La dimensión sociocultural de la globalización en relatos sobre una experiencia de movilidad internacional universitaria

Main Article Content

Félix Aguirre
María Angélica Cruz
María Ignacia Banda

Abstract

(analytical): This paper analyzes the experiences of a group of young students from Denmark who studied at the University of Valparaiso as part of an international university exchange program. The life story methodological technique allows us to describe not just the way in which the experience of participating in an exchange program transforms students’ identities and academic, professional and ideological trajectories, but also how it affects their perceptions and concepts of  their places of origin and destination. The findings from this study contribute to the debate about the sociocultural and political dimensions of globalization, particularly on links between the values of global citizenship and the different ways of understanding and living alterity.


 


Key words: Globalization, university, international student mobility, social values, citizenship, biographical method, alterity (Unesco Social Sciences Thesaurus).

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Aguirre, F., Cruz, M. A., & Banda, M. I. (2018). La dimensión sociocultural de la globalización en relatos sobre una experiencia de movilidad internacional universitaria. Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud, 16(2), 881–895. https://doi.org/https://doi.org/10.11600/1692715x.16216
Section
Segunda Sección: Estudios e Investigaciones
Author Biographies

Félix Aguirre, UNIVERSIDAD DE VALPARAÍSO, CHILE

--- 1. “Más allá del Malestar. Una hipótesis sociológica sobre el significado político del movimiento estudiantil chileno”. 2. “Spatial Practices and Narratives. The GenkiDama for Education by Chilean Students”. 1. Revista Sociologia e Politica. Universidad Federal de Santa Catarina. SCOPUS Brasil. V. 23, n°53 (2015), 147-162. 2. Journal of Language and Politics. Lancaster University UK WOS. 13:4 (2014), 732-745. --- 1. “Enclaves autoritarios en el sistema educacional chileno: cambios a partir del movimiento estudiantil y del Consejo Asesor Presidencial para la Calidad de la Educación”. 2. “La experiencia de los Consejos Asesores Presidenciales en Chile y la Construcción delos problemas públicos”. 3. “Más allá del Malestar. Una hipótesis sociológica sobre el significado político del movimiento estudiantil chileno”. (aprobado: septiembre de 2014) 4. “Chilean student protest and the flash mobs: The language of multitude” (aprobado: septiembre de 2014) 1. Revista POLIS: nº30 www.polis.cl Universidad Bolivariana. SCIELO Santiago de Chile. 2011. 2. Revista Mexicana de Sociología: Nº74, n2 (abril-junio) pp.303-339. Universidad Nacional Autónoma de México. SCIELO México. 2012. 3. Revista Politica e Sociedade. Universidad Federal de Santa Catarina. SCIELO Brasil. 2014. 4. Journal of Language and Politics. Lancaster University UK ISI Thomson. 2014. -- ok.

María Angélica Cruz, Profesora Universidad de Valparaíso, Chile.

Socióloga de la Universidad de Chile. Doctora en Sociología por la Universidad Complutense de Madrid. Profesora Titular del Instituto de Sociología de la Universidad de Valparaíso. Orcid: 0000-0002-6958-859X. Índice H5: 2. 

María Ignacia Banda, Asistente de investigación Universidad de Valparaíso, Chile.

Socióloga de la Universidad de Valparaíso. Magíster en Género e Investigación, London School of Economics and Political Science. Orcid: 0000-0003-1281-1743.