Young film stars: Genealogy and youth cinema in Chile in the 20th century

Main Article Content

Óscar Aguilera-Ruiz, Ph. D.

Abstract

(analytical)
This article presents the results of a genealogical analysis of the representation of young people in Chilean fiction films released between 1939-1999. The study involved analyzing 43 feature films, as well as examining archives with documents and cultural products from each era and documenting the lives of the directors and the reception of the films when they were released. The author developed a methodology titled Youth Film Archives that involves cinematographic analysis and identifying the presence of the three plot structures used to represent young people in these films: class, love/
sexuality and expected trajectories. The study evidences the importance of the historical analysis of
youth film production, given the role that cultural productions like cinema have in constructing our ideas about young people.



Keywords: Youth; cinema; historical method; Chile.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Aguilera-Ruiz, O. (2024). Young film stars: Genealogy and youth cinema in Chile in the 20th century. Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud, 22(2), 1–16. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.22.2.6249
Section
Segunda Parte Volumen 22 No. 2
Author Biography

Óscar Aguilera-Ruiz, Ph. D., Departamento de Estudios Pedagógicos, Universidad de Chile

Doctor en Antropología, Universitat Autónoma de Barcelona. Posdoctor en Ciencias Sociales, Niñez y
Juventud, Universidad de Manizales-Cinde, PUC-SP, Clacso. Profesor Asociado, Universidad de Chile.
0000-0001-9990-666X. H5: 10. Correo electrónico: oaguilera@u.uchile.cl

References

Aguilera, O. (2014). La idea de juventud en Chile: aproximación genealógica al discurso de las revistas de juventud. Anagramas. Rumbos y Sentidos de la Comunicación, 12(24), 141-159. https://doi.org/10.22395/angr.v12n24a7

Aguilera, O, & Saa, M. (2022). Youth images: Visual images, representations and imaginaries of young people. En J. Benedicto, M. Urteaga, & D. Rocca (Eds.). Young people in complex and unequal societies: Doing youth studies in Spain and Latin America (pp. 111-146). Brill. https://doi.org/10.1163/9789004507456_007

Babino, E. (2015). La adolescencia en el cine latinoamericano. Cinémas d’Amérique latine, 23, 4-17. https://doi.org/10.4000/cinelatino.1750

Barraza, V. (2018). El cine en Chile (2005-2015): políticas y poéticas del nuevo siglo. Cuarto Propio.

Benedicto, J., Urteaga M., & Rocca, D. (Eds.) (2022). Young people in complex and unequal societies. Brill. https://doi.org/10.1163/9789004507456

Braghetto, M., Aguilera, O., & Saa, M. (2024). La juventud rural femenina en tres filmes chilenos del siglo XX: anhelo de modernidad. Bulletin of Spanish Visual Studies. https://doi.org/10.1080/24741604.2023.2297575

Feixa, C., & Nofre, J. (2013). El cine indignado. En J. Soto, C. Feixa, J. Sánchez, & J. Nofre (Eds.), Generación indignada: topías y utopías del 15M (pp. 191-202). Milenio.

Foucault, M. (1992). El orden del discurso. Tusquets Editores.

Foucault, M. (2008). Nietzsche, la genealogía, la historia. Pre-Textos.

Geertz, C. (1987). La interpretación de las culturas. Gedisa.

González, Y. (2004). Óxidos de identidad: memoria y juventud rural en el sur de Chile (1935-2003) [Tesis Doctoral no publicada]. Universitat Autónoma de Barcelona.

González, Y. (2011). Primeras culturas juveniles en Chile: pánico, malones, pololeo y matiné. Atenea, (503), 11-38. https://doi.org/10.4067/S0718-04622011000100002

Marcus, G., & Fisher, M. (2000). La antropología como crítica cultural: un momento experimental en las ciencias humanas. Amorrortu.

Martin, D. (2012). Painting, literature and film in Colombian feminine culture, 1940-2005: Of border Guards, nomads and women. Boydell & Brewell. https://doi.org/mr3g

Martin, D. (2019). The cinema of Lucrecia Martel. Manchester University Press.

Mitchell, W. J. T. (2009). Teoría de la imagen. Akal.

Muñoz-Tamayo, V. (2011). Generaciones: juventud universitaria e izquierdas políticas en Chile y México. LOM.

Pereira, C., & Urpí, C. (2005). Cine y juventud: una propuesta educativa integral. Revista Juventud, (68), 73-89. http://www.injuve.es/sites/default/files/revista68_7.pdf

Podalsky, L. (2022). ¡Viva la juventud!: cine, jóvenes e industrias culturales en México en los 50 y 60. Revista el Ojo que Piensa, (25), 9-26.

Pulecio, E. (2008). El cine: análisis y estética. Ministerio de Cultura.

Rocha, C. (2018). Girls on the big screen: Gender in contemporary Argentine #lm. En D. Olson (Ed.), The child in world cinema: Children and youth in popular culture. Lexington Books.

Saa, M. (2016). Producir juventud en Chile: los jóvenes en los saberes, legislaciones e instituciones (1870-1930). Revista Austral de Ciencias Sociales, (30), 129-144. https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2016.n30-06

Saa, M. (2018). Del pelo corto a la cabellera despeinada: genealogía de los cuerpos juveniles en las revistas ilustradas chilenas. Revista Internacional de Historia de la Comunicación, (10), 55-78. https://doi.org/10.12795/RiHC.2018.i10.04

Saa, M. (2021). El destape no conquistado: análisis a imágenes de cuerpos jóvenes y des-nudos en Chile (1968-1973). Revista Izquierdas, (50), 1-22.

Salazar, G., & Pinto, P. (2002). Historia contemporánea de Chile: niñez y juventud. LOM.

Shary, T. (2002). Generation multiplex: The image of youth in American Cinema. University of Texas Press.

Tagg, J. (2005). El peso de la representación. Gustavo Gili.

Toro, P. (2012). Desórdenes y juegos de chapas en la plaza: estudiantes, espacio público y juventud. Historia, 45(2), 485-502. https://doi.org/10.4067/S0717-71942012000200005

Toro, P. (2014). Formar el cuerpo sano y controlar el mal espíritu: disciplinas del cuerpo y de las emociones juveniles en la educación pública chilena (c. 1813-c. 1900). En R. Gaune, & V. Undurraga (Eds.), Formas de control y disciplinamiento: Chile, América y Europa, siglos XVI-XIX (pp. 262-279). Uqbar Editores.

Ventura, A. (2019). Juventud y cine. de los jóvenes rebeldes a los jóvenes virtuales. Océano.