Early reading to get to school

Main Article Content

Diva Nelly Mejía

Abstract

Researches have confirmed a determinant influence of genetic and environment on human being's development, especially on cerebral structure during early infancy. One of the first dimensions to take advantage of it is the communicative dimension. Like wise, Colombian's Government recognized it through its Educative political for early infancy (NEM, 2009.) According to Emilia Ferreiro (n. d.), the reader's conscience develops during early infancy when children have time and exposure to books and their helpers. In this way, Bebeteca (a library for children) is a meaningful and educative place which contributes to acquire favorable skills to learn reading and writing.


Keywords: Early infancy, reading, Bebeteca, Educative Political for Early Infancy.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mejía, D. N. (2010). Early reading to get to school. Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud, 8(2), 873–883. Retrieved from https://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/77
Section
Primera Sección: Teoría y Metateoría
Author Biography

Diva Nelly Mejía, Normal Superior de Manizales, Colombia

Docente Normal Superior de Manizales, Colombia. Candidata a Doctora en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud (Doctorado en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud del Cinde -Universidad de Manizales). Correo Electrónico: divanelly07@gmail.com

References

Caivano, F. (2003). Bienvenidos a casa. Infancia, lenguaje y lectura. México, D. F.: Conaculta.

Cassany, D. (1999). La cocina de la escritura. Barcelona: Anagrama.

Espinosa, G. (2002). La aventura del lenguaje. Bogotá, D. C.: Planeta.

Ferreiro, E. (s.f.). La alfabetización no es un lujo ni una obligación: es un derecho. Recuperado 2009, marzo 26, de: http://www.taringa.net/posts/info/861531/Dra_-Emilia-Ferreiro:-Leer-yescribir-en-un-mundo-cambiante.html.

Ferreiro, E. (2002). Escritura y oralidad: unidades, niveles de análisis y conciencia metalingüística. En Relaciones de (in)dependencia entre oralidad y escritura. Barcelona: Gedisa.

Ferreiro, E. & Teberosky, A. (1979). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. México, D. F.: Siglo XXI.

Fraser, J. (2003). Desarrollo infantil inicial: salud, aprendizaje, y comportamiento a lo largo de la vida. En: Primera infancia y desarrollo. El desafío de la década. Memorias del encuentro sobre Primera Infancia. Bogotá, D. C.: Cargraphics S. A.

Fundación Iberoamericana Down 21. (s. f.). Método Doman. Recuperado 2009, julio 17, de: http://www.down21.org/educ_psc/educacion/tecnica_inetrvencion/doman.htm

García, M. C. (2003). La participación de los padres como factor de calidad en programas de desarrollo infantil, desarrollo humano y desarrollo social. En: Primera infancia y desarrollo. El desafío de la década. Memorias del encuentro sobre Primera Infancia. Bogotá, D. C.: Cargraphics S. A.

Goodman, Y. (1992). Las raíces de la alfabetización. En En Infancia y aprendizaje. Journal for the Study of Education and Development, (pp. 29- 42). Madrid: Board.

Ministerio De Educación Nacional (1998). Lineamientos Curriculares. Lengua Castellana. Bogotá, D. C.: Magisterio.

Ministerio de Educación Nacional (2009). Desarrollo Infantil y competencias en la Primera Infancia. Recuperado 2009, marzo 30, de: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-210305_archivo_pdf.pdf

Ministerio de Educación Nacional (2009). Por una educación inicial incluyente y para toda la vida. Al tablero. 49, pp. 3-5.

Piaget, J. (1975). Seis estudios de Psicología. Barcelona: Barral Editores.

Reyes, Y. (2003). Yo no leo, alguien me lee... me descifra y escribe en mí. La bebeteca, relato de una experiencia de lectura en la primera infancia, desarrollada en Espantapájaros Taller. En: Infancia, lenguaje y lectura. México, D. F.: Conaculta

Reyes, Y. (2005). Lectura en la primera infancia. Recuperado 2010, julio 25, de: http://www.oei.es/inicial/articulos/lectura_primera_infancia.pdf

Teberosky, A. & Tolchinsky, L. (1992). Más allá de la alfabetización. En Infancia y aprendizaje. Journal for the Study of Education and Development, (pp. 5-13). Madrid: Board.

Zubiría, M. (2001). Teoría de las seis lecturas. Mecanismos de aprehendizaje semántico. Tomo I. Bogotá, D. C.: Famdi.