Childhood, development and knowledge: boys and girls and their socialization

Main Article Content

Carolina Duek

Abstract

In this article we approach the different contexts of development in which children from six to eight years old grow nowadays. This is not only an attempt of characterization of children of that age but also an approach to the complex universe of childhood considering different theoretical and methodological views. Our hypothesis is that socialization and the frames in which children grow can not be understood beyond the discourses that circulate in the communicative ecosystem in which they are inmersed. Education, media, the relationship with equals and the discourses that circulate among them are the axis to analyze the development and the subjetive constitution of children of middle classes from big cities and with access to certain cultural.


Keywords: Childhood, Development, Social Path, Communicative Ecosystem, Family.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Duek, C. (2010). Childhood, development and knowledge: boys and girls and their socialization. Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud, 8(2), 799–808. Retrieved from https://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/71
Section
Primera Sección: Teoría y Metateoría
Author Biography

Carolina Duek, Universidad de Buenos Aires, Argentina.

Docente Universidad de Buenos Aires, Argentina. Doctora en Ciencias Sociales, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires, Magister en Comunicación y Cultura, Facultad de Ciencias Sociales (UBA) y Licenciada en Ciencias de la Comunicación (UBA). Becaria Instituto de Investigaciones Gino Germani. La beca de posdoctorado tiene su sede en el Instituto de Investigaciones Gino Germani, Universidad de Buenos Aires. La sede de la investigación es el Instituto Gino Gernani, Facultad de Ciencias Sociales, UBA. Correo electrónico: duekc@ciudad.com.ar

References

Agamben, G. (2003). Infancia e historia. Destrucción de la experiencia y origen de la historia. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Arendt, H. (2003). La condición humana. Buenos Aires: Paidós.

Bogoyavlensky, D. & Menchinskaya, N. (1986). "Relación entre aprendizaje y desarrollo psicointelectivo del niño en edad escolar". En Luria, Leontiev & Vigotsky, Psicología y pedagogía. Madrid: Akal.

Castorina, J. (1996). "El debate Piaget-Vigotsky: la búsqueda de un criterio para su evaluación" en Castorina et al., Piaget-Vigotsky: contribuciones para replantear el debate. Buenos Aires: Paidós.

Castorina, J. & Dubrovsky (2004). (Comps). Perspectiva de la obra de Vigotsky. Buenos Aires: Noveduc.

Cecchini, M. (2004). "Introducción" en Luria, Leontiev y Vigotsky, Psicología y pedagogía. Madrid: Akal.

Chiva, M. (1994). "La pensée en construction" en Manger magique. Aliments sorciers, croyances comestibles. Paris: Autrement, Coll. Mutations/ Mangeurs.

Entel, A. (1988). Escuela y conocimiento. Buenos Aires: Miño y Dávila/Cuadernos Flacso.

Entel, A. (2006). Infancias, varios mundos. Los más chiquitos. Acerca de la inequidad en la infancia argentina. Buenos Aires: Fundación Walter Benjamin.

Freud, S. (1905). "Tres ensayos para una teoría sexual". En Freud, A. (1986) Sigmund Freud. Los textos fundamentales del psicoanálisis. Madrid: Alianza.

Freud, S. (1925). "Presentación autobiográfica" en Obras completas. Buenos Aires: Amorrortu.

Gessell, A. et al. ([1974] 1993). El niño de 5 a 10 años. Barcelona: Paidós Psicología Evolutiva. Edición revisada.

Ginzburg, C. (1981). El queso y los gusanos. Barcelona: Muchnick.

Goffman, E. (1974). Frame Analysis. Boston: Northeastern University Press.

Heidegger, M. (1966). "La question de la technique" en Essais et conférences. Paris: Gallimard.

Hoggart, R. ([1957] 1990). La cultura obrera en la sociedad de masas. México: Grijalbo.

Kostiuk, G. (1986). "Algunos aspectos de la relación recíproca entre educación y desarrollo de la personalidad". En Luria, Leontiev & Vigotsky, Psicología y pedagogía. Madrid: Akal.

Linn, S. (2004). Consuming Kids. The hostile takeover o childhood. New York: New Press.

Luria, A. (1986). "El papel del lenguaje en la formación de conexiones temporales y la regulación del comportamiento en los niños normales y oligofrénicos". En Luria, Leontiev & Vigotsky, Psicología y pedagogía. Madrid: Akal.

Luria, L. & Vigotsky, L. ([1986] 2004). Psicología y pedagogía. Madrid: Akal.

Martín-Barbero, J. (2003). "Retos culturales de la comunicación a la educación. Elementos para una reflexión que está por comenzar". En Comunicación, medios y educación, Roxana Morduchowicz (Comp.) Octaedro: Barcelona.

Ramos de Vasconcellos, V. & Guimaraes Santana, C. (2004). "Lev Vigostky: su vida y su obra: un psicólogo en la educación". En Castorina & Dubrosvsky (Comps.) Perspectivas desde la obra de Vigostky. Buenos Aires: Noveduc.

Sennett, R. (1978). El declive del hombre público. Barcelona: Ediciones Península.

Thompson, E. (1995). Cuestiones en común. Barcelona: Crítica.

Vigostky, L. (2007). Pensamiento y habla. Buenos Aires: Colihue.

Williams, R. ([1988] 2000). Marxismo y literatura. Barcelona: Península.