V., & Delgado, Y. (2019). Resultados de proyectos socioeducativos en el desarrollo humano de los jóvenes. Educação & Realidade, 44(4), 1-24. https://doi.org/10.1590/2175-623687645
Díaz-Alzate, M. V. & Mejía-Zapata, S. I. (2018). La mirada de los adolescentes al modelo de habilidades para la vida. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 16(2), 709-718. https://doi.org/10.11600/1692715x.16205
Durston, J., & Miranda, F. (Comps.) (2002). Experiencias y metodología de la investigación participativa. Comisión Económica para América Latina y el Caribe.
Echeverría, M., Mesa, N. E. Múnera, M. C. (2011). Horizontes de sentido en la construcción social del hábitat: proyecto de investigación aplicada capacitación para la construcción social del hábitat en las comunas 1 - Popular y 8 - Villa Hermosa. Escuela del Hábitat.
Fals-Borda, O. (1986). El problema de cómo investigar la realidad para transformarla por la praxis. Tercer Mundo.
Fals-Borda, O. (2008). Carta a Pedro Santana: "Me queda la angustia de la continuidad". Revista Foro, (50), 5-10.
Fals-Borda, O., & Moncayo V. M. (2009). Una sociología sentipensante para América Latina. Siglo del Hombre.
Freire, P. (1973). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.
Giroux, H. (1986). Teorías de la reproducción y la resistencia en la nueva sociología de la educación: un análisis crítico. Revista Colombiana de Educación, (17), 1-39. https://doi.org/10.17227/01203916.5140
Gómez, H. C., & Zuluaga, L. M. (2016). Las iniciativas comunitarias como marcos de referencia para la coproducción de conocimiento sobre la violencia y la inseguridad.
En M. Gottsbacher, & J. De Boer (Coords.), Vulnerabilidad y violencia en América Latina y el Caribe (pp. 59-72). Siglo XXI.
Habermas, J. (1986). Ciencia y técnica como "ideología". Tecnos.
Heller, A. (1978). Sociología de la vida cotidiana. Península.
Hernández, J., Cardona-Arango, D., & Segura-Cardona, A. M. (2018). Construcción y análisis de un índice de vulnerabilidad social en la población joven. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 16(1), 403-412. https://doi.org/h8bf
Herrera-Farfán, N. A., & López-Guzmán, L. (comps.) (2012). Ciencia, compromiso y cambio social: textos de Orlando Fals-Borda. El Colectivo, Lanzas y Letras, Extensión Libros.
Langer, E. (2016). Reclamações sobre o oculto e demandas de espaços escolares de jovens em contextos de pobreza na Argentina. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(2), 1017-1030.
Leal, E. (2009). La investigación acción participación: un aporte al conocimiento y a la transformación de Latinoamérica, en permanente movimiento. Revista de Investigación, 33(67), 13-34.
Lemmi, S., Morzilli, M., & Moretto, O. (2018). "Para no trabajar de sol a sol": los sentidos de la educación en jóvenes y adultos/as integrantes de familias migrantes bolivianas hortícolas del Gran La Plata-Buenos Aires, Argentina. Runa, 39(2), 117-136. https://doi.org/10.34096/runa.v39i2.5188
Martínez, P. C. (2006). El método de estudio de caso: estrategia metodológica de la investigación científica. Pensamiento & Gestión, (20), 165-193.
Pons-Bonals, L., & Espinosa, I. D. J. (2020). Protagonistas de la investigación educativa: investigador-investigado en construcción recíproca. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 10(1), 1-13. https://doi.org/10.24215/18537863e068
Rappaport, J. (2018). Más allá de la observación participante: la etnografía colaborativa como innovación teórica. En Prácticas otras de conocimientos(s): entre crisis y guerras [Tomo 1] (pp. 323-352). Clacso. https://doi.org/10.2307/j.ctvn5tzv7.16
Rappaport, J. (2021). El cobarde no hace historia: Orlando Fals-Borda y los inicios de la investigación acción participativa. Editorial Universidad del Rosario. https://doi.org/j683
Rappaport, J., & Rodríguez, M E. (2007). Más allá de la escritura: la epistemología de la etnografía en colaboración. Revista Colombiana de Antropología, 43, 197-229. https://doi.org/10.22380/2539472X.1108
Reason, P., & Bradbury, H. (2001). The Sage handbook of action research: Participative inquiry and practice. Sage.
Silva, H., Silveira, D., Dornelas, J., Ferreira, H., Lucena, R. (2019). Quality criteria in conducting action research in information systems. European Journal of Scientific Research, 151(3), 348-363.
Tripp, D. (2005). Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, 31(3), 443-466.
Villa-Vélez, L., Otálvaro-Orrego, J. C., Peñaranda-Correa, F., Bastidas-Acevedo, M., Escobar-Paucar, G. M., Torres-Ospina, J. N., Betancurth-Loaiza, D. P., & GómezCorrea, J. A. (2021). Experiencia de educación sobre la crianza en un asentamiento de Colombia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 19(1), 1-19. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.19.1.4204
Zenklusen, D. (2020). "Quiero seguir estudiando para ser alguien": análisis de las trayectorias educativas de jóvenes peruanos en Argentina. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 18(2), 1-27. https://doi.org/10.11600/1692715x.18203