School media as significant processes in educational institutions in Medellín and Montería
Main Article Content
Abstract
(analytical)
This article examines the differentiating aspects in the production of school media, which transcend the informative and traditional vision of these experiences in educational institutions in Valle de Aburrá (Antioquia) and Montería (Córdoba). From a theoretical point of view, he topic of school media is addressed from the field of communication/education. The research is qualitative and based on the testimonies and reflections of students consulted through focus groups. The research results are structured using two emerging categories: own topics and attribution of meaning. The main finding indicates that school media constitute a space / process that facilitates discussion, deliberation and the establishment of agreements for media production, construction of meanings and circulation of content related to the contexts of students.
Keywords: School media; media communication; educational process; communication; communication and education.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share - copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt - remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
How to Cite
References
Amador, J. C. (2020). Las voces infantiles llegan a ser tan potentes que es imposible no escucharlas": entrevista a Susana Sosenski. Revista Latinoamericana de Ciencias Socia-les, Niñez y Juventud, 18(2), 1-10. https://doi.org/10.11600/1692715x.18112
Aparici, R. (2006). Comunicación educativa en la sociedad de la información. Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Bacher, S. (1998). Producción de medios en la escuela. En S. Bacher (Coord.), Producción de medios en la escuela: reflexiones desde la práctica. Gobierno de la ciudad de Buenos Aires.
Bacher, S. (2009). Tatuado por los medios: dilemas de la educación en la era digital. Paidós.
Bedoya, O. L. (2019). Metodología relacional en investigación cualitativa. Fondo Editorial de la Universidad Tecnológica de Pereira.
Bugallo, L., Pedrazzini, A., Zinkgräf, C., & Scheuer, N. (2020). Temas y motivaciones de niñas, niños y adolescentes al crear humor gráfico. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 18(2), 1-28. https://doi.org/10.11600/1692715x.18210
Campuzano, C., & Guerrero, S. (2019a). La escritura como práctica ética dentro de El Taller de Prensa Escuela. Revista Latinoamericana de Filosofía de la Educación, 6(11), 29-53.
Campuzano, C., & Guerrero, S. (2019b). La narración periodística como estrategia de formación ciudadana en prensa escuela. Signo y Pensamiento, 38(75), 1-12. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp38-75.npef
Carli, S. (1998). Comunicación, educación y cultura: el desafío educativo contemporáneo. En S. Bacher (Coord.), Producción de medios en la escuela: reflexiones desde la práctica. Gobierno de la ciudad de Buenos Aires.
Ceballos-Sepúlveda, J. C. (2015). Medios de comunicación escolar, educación y ciudadanía: una mirada desde las mediaciones [Tesis de doctorado, Universidad Nacional de La Plata]. Repositorio Institucional de la UNLP. https://doi.org/10.35537/10915/47712
Ceballos-Sepúlveda, J. C. (2020). Apuesta teórica. En J. C. Ceballos-Sepúlveda, J. Forero, A. Ãlvarez, & L. M. Ramírez (Eds.), Medios escolares, posibilidades y retos para empoderar sujetos políticos y productores de sentido en la escuela (pp. 19-41). Editorial Universidad Pontificia Bolivariana. https://doi.org/10.18566/978-958-764-801-0
De la Fuente, J., Lacasa, P., & Martínez-Borda, R. (2019). Adolescentes, redes sociales y universos transmedia: la alfabetización mediática en contextos participativos. Revista Latina de Comunicación Social, (74), 172-196. https://doi.org/10.4185/rlcs-2019-1326
Deslauriers, J. P. (2005). Investigación cualitativa: guía práctica. Fondo Editorial de la Universidad Tecnológica de Pereira.
Fernández-de-Arroyabe-Olaortua, A., Lazkano-Arrillaga, I., & Eguskiza-Sesumaga, L. (2018). Nativos digitales: consumo, creación y difusión de contenidos audiovisuales. Revista Comunicar, 57(26), 61-69. https://doi.org/10.3916/C57-2018-06
Forero, J. (2020). Entre la escritura y el lenguaje audiovisual: dos experiencias del Caribe colombiano en medios escolares para la formación ciudadana. En J. C. Ceballos, J. Forero, A. Ãlvarez, & L. M. Ramírez (Eds.), Medios escolares, posibilidades y retos para empoderar sujetos políticos y productores de sentido en la escuela (pp. 99-133). Editorial Universidad Pontificia Bolivariana. https://doi.org/10.18566/978-958-764-801-0
Freinet, C. (1977). El diario escolar. Laia.
Freire, P. (1985). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.
Gamarnik, C., & Margiolakis, E. (2011). Enseñar comunicación. La Crujía.
Guerrero, S., Acosta, M., & Campuzano, C. (2020). Una propuesta desde prensa escuela para formarse y transformar. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, 14(1), 333-364. https://doi.org/10.15332/25005421.5845
Guzmán, C., & Saucedo, C. (2015). Experiencias, vivencias y sentidos en torno a la escuela y a los estudios: abordajes desde las perspectivas de alumnos y estudiantes. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 20(67), 1019-1054.
Henao, O. (2012). Educación "en" y "para" la democracia. Alcaldía de Medellín.
Huergo, J. (2001). Comunicación/educación: ámbitos, prácticas y perspectivas. Universidad Nacional de La Plata.
Huergo, J. (2011). Comunicación/educación: del desorden cultural al proyecto político. En C. Giordano (Ed.), Cuestiones sobre comunicación y educación (pp. 20-39). Universidad Nacional de La Plata.
Huergo, J., & Fernández, M. (2000). Cultura escolar, cultura mediática/intersecciones. Universidad Pedagógica.
Kaplún, M. (1998). Una pedagogía de la comunicación. Ediciones de La Torre.
Kaplún, M. (2010). Una pedagogía de la comunicación. En R. Aparici (Ed.), Educomunicación: más allá del 2.0 (pp. 41-61). Gedisa.
Martín-Barbero, J. (1998). De los medios a las mediaciones: comunicación, cultura, hegemonía. Convenio Andrés Bello.
Martín-Barbero, J. (2004). Oficio de cartógrafo. Fondo de Cultura Económica.
Martín-Barbero, J. (2017). Ciudad, jóvenes y escuela: una escuela ciudadana para una ciudad-escuela. En C. Feixa & M. Figueras (Eds.), Jóvenes: entre el palimpsesto y el hipertexto (pp. 95-110). Ned Ediciones.
Martínez, J. (2014). Dispositivos de producción de subjetividad: la interacción entre educación y comunicación. En A. Mora (Ed.), Comunicación y educación: un campo de resistencia (pp. 91-105). Universidad Minuto de Dios.
Najmanovich, D. (2018). Comunicación y producción de sentido: un abordaje no disciplinado. Nómadas, (49), 27-45. https://doi.org/10.30578/nomadas.n49a2
Nakache, D., & Mastrini, G. (1998). La investigación para la producción de medios escolares. En S. Bacher (Coord.), Producción de medios en la escuela: reflexiones desde la práctica. Gobierno de la ciudad de Buenos Aires.
Orozco, G., & González, R. (2012). Una coartada metodológica: abordajes cualitativos en la investigación en comunicación, medios y audiencias. Tintable.
Pereira, S., Fillol, J., & Moura, P. (2019). El aprendizaje de los jóvenes con medios digitales fuera de la escuela: de lo informal a lo formal. Revista Comunicar, 58(37), 41-50. https://doi.org/10.3916/C58-2019-04
Portilla, A. (2012). Medios de comunicación escolar: concepciones e implicaciones [Tesis de maestría, Universidad Pedagógica Nacional]. Repositorio Institucional UPN. http://hdl.handle.net/20.500.12209/844
Prieto, D. (2019). Investigación y obra pedagógica en el campo de la comunicación. Chasqui, (141), 33-48. https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i141.4134
Ramírez, R., Villalobos, J. V., Lay, N. D., & Herrera, B. A. (2021). Medios de comunicación para la apropiación del conocimiento en instituciones educativas. Información Tecnológica, 32(1), 27-38. https://doi.org/10.4067/S0718-07642021000100027
Rodríguez, J. (2004). Medios y tecnologías de la información y la comunicación: una caracterización de las prácticas en instituciones escolares de Bogotá. Revista Colombiana de Educación, (46), 186-218. https://doi.org/10.17227/01203916.5506
Romero, M. (2011). Nuevos paisajes para los medios escolares en los terrenos de la sociedad de la información. Hologramática 14(2), 45-66.
Rueda, R. (2019). Medios sociales y (ciber) ciudadanías: desafíos y paradojas para las ciencias sociales críticas contemporáneas. En A. M. Vega, & B. E. Marín (Eds.), Apropiación de las TIC por parte de comunidades y ciudadanos (pp. 25-35). Editorial Universidad Pontificia Bolivariana.
Rummler, K., Grabensteiner, C., & Schneider-Stingelin, C. (2020). El aprendizaje móvil en las tareas escolares: prácticas culturales emergentes en la nueva ecología mediática. Revista Comunicar, 65(38), 101-110. https://doi.org/10.3916/C65-2020-09
Santaella, E., & Martínez-Heredia, N. (2020). La imprenta y el periódico escolar: adaptación de las técnicas de Freinet a la realidad del siglo XXI. Estudios sobre Educación, 38, 217- 232. https://doi.org/10.15581/004.38.217-232
Schmucler, H. (1997). Memoria de la comunicación. Biblos.
Valderrama, C. (2007). Ciudadanía y comunicación: saberes, opiniones y haceres escolares. Siglo del Hombre Editores; Universidad Central. https://doi.org/h6kn
Valderrama, C., & Cubides, H. (2020). Prácticas de colectivos sociales y revolturas del campo de comunicación-educación. En J. C. Amador, S. M. Rojas, & R. Solano (Eds.), Comunicación-educación en contextos de globalización, neoliberalismo y resistencia. (pp. 19- 41). Editorial Universidad Distrital Francisco José de Caldas.