Socio-educational workshops in childhood using a situated approach

Main Article Content

Patricia Guerrero
Carolina Aguirre
Cecilia Besser
Miguel Morales
Javiera Salinas
Macarena Zamora

Abstract

(descriptive): The following study consists of examining a practical group intervention with children called “social-educational workshops” that use a critical perspective. These workshops focused on different psychology-related areas as a way of giving children the power of being listened to, considering them as subjects of rights. The methodology of the study involved a systematic review of materials, reports and interviews with professionals over a period of two years,
illustrating the contributions and the tensions involved in working with children. The results show the sustainability of these workshops based on affective relationships, the adaptability of the workshops to participants’ needs, their inclusive nature, but also the complexities of the application of these kinds of work procedures.



Key words: Childhood, group dynamics, psychosocial intervention, psychological theories (MeSH Thesaurus).

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Guerrero, P., Aguirre, C., Besser, C., Morales, M., Salinas, J., & Zamora, M. (2017). Socio-educational workshops in childhood using a situated approach. Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud, 15(1), 249–265. https://doi.org/10.11600/1692715x.1511504112015
Section
Segunda Sección: Estudios e Investigaciones
Author Biographies

Patricia Guerrero, Profesora Universidad Central de Chile, Chile.

Psicóloga Universidad Católica de Chile. Máster y Doctora en Sociología Universidad Paris 7. Académica Escuela de Psicología. Universidad Central de Chile. Correo electrónico: Patricia.guerrero@ucentral.cl

Carolina Aguirre, Universidad Católica Silva Henríquez, Chile.

Profesora Universidad Católica Silva Henríquez, Chile. Psicóloga Universidad Católica Silva Henríquez. Psicóloga Clínica Hospital Pediátrico Dr Exequiel González Cortés.

Cecilia Besser, Universidad Católica Silva Henríquez, Chile.

Psicóloga Universidad del Desarrollo, postítulo en psicoterapia sistémica para niños y adolescentes PUC. Magíster en psicología clínica PUC. Coordinadora académica Escuela de psicología Universidad Católica Silva Henríquez. Correo electrónico: mcbesser@gmail.com

Miguel Morales, Instituto de Historia PUC, Chile.

Psicólogo Universidad Diego Portales, Magíster en Psicología Clínica de Adultos Universidad de Chile. Estudiante Doctorado en Historia Pontificia Universidad Católica de Chile. Correo electrónico: mmoralesp@gmail.com

Javiera Salinas, Universidad Tecnológica Equinoccial

Profesora e Investigadora Invitada Universidad Tecnológica Equinoccial, Chile. Psicóloga Universidad Católica Silva Henríquez, Máster en Investigación e Intervención Psicosocial Universidad Autónoma de Barcelona, Docente e Investigadora Invitada Universidad Tecnológica Equinoccial, Carrera de Relaciones Públicas y Comunicación Organizacional, Facultad de Comunicación, Artes y Humanidades.

Macarena Zamora, Centro de Desarrollo de la Familia Cedefam

Psicóloga Centro de Desarrollo de la Familia Cedefam, Chile. Psicóloga y Mediadora Familiar Universidad Católica Silva Henríquez, postítulo en Psicoterapia Infanto Juvenil PUC. Psicóloga en Centro de Desarrollo de la Familia Cedefam.