La paz entre lo urbano y lo rural: imaginarios de paz de niños y niñas sobre el posconflicto en Colombia

Main Article Content

David Arturo Ospina-Ramírez
Sergio López-González
Sandra Bibiana Burgos-Laitón
José Alejandro Madera-Ruiz

Abstract

(analytical): This article highlights the results of a study that sought to identify the conceptions that the children of Caldas and Cauca have of peace in the post-conflict context in Colombia. The research used a qualitative methodology with comprehensive hermeneutical orientation based on a case study and the categorical analysis of narratives and graphic images and written texts produced the participants. The research was carried out with 30 children in the city of Manizales and 30 children in rural areas in Popayán. The study identified that rural children believe that the Peace Agreement will generate development for their communities and means that armed groups will not harm their communities again. Children in urban areas initially expressed certain attitudes and fear in thinking that demobilized persons from armed groups could live their communities, they also showed willingness to welcome these people and teach them new ways to build peace.


 


Key words: Peace, violence, childhood, creativity (Unesco Social Sciece Thesaurus).

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ospina-Ramírez, D. A., López-González, S., Burgos-Laitón, S. B., & Madera-Ruiz, J. A. (2018). La paz entre lo urbano y lo rural: imaginarios de paz de niños y niñas sobre el posconflicto en Colombia. Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud, 16(2), 943–960. https://doi.org/https://doi.org/10.11600/1692715x.16220
Section
Segunda Sección: Estudios e Investigaciones
Author Biographies

David Arturo Ospina-Ramírez, Universidad Católica de Manizales

Magister en Educación y Desarrollo Humano, Fundación Cinde y Universidad de Manizales. Magister en Gestión de Proyectos, Universidad EAN y Université du Québec. Diseñador Industrial, Universidad Autónoma de Colombia. Docente investigador de la Especialización en Gerencia Educativa, Universidad Católica de Manizales. Líder de proyectos en Fundación Elefantes de Colores. ORCID: 0000-0002-1954-2489. Correo electrónico: david0206ospina@gmail.com

Sergio López-González, Universidad de Caldas

Estudiante de Antropología y Desarrollo Familiar de la universidad de Caldas. Integrante del semillero Paz y Desarrollo de la universidad de Caldas. Estudiante investigador del proyecto: La paz entre lo urbano y lo rural: imaginarios de paz de niños sobre el posconflicto en Colombia. ORCID: 0000-0001-7512-2828. Correo electrónico: lopezgonzalezsergio91@gmail.com.

Sandra Bibiana Burgos-Laitón, Universidad Católica de Manizales

Magister en Educación de la Universidad Católica de Manizales. Especialista en Gerencia de Calidad de la Universidad Católica de Manizales. Licenciada en Biología y Química de la Universidad de Caldas, Coordinadora de calidad del Colegio Franciscano Agustín Gemelli de la cuidad de Manizales, docente de Administración Ambiental y de los Recursos Naturales de la Universidad Santo Tomas Manizales. Actualmente, docente de la Especialización en Gerencia Educativa de la Universidad Católica de Manizales. ORCID: 0000-0002-2575-500X. Correo electrónico: danassbb@hotmail.com

José Alejandro Madera-Ruiz, Universidad de Católica de Manizales

Especialista en Gerencia Educativa de la Universidad Católica de Manizales. Ingeniero Físico de la Universidad del Cauca, coordinador académico sede El Bordo Paramédicos EMS, coordinador de proyectos en la Fundación Polifonía y Fundación Create-Cauca. ORCID: 0000-0001-9670-048X. Correo electrónico: amadera@unicauca.edu.co