Topics and motivations of children and adolescents when creating comics and cartoons

Main Article Content

Lucía Bugallo
Ana Pedrazzini, Dra.
Constanza Zinkgräf, Mg.
Nora Scheuer, Dra.

Abstract

Abstract (analytical)
Cartooning is a medium that is used by young people to share personal experiences and express their perspective on a topic that they find appealing. Few studies have addressed the motivational, pragmatic and thematic aspects of adolescents’ cartoons in an articulated manner. With this purpose, we carried out a multidimensional analysis of 151 multimedia texts created by children and adolescents aged 10 to 19 years old during 9 workshops that were implemented in formal and informal education contexts in Argentina. Multivariate analyses allowed us to identify age-based and format differences (single panel or comic strips) based on the children and adolescents’ motivation and themes.



Keywords: Developmental psychology, childhood, adolescence, visual arts, motivation, humor.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bugallo, L., Pedrazzini, A., Zinkgräf, C., & Scheuer, N. (2020). Topics and motivations of children and adolescents when creating comics and cartoons. Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud, 18(2), 1–28. https://doi.org/10.11600/1692715x.18210 (Original work published June 8, 2020)
Section
Segunda Sección: Estudios e Investigaciones
Author Biographies

Lucía Bugallo, Conicet, Argentina

Becaria doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, en el grupo vinculado de
Estudios Culturales y Cognitivos, Instituto Patagónico en Humanidades y Ciencias Sociales (Ipehcs), Conicet,
Universidad Nacional del Comahue, Argentina. Licenciada en Psicología, Universidad de Mendoza. Índice H5: 4.
Correo electrónico: lucia.bugallo@gmail.com 0000-0003-3241-338X.

Ana Pedrazzini, Dra., Conicet, Argentina

Investigadora del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, en el grupo vinculado de
Estudios Culturales y Cognitivos, Ipehcs, Conicet, Universidad Nacional del Comahue, Argentina. Doctora en
Ciencias de la Información y la Comunicación, Universidad Paris-Sorbonne y Doctora en Ciencias Sociales,
Universidad de Buenos Aires. 0000-0003-0524-0305. Índice H5: 5. 

Constanza Zinkgräf, Mg., Universidad Nacional del Comahue, Argentina

Profesora e Investigadora de la Universidad Nacional del Comahue. Asistente de docencia regular.
Licenciada en Psicología, Universidad de Buenos Aires y Master en Educación, Universidad de Jaén, España.
Índice H5: 1. Correo electrónico: c.zinkgraf@gmail.com 0000-0003-0926-2106.

Nora Scheuer, Dra., Universidad Nacional de La Plata, Argentina

Investigadora del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, en Ipehcs, Conicet,
Universidad Nacional del Comahue, Argentina. Profesora Universidad Nacional de La Plata. Psicopedagoga,
Universidad Caece. Doctora en Psicología, Université de Genève. Índice H5: 14. Correo electrónico:
nora.scheuer@gmail.com 0000-0002-3273-9323.