Asistencia intermitente y deserción en Educación Inicial. Testimonios de madres uruguayas

Main Article Content

Fernando Salinas-Quiroz
Paola Silva
Verónica Cambón
Sandra Fraga

Abstract

(analytical): Even 20 years from the anchoring of an Early Childhood program into our educational system, absenteeism and erratic assistance are still a challenge public schools face. Given that schools in Montevideo, Canelones and Tacuarembó encounter an awry sociocultural background, we were determined to find the reasons behind such high levels of absences and desertions. Five interviews were done thoroughly to different mothers; which helped us pinpoint specific causes to understand the multi-causality of the problem, as well as some integrated strategies that respond to the interests and motivations of the actors involved. We are confident that having a functional network of attachment bonds (Secure Base Childcare) can assure stability for the development of children at young ages.


Key words: early childhood education, absenteeism, dropout, infancy, childhood education (Iresie Controlled Vocabularies).

Article Details

How to Cite
Asistencia intermitente y deserción en Educación Inicial. Testimonios de madres uruguayas. (2017). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 15(2), 913-925. https://doi.org/10.11600/1692715x.1520828042016
Section
Segunda Sección: Estudios e Investigaciones
Author Biographies

Fernando Salinas-Quiroz, Universidad Pedagógica Nacional, México.

Doctor en Psicología. Miembro de Sistema Nacional de Investigadores y del Consejo Mexicano de Investigación Educativa. Profesor-Investigador de la Universidad Pedagógica Nacional, Ajusco; México. Orcid: 0000-0002-1257-6379. Índice H5: 3. Correo electrónico: fernando.salinas.q@gmail.com

Paola Silva, Universidad de La República, Uruguay.

Magister en Psicología y Educación. Consultora en Plan Caif-Inau. Docente Asistente en la Facultad de Psicología de la Universidad de la República, Uruguay. Correo electrónico: psilva@gmail.com

Verónica Cambón, Universidad de La República, Uruguay.

Magister en Psicología y Educación. Consultora en Plan Caif-Inau. Profesora en la Facultad de Psicología de la Universidad de la República, Uruguay. Orcid: 0000-0003-4030-5987. Correo electrónico: vcambon@gmail.com

Sandra Fraga, Universidad de La República, Uruguay.

Maestranda en Enseñanza Universitaria. Docente Asistente en la Facultad de Psicología de la Universidad de La República, Uruguay. Orcid: 0000-0002-5817-5386. Correo electrónico: psicofraga@gmail.com

How to Cite

Asistencia intermitente y deserción en Educación Inicial. Testimonios de madres uruguayas. (2017). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 15(2), 913-925. https://doi.org/10.11600/1692715x.1520828042016