Young people from the underclass and COVID-19: daily life and inequalities
Main Article Content
Abstract
(analytical)
The article is structured around two questions: what aspects of daily life for young people from the underclass were affected by the COVID-19 pandemic In what ways did inequalities condition these effects? The problem was qualitatively addressed using methodological strategies that were adapted to pandemic conditions. The objective of these strategies was to facilitate the collaboration of young people during the research process. A total of 28 in depth interviews were conducted with young people from the underclass aged between 16 and 19 and their teachers in the city of Villa María (Argentina). The main finding of the study was to identify that the COVID-19 pandemic affected the daily lives of young people in the following areas: relationship with school; relationship with work; socializing, participation and personal relationships; and anxieties and uncertainties.
Keywords: Youth; inequality; pandemic; underclass.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share - copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt - remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
How to Cite
References
Alberto Fernández: "Los jóvenes no advierten el riesgo que se está viviendo" (2021, 4 de enero). cba12n. https://bit.ly/3Y42WOC
Alberto Fernández sobre el coronavirus: "Si esto no pasa, el riesgo de que todo vuelva a paralizarse existe". (2021, 5 de enero). Página|12. https://bit.ly/3O9MDeG
Assusa, G., & Kessler, G. (2020). Reactivación de desigualdades y vulneración de derechos en tiempos de pandemia. En J. Bohoslvasky (Ed.), Covid-19 y derechos humanos: la pandemia de la desigualdad (pp. 93-107). Biblos.
Barcala, A., Poverene, L., Torricelli, F., Parra, M. A., Wilner, A., Micele, C., Correles, C., Moreno, E., D'Angelo, M., Heredia, M., Sanchez, N., & Vila, P. (2022). Infancias y adolescencias: vivencias durante la pandemia por covid-19 en Argentina. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(2), 1-25. https://doi.org/kkx6
Barriach, C., Chaves, M., & Trebucq, C. (2022). Vidas juveniles populares en pandemia: entre "acá la cuarentena no existe" y "el día a día está imposible". En P. Vommaro (Coord.), Experiencias juveniles en tiempos de pandemia: ¿cómo habitan la pandemia las juventudes y qué cambió en su vida cotidiana? (pp. 95-109). Grupo Editor Universitario.
Benítez, S., & Ugarte, D. (2019). Más allá de nativos e inmigrantes: trayectorias generacionales de apropiación de internet en dos conglomerados urbanos de Sudamérica. Question, 1(64), 1-26. https://doi.org/10.24215/16696581e209
Bourdieu, P. (1999). Meditaciones pascalianas. Anagrama.
Bourdieu, P., Chambordeon, J. C., & Passeron, J. C. (2013). El oficio de sociólogo: presupuestos epistemológicos. Siglo XXI.
Combessie, J. C. (2005). El método en sociología. Ferreyra Editor.
Coronavirus: "El riesgo de que todo vuelva a paralizarse existe", aseguró el presidente Alberto Fernández (2021, 4 de enero). Infobae. https://bit.ly/3Q8RTSm
Chaves, M. (2021a). Pandemia, niñez y adolescencia en situaciones de vulnerabilidad extrema. En Secretaría Nacional de Niñez, Adolescencia y Familia (Ed.), Aportes del ciclo de conferencias Niñez y Adolescencia, pandemia y acceso a derechos (pp. 16-40). https://bit.ly/3KdKBce
Chaves, M. (2021b). Por-venires en tiempos distópicos (o acerca de juventudes, desigual-dades, pandemia, utopías, Estados, la vida, la muerte, y ¿algo más?). En F. Marcon, & D. Parfentieff (Orgs.), Juventudes e desigualdades sociais em tempos de crise e radicali-zação política (pp. 45-60). Criação Editora.
D'Alessandro, M., O'Donnell, V., Prieto, S., Tundis, F., & Zanino, C. (2020). Los cuidados, un sector económico estratégico. Medición del aporte del trabajo doméstico y de cuidados no remunerado al Producto Interno Bruto. Dirección Nacional de Economía, Igualdad y Género, Secretaría de Política Económica, Ministerio de Economía de Argentina. https://bit.ly/45hdgFJ
Da Silva, L. (2004). Conocer el silencio: entrevistas y estrategias de conocimiento de situaciones límite. Oficios Terrestres, 15, 42-54.
Duarte, K. (2000). ¿Juventud o juventudes?: acerca de cómo mirar y remirar a las juven-tudes de nuestro continente. Última Década, 8(13), 59-77. https://doi.org/d5nrqv
Dussel, I., Ferrante, P., & Pulfer, D. (Comps.) (2020). Pensar la educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera. Unipe.
Elizalde, S. (2022). (Des)afectar el cuerpo: resonancias de la pandemia. En P. Vommaro (Coords.), Experiencias juveniles en tiempos de pandemia: ¿cómo habitan la pandemia las juventudes y qué cambió en su vida cotidiana? (pp. 58-78). Grupo Editor Universitario.
Facultad de Ciencias Sociales. (2020). Informe preliminar: relevamiento sobre la actuación de las fuerzas de seguridad en Córdoba. Universidad Nacional de Córdoba. https://bit.ly/3Ord9Bx
Feixa, C. (2021). Situação da juventude e desafios póspandemia. En F. Marcon, & D. Parfentieff (Orgs.), Juventudes e desigualdades sociais em tempos de crise e radicalização política (pp. 61-74). Criação Editora.
González, A., Sander, J., Osella, N., Debandi, N., & Guemureman, S. (2020). Jóvenes mi-grantes y jóvenes de barrios populares en Pandemia. Del tiempo detenido a las nuevas fronteras. Observatorio de Jóvenes y Adolescentes; Instituto de Investigaciones Gino Germani. https://bit.ly/3Q4oFnQ
Guber, R. (2004) El salvaje metropolitano: reconstrucción del conocimiento social en el trabajo de campo. Paidós.
Hernández, M., Cingolani, J., & Chaves, M. (2014). Espacios con edades: el barrio y la pobreza desde los niños y jóvenes. En M. Chaves, & R. Segura (Eds.), Hacerse un lugar: circuitos y trayectorias juveniles en ámbitos urbanos. Biblos.
Monti, D. A. (2023). Desarmar la "continuidad pedagógica": estrategias de estudiantes y docentes de escuelas secundarias públicas en la ciudad de Villa María (Córdoba, Argentina) en tiempos de covid-19. Studia Politicæ, (57), 83-109.
Monti, D. A. & Assusa, G. (2023). Juventudes, empleo y desigualdades en la postpandemia argentina. En P. Vommaro, & E. Pérez (Comps.), Juventudes, democracia y crisis: pandemia, postpandemia y después (pp. 81-100). Grupo Editor Universitario.
Monti, D. A. & Assusa, G. (en prensa). Estrategias sociales y educativas para enfrentar la "continuidad pedagógica": jóvenes estudiantes, desigualdad y apropiaciones tecnológicas en Villa María, Argentina, durante la pandemia covid-19.
Núñez, P. (2020). Un tiempo escolar fuera de lo común: los jóvenes y sus sentidos sobre la escuela secundaria. En I. Dussel, P. Ferrante, & D. Pulfer (Comps.), Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera (pp. 175-188). Unipe.
Pérez, E. (2023). ¿Qué tienen para decir las juventudes?: la pedagogía de la escucha como premisa de gestión. En P. Vommaro, & E. Pérez (Comps.), Juventudes, democracia y crisis: pandemia, postpandemia y después (pp. 15-24). Grupo Editor Universitario.
Pérez, S. (2022). "Mañana hay que salir de nuevo": experiencias de trabajadores de plata-formas de reparto de La Plata en contexto de pandemia. En F. Navarro, & P. Semán (Orgs.), Dolores, experiencias, salidas: un reporte de las juventudes durante la pandemia en el AMBA (pp. 69-98). RGC Libros.
Pérez, J. P. & Hernández, M. F. (2021). Jóvenes de sectores populares ante la pandemia: un estudio exploratorio en el cantón de La Unión, Costa Rica. Flacso; International Development Research Center. http://hdl.handle.net/10625/60697
Rajoy, R., & Semán, P. (2022). "El agujero es más grande que el remiendo": miedos, oscuridades y elaboraciones pandémicas. En F. Navarro, & P. Semán (Orgs.), Dolores, experiencias, salidas: un reporte de las juventudes durante la pandemia en el AMBA (pp. 19- 36). RGC Libros.
Reygadas, L. (2004). Las redes de la desigualdad: un enfoque multidimensional. Política y Cultura, (22), 7-25.
Ribeiro, G. (1989). Descotidianizar. Extrañamiento y conciencia práctica: un ensayo sobre la perspectiva antropológica. Cuadernos de Antropología Social, (3), 65-69.
Rosemberg, D. (2020, 7 de julio). Conectar desigualdad. Crisis. https://revistacrisis.com.ar/notas/conectar-desigualdad
Sánchez, A. (2023). Política local y juventudes. En P. Vommaro, & E. Pérez, (Comps.), Juventudes, democracia y crisis: pandemia, postpandemia y después (pp. 123-130). Grupo Editor Universitario.
Vommaro, P. (2022). Juventudes y desigualdades en tiempos de pandemia: entre las persistencias y las emergencias. En P. Vommaro (Coord.), Experiencias juveniles en tiempos de pandemia (pp. 15-40). Grupo Editor Universitario.
Vommaro, P., & Pérez, E. (Comps.). (2023). Juventudes, democracia y crisis: pandemia, post-pandemia y después. Grupo Editor Universitario.