(Re)construction of gender identities by young people in video game communities

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Nuria Alabau-Tejada, Ph. D.
Fátima Gómez-Sota, Ph. D.
Francisco José García-Ull, Ph. D

Abstract

(analytical)
Among the different digital leisure platforms, video games are one of the primary entertainment environments for young people. Video games generate new ways of socializing in digital communities through which gender identities are (re)constructed. This article presents the results of a qualitative study carried out using focus groups with Generation Z university students in Spain. The data analysis identified the different forms of socializing between genders that occur in video game communities, specifically how players choose characters/skins to construct identities that are either different to their offline gender or reproduce it. The persistence of stereotypes assigned to female characters, which is visible in the collected data, was notable. Finally, participants highlighted the possibility of these platforms becoming new, more plural and inclusive social spaces.


Keywords: Video games; stereotypes; identities; communities.

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How to Cite
Alabau-Tejada, N., Gómez-Sota, F. ., & García-Ull, F. J. . (2024). (Re)construction of gender identities by young people in video game communities. Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud, 22(3), 1–22. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.22.3.6565
Section
Segunda Parte Volumen 22 No. 3
Author Biographies

Nuria Alabau-Tejada, Ph. D., Universidad Europea de Valencia, España

Grado en Turismo, Universidad de Valencia. Máster en Marketing e Investigación de Mercados, Universidad de Valencia. Doctorado en Marketing, Universidad de Valencia. Universidad Europea de Valencia. Profesora facultad de Ciencias Sociales y de la Comunicación, Departamento de Empresa. 0000-0001-7409-0190. H5: 0. Correo electrónico: nuria.alabau@universidadeuropea.es

Fátima Gómez-Sota, Ph. D., Universidad Europea de Valencia, España

Licenciatura en Ciencias Políticas y Sociología, Universidad de Deusto. Doctorado en Sociología, Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitate. Universidad Europea de Valencia. Profesora facultad de Ciencias Sociales y de la Comunicación, Departamento Jurídico. 0000-0003-3757-7762. H5: 3. Correo electrónico: fatima.gomez@universidadeuropea.es

Francisco José García-Ull, Ph. D, Universidad Europea de Valencia, España

Grado en Publicidad y Relaciones Públicas, Universidad de Alicante. Doctorado en Comunicación, Universidad de Valencia. Universidad Europea de Valencia. Profesora facultad de Ciencias Sociales y de la Comunicación, Departamento de Empresa. 0000-0002-7999-4807. H5: 4. Correo electrónico: franciscojose.garcia@universidadeuropea.es

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