Opinion about the Educator’s Role and Profile on Early Childhood

Main Article Content

Beatriz Elena Zapata
Leonardo Ceballos

Abstract

This article aims at presenting the consolidated results from the research study carried out between Chile and Colombia, “Opinion about the Educator’s Role on Early Childhood in two Latin American Countries”. It is a description constructed on the basis of the opinions provided by different communities (directive teachers, teachers, education representatives, families, students and professionals of other fields); a qualitative explicative study with the participation of ten universities and OMEP’s (World Organization for Early Childhood education) members. This study aimed at characterizing the role and profile of the educating subject for early childhood, which is achieved from the competence approach and from the perspective of Public Policies, which have been generated in Latin America with reference to boys and girls’ integral care and education in the last decades.


Keywords: Early childhood, professional profile and role, educator, competences, Childhood Public Policies, rights.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Zapata, B. E., & Ceballos, L. (2010). Opinion about the Educator’s Role and Profile on Early Childhood. Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud, 8(2), 1069–1082. Retrieved from https://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/91
Section
Segunda Sección: Estudios e Investigaciones
Author Biographies

Beatriz Elena Zapata, Tecnológico de Antioquia, Institución Universitaria Medellín, Colombia

Tecnológico de Antioquia. Institución Universitaria (Medellin), Colombia. Licenciada en Educacion Preescolar, Magister en Educacion. Docente Titular del Tecnológico de Antioquia. Institución Universitaria. Coordinadora de la Línea de Investigación, Infancia. Facultad de Educacion y Sociales.

Leonardo Ceballos, Tecnológico de Antioquia, Institución Universitaria Medellín

Tecnológico de Antioquia. Institución Universitaria (Medellin), Colombia. Licenciado en Matemáticas y Física, Especialista en estadística, Magister en Educacion. Docente Titular del Tecnológico de Antioquia. Institución Universitaria. Facultad de Informática. Asesor Estadístico de la Línea de Infancia.

References

Aquino, M. G. (2004). La planificación de la acción educativa. Supuestos y problemas. 0 a 5. La educación en los primeros años, 10 (2), pp. 40- 42 y 51-53.

Briones, G. (1999). Métodos y Técnicas de investigación para las ciencias sociales. México, D. F.: Trillas.

Blomm, B. (1964). Stability and change in human characteristics. Nueva York: John Whiley & Sons.

Casillas, M. Á. (2002). Aspectos importantes de la creatividad para trabajar en el aula. Revista UdeG, Dossier La atención a los niños sobresalientes, 5, pp. 9-17.

De Zubiría, J. (1999). Los Modelos Pedagógicos. Tomo 4. Tratado de pedagogía conceptual. Bogotá, D. C.: Fundación Alberto Merani.

García, V. (1996 (1962)). La tarea profunda de educar. Madrid: Rialp.

Guédez, V. (1980). Lineamientos académicos para la definición de perfiles profesionales. En: Currículum, 10 (5), pp. 7-23.

Gobierno de Chile. Ministerio de Educación (2005). Bases Curriculares de la Educación Parvularia. Santiago: Editorial Marval.

Hawes, G. & Corvalán, O. (2005). Construcción De Un Perfil Profesional, Documento de trabajo Proyecto Mecesup Tal 0101. Talca.

Ministerio de Educación Nacional (2004). Resolución 1036 del 22 de abril. Bogotá, D. C.:Ministerio de Educación Nacional.

Ministerio de Educación Nacional (2009). Guía N° 10. Desarrollo infantil y competencias. Bogotá, D. C.: Taller Creativo de Aleida Sánchez.

Ministerio de Educación Nacional (2009). Guía N° 35. Ruta operativa para el servicio de Atención integral a la primera infancia. Bogotá, D. C.: Babel Libros.

Organización de los Estados Americanos-OEA (2007). Compromiso Hemisférico por la Primera Infancia. V Reunión de Ministros de Educación. OEA/Ser.K/V.CIDI/RME/doc.10/07.Original: español.

Ponce, A. (1980). Educación y lucha de clases. Buenos Aires: Editorial El viento del mundo.

Quiceno, H. (1999). "La historia de la educación y el acontecimiento". Revista Alternativas. Serie Historia y Prácticas Pedagógicas, (2), pp. 24-38.

Rincón, C.; Hernández, D.; Rosas, A; Trivino, A. & De la Torre, B. (2005). Programas de Formación de Maestros e Imaginarios de Infancia. Revista Científica, (7) pp. 333-356.

Schweinhart, L. J. (2003). Using preschool research to facilitate change. Michigan: High/Scope Educational Research Foundation.

Unesco/Orealc (1994). Proyecto Principal de Educación en América Latina y el Caribe. Recomendaciones para la ejecución de Proyecto principal en Educación. Boletín, 31 Santiago de Chile: Unesco-Orealc.