Futures and education in socio-environmental youth activism

Main Article Content

Andrea Valdivia, Ph. D.
María Jesús Ibáñez-Canelo, Mg.
Yadira Palenzuela-Fundora, Ph. D.
Yuliet Cruz-Martínez, Mg.

Abstract

(analytical)
Young people are protagonists of the actions carried out by anti-hegemonic social movements. Their socio-environmental activism has an impact on the global struggle against a capitalist model that endangers our planet. This article explores the educational role of the Chilean organizations Viernes por el Futuro (Fridays for Future), Tremendas and Wila Pacha in relation to their visions of the future. A digital ethnography was carried out using a qualitative methodology and an interpretive approach based on a corpus of 591 posts that contain the groups’ discourses on Instagram. The results evidence the conceptualization of a near future that has an expiration date for humanity. The groups’ visions of these futures are supported by scientific, ancestral and territorial knowledge. They also project an imagined alternative future that is based on the dreams and values of the communities that each group represents. For all three of the groups, educating society through digital actions is essential for working towards these alternative futures.


Keywords:  Youth; social movements; future; education; environmental education; social media.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Valdivia, A., Ibáñez-Canelo , M. J. ., Palenzuela-Fundora, Y., & Cruz-Martínez, Y. (2023). Futures and education in socio-environmental youth activism. Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud, 22(1), 1–27. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.22.1.6001
Section
Segunda Sección: Estudios e Investigaciones
Author Biographies

Andrea Valdivia, Ph. D., Universidad de Chile

Doctora en Educación, Pontificia Universidad Católica de Chile. 0000-0003-3956-1705. H5: 11. Correo
electrónico: andrea.valdivia@uchile.cl

María Jesús Ibáñez-Canelo, Mg., Universidad de Chile

Magíster en Género, London School of Economics and Political Science (LSE). Estudiante de Doctorado en
Filosofía, Universidad Diego Portales. 0000-0002-8279-542X. H5: 2. Correo electrónico: maria.ibanez@u.uchile.cl

Yadira Palenzuela-Fundora, Ph. D., Universidad de Chile

Doctora en Psicología, Universidad de Chile. 0000-0002-4812-7604. H5: 3. Correo electrónico:
ypalenzuela@u.uchile.cl

Yuliet Cruz-Martínez, Mg., Universidad San Sebastián, Chile

Máster en Psicología Social y Comunitaria, Universidad de La Habana. Estudiante del Doctorado en Ciencias Sociales de la Universidad de Chile. 0000-0002-9785-316X. H5: 4. Correo electrónico: yuliet.cruz@uchile.cl

References

Anguera, C., & Santisteban, A. (2016). Images of the future: Perspectives of students from Barcelona. Journal of Futures Studies, 21(1), 1-18. https://doi.org/k7tj

Anzaldúa, G. (2012). Borderlands / La Frontera: The new mestiza. Aunt Lute Books.

Ardèvol, E., Estalella, A., & Domínguez, D. (2008). La mediación tecnológica en la práctica etnográfica. Ankulegi Antropologia Elkartea

Ardèvol, E., Martorell, S., & San-Cornelio, G. (2021). El mito en las narrativas visuales del activismo medioambiental en Instagram. Comunicar, 68, 59-70. https://doi.org/10.3916/C68-2021-05

Caliandro, A., & Graham, J. (2020). Studying Instagram beyond selfies. Social Media + Society, 6(2), 1-7. https://doi.org/10.1177/2056305120924779

Díaz-Pérez, S., Soler-i-Martí, R., & Ferrer-Fons, M. (2021). Del mito global a la moviliza-ción local: creación y resonancia del marco Greta Thunberg. Comunicar, 68, 35-45. https://doi.org/10.3916/C68-2021-03

Figueroa-Grenett, C. (2018). La acción política de niños, niñas y jóvenes en Chile: cuerpos, performatividad y producción de subjetividad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 16(1), 199-212. https://doi.org/10.11600/1692715x.16111

Gatto, E. (2019). ¿Cómo hacer?: del futuro a las futuridades. Nueva Sociedad, (283).

Gidley, J. (2004). Futures/foresight in education at primary and secondary levels: A literature review and research task analysis. En R. Slaughter (Rd.), Futures in education: Principles, practice and potential (pp. 5-72). Australian Foresight Institute; Swinburne University.

Gómez, M., Simioni, L., & Traktman, N. (2020). Hasta transformarlo todo: ciberactivismo en Instagram. Estudio de casos. Universidad Nacional de Córdoba.

Gravante, T., & Poma, A. (2020). El papel del activismo socioambiental de base en la nueva ola del movimiento climático (2018-2020). Agua y Territorio / Water and Landscape, (16), 11-22. https://doi.org/10.17561/at.16.5109

Han, H., & Ahn, S. W. (2020). Youth mobilization to stop global climate change: Narratives and impact. Sustainability, 12(10), 1-23. https://doi.org/10.3390/su12104127

Hedrera-Manara, L., & Álvarez-Martínez-Conde, C. (2018). Los niños y las niñas recuerdan: memoria colectiva y participación en Memorial Paine, Chile. Revista Latinoame-ricana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 16(2), 961-977. https://doi.org/k63m

Hicks, D. (2012). The future only arrives when things look dangerous: Reflections on futures education in the UK. Futures, 44(1), 4-13. https://doi.org/bgg598

Hicks, D., & Gidley, J. (2012). Futures education: Case studies, theories and transformative speculations. Futures, 44(1), 1-3. https://doi.org/10.1016/j.futures.2011.08.001

Hine, C. (2004). Etnografía virtual. Editorial UOC.

Jenkins, H., Shresthova, S., Gamber-Thompson, L., Kligler-Vilenchik, N., & Zimmerman, A. (2016). By any media necessary: The new youth activism. New York University Press.

Melucci, A. (1999). Acción colectiva, vida cotidiana y democracia. El Colegio de México.

Miller, R. (2018). Introduction. En R. Miller (Ed.), Transforming the future: Anticipation in the 21st Century (pp. 1-12). Routledge.

Nairn, K. (2019). Learning from young people engaged in climate activism: The potential of collectivizing despair and hope. Young, 27(5), 435-450. https://doi.org/fn3h

Palenzuela-Fundora, Y. (2018). Significaciones y prácticas de la participación social en redes sociales virtuales de las/los jóvenes chilenos: etnografía en el Liceo José Toribio Medina. [Tesis de Doctorado, Universidad de Chile]. Repositorio Académico Universidad de Chile. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/168028

Pleyers, G. (2018). Movimientos sociales en el siglo XXI. Clacso. https://doi.org/k7tk

Poma, A., & Gravante, T. (2021). Entre frustración y esperanza: emociones en el activismo climático en México. Ciencia Política, 16(32), 117-156.

Sánchez-R, M., & Riosmena, F. (2021). Cambio climático global, ecología política y migración. Revista de Estudios Sociales, (76), 2-6. https://doi.org/10.7440/res76.2021.01

Slaughter, R. (1996). Critical futures study as an educational strategy. En R. Slaughter (Ed.), New thinking for a new millennium (pp. 137-154). Routledge.

Valdivia, A., Ibañez, M. J., & Rojas, F. (2023). Becoming a political subject through affect and social media in feminist student movements in a Chilean school. Gender and Education, 35(8). https://doi.org/10.1080/09540253.2023.2242887