Disputing sexuality: Inter-generational relationships, sex education and secondary schools in Córdoba, Argentina
Main Article Content
Abstract
(analytical)
This article focuses on the interpretations and disputes between generations in relation to sexuality and sex education, as part of a context involving the politicization of gender and sexuality. The study draws on interviews conducted with high school students and teachers in Córdoba, Argentina (2018-
2020), which were subject to thematic content analysis combined with narrative tools. The findings
indicate that there is a widespread perception in the educational community of living in a period with
increased sexual freedoms and a more plural understanding of experiences. The generational polarization between conservative adults and progressive youth is evident in abstract terms, however it becomes nuanced when concrete situations are considered. Significant factors that shape emotional responses to the teaching of sex education include the control exerted over educational practices in different socio-institutional contexts, as well as the issue of trust.
Keywords: Sexual behaviour; youth; sexuality education; student emotions; teacher relationship.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share - copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt - remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
How to Cite
References
Ahmed, S. (2017). La política cultural de las emociones. Universidad Autónoma de México.
Anastasía, P. (2019). Erotización infantil y gramáticas afectivas: discursos sobre la infancia en la era 2.0 en Argentina. Sexualidad, Salud y Sociedad. Revista Latinoamericana, (31), 101-118. https://doi.org/10.1590/1984-6487.sess.2019.31.06.a
Arce, T. (2008). Subcultura, contracultura, tribus urbanas y culturas juveniles: ¿homogenización o diferenciación? Revista Argentina de Sociología, 6(11), 257-271.
Arias, A. M., & Alvarado, S. V. (2015). Investigación narrativa: apuesta metodológica para la construcción social de conocimientos científicos. Revista CES Psicología, 8(2), 171-181.
Baez, J. (2014). "Hacerse notar": lxs jóvenes, las sexualidades y los avatares escolares. Voces, cuerpos y derechos en disputa [Ponencia]. 3° Congreso Género y Sociedad de la Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina.
Baez, J. (2018). "Pedagogía de la visibilidad": experiencias escolares de jóvenes en una escuela secundaria pública de la Ciudad de Buenos Aires. Cadernos Pagu, (53), e185313. https://doi.org/10.1590/18094449201800530013
Ball, S. J., Maguire, M., & Braun, A. (2012). How schools do policy: Policy enactments on secondary schools. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203153185
Banet-Weiser, S., Gill, R., & Rottenberg, C. (2019). Postfeminism, popular feminism and neoliberal feminism? Feminist Theory, 21(1), 1-22. https://doi.org/gfz6x6
Barragán-Pérez, V., & Fouilloux-Morales, C. (2021). Generaciones centenial y milenial: actitudes hacia la sexualidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 19(3), 1-24. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.19.3.4609
Bianciotti, M. (2024). Somos las nietas de las brujas que nunca pudieron quemar: una reflexión antropológica de la marea verde en Argentina. En M. González, M. Bianciotti, P. Ríos, & M. S. Consuegra-Díazgranados (Comps.), Trazando poéticas de cuidado y re-existencias de las mujeres: legados, permanencia y nuevas perspectivas en las investigaciones feministas de la Red-Hila (pp. 77-118). Ediciones Universidad Simón Bolívar.
Britzman, D. (2000). Curiosidade, sexualidade e currículo. En G. Lopes-Louro (Org.), O corpora educado: pedagogias da sexualidade (pp. 61-82). Autêntica.
Bruner, J. (1991). Actos de significado: más allá de la revolución cognitiva. Alianza.
Chervin, M. (2023). Organizarse después del escrache: acuerdos y distancias intergeneracionales en la lucha contra la violencia machista en una escuela secundaria de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires (Argentina). Cadernos Pagu, (67), e236707. https://doi.org/10.1590/18094449202300670007
Di Leo, P. (2009). Experiencias juveniles de confianza, reconocimiento y transformación en Escuelas Medias. Tramas, (31), 67-100.
Elizalde, S. (2015). Tiempo de chicas: identidad, cultura y poder. Grupo Editor Universitario.
Elizalde, S. (2018). Hijas, hermanas, nietas: genealogías políticas en el activismo de género de las jóvenes. Revista Ensambles, 4(8), 86-93.
Elizalde, S. (2022). Gender relationships and sexual affection between young people. Reflections from the Argentine case. En J. Benedicto, M. Urteaga, & D. Rocca-Rivarola (Eds.), Young people in complex and unequal societies: doing youth studies in Spain and Latin America (pp. 273-298). Brill. https://doi.org/nfbg
Elizalde, S., & Mateo, N. (2018). Las jóvenes: entre la "marea verde" y la decisión de abortar. Salud Colectiva, 14(3), 433-446. https://doi.org/10.18294/sc.2018.2026
Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Morata. González, C. (2020). Transversalizar una perspectiva: voces, espacios y tiempos de la Educación Sexual Integral. Revista del IICE, (47), 187-200. https://doi.org/nfbh
González-Quiñones, J. C., Hernández-Pardo, A. M., Salamanca-Preciado, J. P., Guzmán-Castillo, K., & Quiroz-Rivera, R. (2019). Cambios en prevalencias de conocimientos, actitudes y prácticas de sexualidad en adolescentes escolarizados, Bogotá, 2011-2015. Revista de Salud Pública, 21(2), 202-208. https://doi.org/10.15446/rsap.v21n2.73371
Gorlier, J., & Guzik, K. (2002). La política de género en América Latina: debates, teorías, metodologías y estudios de caso. Ediciones al Margen.
Jones, D. (2022). Varones en deconstrucción: límites y potencialidades de una categoría imprecisa. Descentrada, 6(1), e171. https://doi.org/10.24215/25457284e171
Jones, D., & Blanco, R. (2021). Varones atravesados por los feminismos: deconstrucción, distancia y reforzamiento del género. En L. Fabbri (Comp.), La masculinidad incomodada (pp. 45-60). UNR Editora; Homo Sapien.
Krauskopf-Roger, D. (2019). Relaciones intergeneracionales, emancipación e independencia de jóvenes estudiantes chilenos. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 17(1), 75-87. https://doi.org/10.11600/1692715x.17104
Larrondo, M. (2023). Participación estudiantil y política en las escuelas secundarias pri vadas: una mirada desde la desigualdad. En L. Mayer, M. Larrondo, M. Lerchundi, V. Seca, & A. Hernández (Coords.), Escuelas secundarias privadas, política y participación: ciudadanías juveniles, voces y acciones (pp. 103-129). Teseo.
Larrondo, M. (2024). Activismos feministas jóvenes: notas sobre políticas, subjetividades y cuerpos en la escuela en la Argentina contemporánea. En M. N. González, M. C. Bianciotti, P. Ríos, & M. S Consuegra-Díazgranados (Comps.), Trazando poéticas de cuidado y re-existencias de las mujeres. Legados, permanencia y nuevas perspectivas en las investigaciones feministas de la Red-Hila (pp. 165-196). Ediciones Universidad Simón Bolívar.
Litichever, L. (2023). Protestar, proponer. Estrategias de participación de jóvenes en escuelas de gestión privada de la Ciudad de Buenos Aires. En L. Mayer, M. Larrondo, M. Lerchundi, V. Seca, & A. Hernández (coords.), Escuelas secundarias privadas, política y participación: ciudadanías juveniles, voces y acciones (pp. 169-195). Teseo.
Lüscher, K. (2000). Ambivalence: A key concept for the study of intergenerational relations: Family issues between gender and generations. En S. Trnka (Ed.), Family issues between gender and generations (pp. 11-25). European Observatory on Family Matters at the Austrian Institute for Family Studies.
Maggi, M. F., & Hendel, V. (2022). Relaciones intra e intergeneracionales de jóvenes en movimiento con familias migrantes (Argentina). Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(3), 1-24. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.20.3.4811
Montenegro, H. A., & Ezquerra, M. B. (2022). Concepciones infantiles sobre género y sexualidad en un espacio de educación popular. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(2), 1-19. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.20.2.4976
Morresi, S., & Vicente, M. (2024). Rayos en el cielo encapotado: la nueva derecha como una constante irregular en Argentina. En P. Seman (Coord.), Está entre nosotros: ¿de dónde sale y hasta dónde puede llegar la extrema derecha que no vimos venir? (pp. 43-80). Siglo XXI.
Nauck, B., & Steinbach, A. (2009, julio). Intergenerational relationships. RatSWD_WP_ 116. SSRN. https://doi.org/10.2139/ssrn.1462084
Núñez, P. (2013). La política en la escuela: jóvenes, justicia y derechos en el espacio escolar. La Crujía.
Núñez, P., & Baez, J. (2013). Jóvenes, política y sexualidades: los reglamentos de convivencia y la regulación de las formas de vestir en la escuela secundaria. Revista del IICE, (33), 79-92.
Núñez, P., Blanco, R., Vázquez, M., & Vommaro, P. (2021). Demandas, ámbitos y fronteras de la participación estudiantil en escuelas secundarias de ciudad de Buenos Aires. Educação & Sociedade, 42, 1-17. https://doi.org/10.1590/es.241458
Núñez P., & Litichever, L. (2015). Radiografías de la experiencia escolar: ser jóven(es) en la escuela. Grupo Editor Universitario. Núñez, P., Secca, V., & Arce, V. (2023). Escuela secundaria y juventudes en Argentina: los Centro de Estudiantes y las demandas de Educación Sexual Integral como soportes de las experiencias escolares. Revista Iberoamericana, 23(82), 97-116. https://doi.org/10.18441/ibam.23.2023.82.97-116
e
Palumbo, M., & di Napoli, P. (2019). #NoEsNo: gramática de los cibereschaches de las estudiantes secundarias contra la violencia de género (Ciudad Autónoma de Buenos Aires). Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, (54), 13-41.
Peker, L. (2019). La revolución de las hijas. Paidós.
Romero, G. (2021). Protocolos, escraches y amenazas de bomba: activismos de género en la escuela secundaria en un contexto de masificación y juvenilización de los feminismos. En G. Giamberardino, & M. Ãlvarez (Comps.), Ensamblajes de género, sexualidad(es) y educación: intervenciones críticas entre el activismo y la academia (pp. 181-196). Unicen.
Romero, G. (2023). Afecto, confianza y autoridad pedagógica en los procesos de transversalización de la Educación Sexual Integral en las escuelas en Argentina. Antípoda. Revista de Antropología y Arqueología, (53), 55-74. https://doi.org/nfbk
Ruiz, D., & Garrido, A. (2018, 25 de julio). Rompiendo moldes: transformar imaginarios y normas sociales para eliminar la violencia contra las mujeres. Oxfam. https://www.oxfam.org/es/informes/rompiendo-moldes
Seca, V. (2023). Resonancias de los feminismos en los colegios de gestión privada de la provincia de Mendoza: primeras aproximaciones. En L. Mayer, M. Larrondo, M. Lerchundi, V. Seca, & A. Hernández (Coords.), Escuelas secundarias privadas, política y participación: ciudadanías juveniles, voces y acciones (pp. 371-398). Teseo.
Sedgwick, E. (1990). Epistemología del armario. Ediciones de la Tempestad.
Southwell, M. (2020). La reconfiguración de los vínculos entre jóvenes y adultos en la escuela media: una agenda de investigación [Introducción]. En M. Southwell (Dir.), Hacer posible la escuela: vínculos generacionales en la secundaria (pp. 9-58). Unipe.
Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Sage.
Twenge, J., Sherman, R., & Wells, B. (2015). Changes in American adults' sexual behavior and attitudes, 19722012. Archives of Sexual Behavior, 44, 2273-2285. https://doi.org/10.1007/s10508-015-0540-2
Tomasini, M. (2020). ¿Qué mueve a las jóvenes a participar?: activismo de género y construcción de identidades en estudiantes de escuelas secundarias de Córdoba, Argentina. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 10(2), 123-149. https://doi.org/nfbn
Tomasini, M. (2022). Educación sexual: juventudes, experiencias escolares, afectividades y activismos. Grupo Editor Universitario.
Tomasini, M., & Morales, M. G. (2022). "La marea verde violeta": feminismo, juventudes y escuela secundaria. Revista Izquierdas, (51), 9-23.
Tomasini, M., & Morales, M. G. (2024). "Ante la violencia, la educación sexual integral es la salida": feminismo y activismo estudiantil en Córdoba. Argentina. En M. N. González, M. C. Bianciotti, P. Ríos, & M. S Consuegra-Díazgranados (Comps.), Trazando poéticas de cuidado y re-existencias de las mujeres: legados, permanencia y nuevas perspectivas en las investigaciones feministas de la Red-Hila (pp. 119-164). Ediciones Universidad Simón Bolívar.
Vázquez, M., Vommaro, P., Núñez, P., & Blanco, R. (2017). Militancias juveniles en la Argentina democrática: trayectorias, espacios y figuras de activismo. Imago Mundi.
Velasco, L. (2016). Cambios y permanencias en las experiencias sexuales de tres generaciones de mujeres indígenas originarias de los Altos de Chiapas. Revista Interdisciplinaria de Estudios de Género, 2(4), 154-167. https://doi.org/10.24201/eg.v2i4.54
Viveros-Vigoya, M., & Gil-Hernández, F. (2006). ¿Educadores, orientadores, terapeutas?: juventud, sexualidad e intervención social. Cadernos Saúde Pública, 22(1), 201-208.
Vommaro, P. (2015). Juventudes y políticas en la Argentina y en América Latina: tendencias, conflictos y desafíos. Grupo Editor Universitario.
Weeks, J. (2000). Lenguajes de la sexualidad. Nueva Visión.
Wells, B. E., & Twenge, J. M. (2005). Changes in young people's sexual behavior and attitudes, 19431999: A cross-temporal meta-analysis. Review of General Psychology, 9(3), 249-261. https://doi.org/10.1037/1089-2680.9.3.249