Transposición didáctica de saberes culturales mapuche en escuelas situadas en contextos interculturales

Main Article Content

Juan Carlos Beltrán-Véliz
Sonia Osses-Bustingorry

Abstract

(descriptive): The present review of the topic is of a descriptive nature, which seeks to discuss the didactic transposition of Mapuche cultural knowledge carried out by teachers in intercultural contexts. To carry out the theoretical review, the sources and databases used were WOS, Thomson Reuters, SciELO, Scopus, Eric, Redalyc, Dianlet, Doaj and OEI, in addition to specialized books on the subject. The review shows that teachers require pedagogical knowledge to break with the hegemony of Western cultural education. Therefore, it is necessary to use contextualized didactic transposition processes to mobilize the teaching of Western scientific knowledge and Mapuche cultural knowledge. This, in order to favor the continuous improvement of the teaching-learning processes and the social coexistence of Mapuche and non-Mapuche students in intercultural contexts.


Key words: Intercultural education, teaching process, indigenous knowledge (Unesco Social Science Thesaurus).

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Beltrán-Véliz, J. C., & Osses-Bustingorry, S. (2018). Transposición didáctica de saberes culturales mapuche en escuelas situadas en contextos interculturales. Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud, 16(2), 669–684. https://doi.org/https://doi.org/10.11600/1692715x.16202
Section
Primera Sección: Teoría y Metateoría
Author Biographies

Juan Carlos Beltrán-Véliz, Profesor Universidad Católica de Temuco

       Profesor de Educación Básica, Licenciado en Educación, con Pos-titulo en Inglés, Magíster en Ciencias de la Educación, mención Curriculum y Evaluación. Profesor guía de tesis de postgrado en la Facultad de Educación-Universidad Mayor de Temuco, y profesor en el Colegio Santa Teresa. Líneas de investigación: transposición didáctica del contenido, vulnerabilidad y pobreza. Publicaciones recientes: (2013), Coherencia entre las estrategias didácticas y las creencias curriculares de los docentes de segundo ciclo, a partir de las actividades didácticas. Revista Perfiles Educativos, vol. XXXV, núm. 139, 2013, pp. 25-39; (2013), Representaciones que poseen los profesionales del área de la salud respecto de sus prácticas de enseñanza de las asignaturas disciplinarias en el aula.   Rev. Fac. Med. 2012 Vol. 61 No. 1: 17-23.

Sonia Osses-Bustingorry, Profesora Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile.

Profesora de Estado en Biología y Química y Orientadora Educacional por la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile. Magíster en Educación por la Universidad Laval, Québec-Canadá y Doctora en Educación por la Universidad Academia de Humanismo Cristiano, Chile. Directora del Magíster en Educación y Doctorado en Ciencias de la Educación, Universidad de La Frontera. Directora del Centro de Investigación y Desarrollo Educativo, Cenide. Orcid: 0000-0001-9061-7909. Índice H5: 8.