Effects of parental separation: listening to a nine-year-old girl

Main Article Content

Diana Edith Hernández-Hernández
Patricia Trujano-Ruiz

Abstract

(analytical)
In this qualitative study, the effects of parental separation are described and analyzed through the voice and point of view of a nine-year-old girl. The authors used a semi-structured interview and categorical data analysis to identify these effects. The identified repercussions of the parental separation
were classified into individual effects, such as information management and construction of explanations, as well as higher levels of independence and improvements in self-awareness. The authors also identified effects on the family environment such as modification of affective bonding with parents, more consistent family dynamics and increased moments of wellbeing. The study concludes that children perform an active role in the construction of their meaning and parental separation can facilitate the generation of self growth experiences.



Keywords: Separation parental, divorce, parents, children, effects, family, meanings, active subjects, child participation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hernández-Hernández, D. E., & Trujano-Ruiz, P. (2021). Effects of parental separation: listening to a nine-year-old girl. Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud, 19(2), 1–23. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.19.2.4684
Section
Segunda Parte Volumen 19 No. 2
Author Biographies

Diana Edith Hernández-Hernández, Universidad Nacional Autónoma de México, México

Doctorante en Psicología, Universidad Nacional Autónoma de México. Maestra en Psicología, Universidad
Nacional Autónoma de México. 0000-0001-6101-9811. H5: 0. Correo electrónico: dianaed30@gmail.com

Patricia Trujano-Ruiz, Universidad Nacional Autónoma de México

Maestra en Psicología, Universidad Nacional Autónoma de México. Doctora en Psicología Clínica,
Universidad Autónoma de Barcelona. Profesora titular, Facultad de Estudios Superiores Iztacala, Universidad Nacional Autónoma de México. 0000-0003-4956-8724. H5: 18. Correo electrónico: trujano@unam.mx

References

Aguirre, E., Durán, E., & Torrado, M. (2000). Socialización: prácticas de crianza y cuidado de la salud. Centro de Estudios Sociales.

Aries, P. (1987). El niño y la vida familiar en el antiguo régimen. Taurus.

Barea, S., Ben-Yahia, Y., Luque, C., & Fernández-Molina (2015). Experiencias sobre separación y divorcio en tres aulas de educación infantil: una propuesta de intervención. Ensayos, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 30(2), 173-187.

Bernuz, B. M. (2019). El derecho de la infancia a ser investigada correctamente. Papers. Revista de Sociología, 104(3), 381-402. https://doi.org/10.5565/rev/papers.2492

Brand, C., Howcroft, G., & Hoelson, C. (2017). The voice of the child in parental divorce: implications for clinical practice and mental health practitioners. Journal of Child & Adolescent Mental Health, 29(2), 169-178. http://doi.org/10.2989/17280583.2017.1345746

Burke, E., & Crespi, T. (2015). Divorced fathers: Implications and consequences for chil-dren and families. Online Journal of Counseling & Education, 4(4), 546-557.

Cabello, M. (2014). El significado que un grupo de mujeres puertorriqueñas le adscribe al divorcio en su vida: un estudio fenomenológico. Revista Griot, 7(1), 19-36. Cabrera, D. E. (2017). Reflexión sobre la dignidad del niño y niña. Revista Colombiana de Bioética, 12(2), 90-100. https://doi.org/10.18270/rcb.v12i2.1924

Caro, P., Saracostti, M., Kinkead, A., & Grau, M. O. (2017). Niñez y adultez: diálogos frente a tensiones familiares, laborales y del cuidado. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 267-279.

Delval, J. (2001). Descubrir el pensamiento de los niños. Paidós.

Denzin, N., & Lincoln, Y. (Coords.) (2012). Manual de investigación cualitativa. Gedisa.

Fariña, F., Pérez-Lahoz, Vázquez M., & Seijo, D. (2017). Clima familiar y coparentalidad en familias con ruptura de pareja. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, (5), 295-298. http://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.05.2782

Gaitán, L. (2006). La nueva sociología de la infancia: aportaciones de una mirada distinta. Política y Sociedad, 43(1), 9-26.

Gallego, A., Pino, J., Álvarez, M., Vargas, E., & Correa, L. (2019). La dinámica familiar y estilos de crianza: pilares fundamentales en la dimensión socioafectiva. Hallazgos, 16(32), 131-150. http://doi.org/10.15332/2422409X.5093

Gergen, K., & Gergen, M. (2011). Reflexiones sobre la construcción social. Paidós.

Gómez-Mendoza, M., & Alzate-Piedrahíta, M. (2014). La infancia contemporánea. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 12(1), 77-89.

Graham, A., Powell, M. A., & Taylor, N. (2015). Ethical research involving children: encou-raging reflexive engagement in research with children and young people. Children & Society, 29(5), 331-343. http://doi.org/10.1111/chso.12089

Hart, R. (1993). La participación de los niños: de la participación simbólica a la participación auténtica. Unicef.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2019, 12 de febrero). Comunicado de prensa n.º 104. https://bit.ly/3tYp3Go

Lane, D., Blank, J., & Jones, P. (2019). Research with children: Context, power, and representation. Qualitative Report, 24(4), 693-704.

Ling, S. E. (2016). Recon$gured everyday lives of children from divorced-parent families in Singapore. Marriage & Family Review, 52(1-2), 106-126. https://doi.org/f8q2

Maes, S., De Mol, J., & Buysse, A. (2012). Children’s experiences and meaning, construction on parental of divorce. Childhood, 19(2), 266-279. https://doi.org/d32d8x

Maldonado, M., & Torres de Vasconcelos, T. (2015). Divorcio y alienación parental en las voces de los alienados. Investigaciones Cualitativas en Salud, (1), 501-506.

Montagna, P. (2016). Parentalidad socio-afectiva y las familias actuales. Derecho PUCP, (77), 219-233. https://doi.org/10.18800/derechopucp.201602.010

Morgado, B., & Cairós, A. (2015). Aproximación a la experiencia infantil del divorcio parental: importancia de los apoyos, los contactos con el progenitor no custodio y la calidad de las relaciones familiares: experiencia infantil del divorcio parental. Revista de Psicologia da Criança e do Adolescente, 6(2), 13-29.

Moscoso, L. L., & Díaz, H. L. (2018). Aspectos éticos en la investigación cualitativa con niños. Revista Latinoamericana de Bioética, 18(1), 51-67. https://doi.org/10.18359/rlbi.2955

Neiman, G., & Quaranta, G. (2009). Los estudios de caso en la investigación sociológica. En I. Vasilachis (Coord). Estrategias de investigación cualitativa. Gedisa.

Núñez, A. L., & Vallejo, T. M. (2019). El re&ejo de la realidad actual de nuestros menores ante el divorcio. Revista de Estudios Socioeducativos, 7(11), 166-174. https://doi.org/f8q3

Nuñez, M., Pérez, C., & Castro, P. (2017). Consecuencias del divorcio-separación en niños de edad escolar y actitudes asumidas por los padres. Revista Cubana de Medicina General Integral, 33(3), 296-309.

Pérez, D., & Luján, I. (2015) Percepción de niños de contextos rurales y urbanos sobre separación y divorcio. Infad. Revista de Psicología, 1(1), 285-296. https://doi.org/f8q4

Rovetta-Cortés, A. I. (2017). «Si me dieran un billete de avión…»: recurriendo a la elucidación gráfica en entrevistas con menores de edad. Empiria. Revista de Metodología de las Ciencias Sociales, (36), 63-87. https://doi.org/10.5944/empiria.36.2017.17859

Sánchez, Y. T., & Bolaños, C. I. (2018). El trabajo conjunto de profesionales del derecho y la psicología: una forma de minimizar las consecuencias negativas del divorcio en los hijos. Psicopatología Clínica, Legal y Forense, (18), 31-40.

Smart, C. (2006). Children’s narratives of post-divorce family life: From individual expe-rience to an ethical disposition. The Sociological Review, 54(1), 155-170. https://doi.org/10.1111/j.1467-954x.2006.00606.x

Sosenski, S. (2016). Dar casa a las voces infantiles, reflexiones desde la historia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(1), 43-52.

Stake, R. (1999). Investigación con estudio de casos. Morata. Thomas, D. (2020). Who am ‘I’: Reauthoring self, stories, and subjectivity in research with children. Global Studies of Childhood, 11(13), 1-15. https://doi.org/f8q5