Migration in Chile and educational inclusion: A document study (1980-2021)

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Fernanda Aguayo-Fernández, Mg.
Claudia Díaz-Vargas, Mg.
Paulina Moraga-Henríquez, Mg.
María Loreto Mora-Olate, Ph. D.

Abstract

(analytical)
This research article aims to identify the type of approach to educational inclusion evident in the laws, policies and guidelines published in Chile between 1980 and 2021 that refer to migrant students. The qualitative study uses a documentation design that analyses 22 documents retrieved from the websites of the Ministries of the Interior and Public Security and Education. The results highlight the lack of specificity with the reality of migrants in schools particularly in legislation, where there is only evidence of an educational approach that is aimed at integration and functional interculturality. There is a move towards critical interculturality in some guidelines that attempt to promote and value cultural diversity. This divergence and lack of specificity leave a question mark over the educational inclusion of migrant students in Chile.


Keywords: Migration; inclusive education; education policy

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How to Cite
Aguayo-Fernández, F. ., Díaz-Vargas , C. ., Moraga-Henríquez , P. ., & Mora-Olate, M. L. (2023). Migration in Chile and educational inclusion: A document study (1980-2021). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud, 21(2), 1–24. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.21.2.5447
Section
Segunda Parte Volumen 21 No. 2
Author Biographies

Fernanda Aguayo-Fernández, Mg., Universidad San Sebastián, Chile

Magíster en Inclusión e Interculturalidad Educativa, Universidad San Sebastián (Concepción, Chile). Orcid: 0000-0002-2989-1447. H5: 0. Correo electrónico: fernandaaguayof@gmail.com

Claudia Díaz-Vargas, Mg., Universidad San Sebastián, Chile

Magíster en Inclusión e Interculturalidad Educativa, Universidad San Sebastián (Concepción, Chile). Orcid:
0000-0002-8394-305X. H5: 0. Correo electrónico: diazvargas.clau@gmail.com

Paulina Moraga-Henríquez, Mg., Universidad San Sebastián, Chile

Magíster en Inclusión e Interculturalidad Educativa, Universidad San Sebastián (Concepción, Chile). Orcid:
0000-0002-2943-5054. H5: 0. Correo electrónico: paulina.moraga.h@gmail.com

María Loreto Mora-Olate, Ph. D., Universidad de Chile

Doctora en Educación, Universidad del Bío-Bío (Chillán, Chile). Investigadora Postdoctoral, Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo en el Departamento de Educación, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Chile. En 2021 fue docente en el programa de Magíster en Inclusión e Interculturalidad Educativa, Universidad San Sebastián (Concepción, Chile). Orcid: 0000-0002-7631-9179. H5: 6. Correo electrónico: maria.mora@facso.cl

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