Interruption, intermittence and reduction of attendance of classes in secondary school
Main Article Content
Abstract
Abstract (analytical)
The purpose of this article is to describe the discontinuous processes that affect the school experiences of young people in relation to their attendance at a technical secondary school in the city of Rosario (Argentina). This problem has gained renewed public and academic interest due to the obligation of compulsory secondary education. The study was carried out using a socio-anthropological approach, drawing on the ethnographic tradition of Anthropology based on a critical perspective. The discontinuous educational processes that were identified can contribute to the interruption of schooling, specifically when students do not attend school for a prolonged period of time. This logic of discontinuity also crosses the experiences of those who continue with their studies.
Keywords: Secondary school, youth, educational attendance, interruption/intermittence, Argentina.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share - copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt - remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
How to Cite
References
Achilli, E. (2005). Investigar en Antropología Social: Los desafíos de transmitir un oficio. Laborde Editor.
Auyero, J. (2001). Introducción: claves para pensar la marginación. En L. Wacquant (Ed.), Parias urbanos: marginalidad en la ciudad a comienzos del milenio (pp. 9-32). Manantial.
Benassi, E. (2017). "Rescatate y trabajá": el valor-trabajo en las experiencias de vida de jóvenes de sectores populares [Ponencia]. 13° Congreso Nacional de Estudios del Trabajo "El trabajo en con&icto: dinámicas y expresiones en el contexto actual"
Bernardi, G., & Sánchez, S. (2006). Procesos de concentración espacial de la pobreza urbana: retratos de una configuración. En E. Achilli, E. Cámpora, L. Giampani, M. Nemcovsky, S. Sánchez, & J. Shapiro (Eds.), Memorias y experiencias urbanas (pp. 21-38). UNR Editora.
Binstock, G., & Cerrutti, M. (2005). Carreras truncadas: el abandono escolar en el nivel medio en la Argentina. Unicef.
Blanco, E., Solís, P., & Robles, H. (2014). Caminos desiguales: trayectorias educativas y laborales de los jóvenes en la Ciudad de México. INEE; El Colegio de México.
Bonal, X., & Tarabini, A. (2013). De la educación a la educabilidad: una aproximación sociológica a la experiencia educativa del alumnado en situación de pobreza. Praxis Sociológica, (17), 67-88.
Bracchi, C., & Gabbai, M. I. (2013). Subjetividades juveniles y trayectorias educativas: tensiones y desafíos para la escuela secundaria en clave de derecho. En C. Kaplan (Ed.), Culturas estudiantiles: sociología de los vínculos en la escuela (pp. 23-44). Miño y Dávila.
Calamari, M., Saccone, M., & Santos, M. (2015). Procesos de "flexibilización" como clave para la "inclusión socioeducativa": un análisis del Plan "Vuelvo a estudiar" en la provincia de Santa Fe. Revista de La Escuela de Antropología, (21), 47-70. https://doi.org/10.35305/revistadeantropologia.v0ixxi.20
Cantamutto, F., & Schorr, M. (2016). El gobierno de Macri: ajuste regresivo, nuevo ciclo de endeudamiento externo y cuantiosas transferencias de ingresos al poder económi-co. En J. Marchini, & E. Lucita (Eds.), ¿A dónde va la economía del gobierno de Macri? (pp. 15-17). Fundación Rosa Luxemburgo.
Espinosa, O., González, L. E., Castillo, D., & Neut, S. (2019). Condicionantes de la retención estudiantil en "escuelas de segunda oportunidad" en Chile. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 17(2), 1-27. https://doi.org/g476
Estrada, M. J. (2018). Abandono escolar en la educación media superior de México: políticas, actores y análisis de casos. Universidad de Guanajuato.
Fattore, N., & Bernardi, G. (2014). Programa joven de inclusión socioeducativa. Unicef; Universidad Nacional de Rosario.
Feldfeber, M., Puiggrós, A., Robertson, S., & Duhalde, M. (2018). La privatización educativa en Argentina. Internacional de educación; Ctera. https://bit.ly/2Yxk8SA
Fernández-Enguita, M. (2011). Del desapego al desenganche y de éste al fracaso escolar. Propuesta Educativa, (35), 85-94.
González, M. T. (2017). Desenganche y abandono escolar, y medidas de re-enganche: algunas consideraciones. Profesorado. Revista del Currículum y Formación del Profesorado, 21(4), 18-37.
Guerra, M. I. (2008). Trayectorias escolares y laborales de jóvenes de sectores populares: un abordaje biográfico [Tesis doctoral]. Cinvestav.
Guerrero, M. E. (2006). El punto de retorno: una experiencia de bachillerato universitario. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 11(29), 483-507.
Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2020). Incidencia de la pobreza y la indigencia en 31 aglomerados urbanos. https://bit.ly/3wpyj8J
Kantor, D. (2000). La escuela secundaria desde la perspectiva de los jóvenes con trayectorias escolares inconclusas [Informe final de investigación]. Secretaría de Educación; Gobierno de la Caba.
Kessler, G. (2004). Trayectorias escolares de jóvenes que cometieron delitos contra la propiedad con uso de violencia. Universidad de San Andrés. https://bit.ly/3bQrjZ5
Maldonado, M. (2000). Una escuela dentro de otra escuela: un enfoque antropológico sobre los estudiantes secundarios en una escuela pública de los noventa. Editorial Universitaria de Buenos Aires.
Maturo, Y. (2018). El derecho a la educación técnico profesional. efectos de la dinámica exclusión incluyente en una escuela técnica de Córdoba. Educación, Formación e Investigación, 4(7), 55-79.
Ministerio de Educación de la Provincia de Santa Fe. (2007). Decreto 2885. Autor.
Montes, N. (2011). Trayectorias educativas y laborales: un cruce desde la percepción de estudiantes de nivel medio. En G. Tiramonti, & N. Montes (Eds.), La escuela media en debate: problemas actuales y perspectivas desde la investigación (pp. 113-127). Manantial.
Montesinos, M. P., & Schoo, S. (2015). Política de revinculación y terminalidad escolar: reflexiones en torno a los abordajes contemporáneos orientados a universalizar la educación secundaria.
Muñoz-Izquierdo, C., Rodríguez, P. G., Restrepo, P., & Borrani, C. (1979). El síndrome del atraso escolar y el abandono del sistema educativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 35(3-4), 1-60.
Nemcovsky, M., Bernardi, G., Saccone, M., López-Fittipaldi, M., Calamari, M., Debonis, F., Dobry, M., Maiolino, E., Martínez, N., & Santos, M. (2020). Jóvenes y escuela secundaria: un estudio antropológico en contextos de pobreza urbana y distintas violencias. Laborde Libros.
Presidencia de la Nación [Argentina]. (2006). Ley de Educación Nacional 26 206. Autor.
Prévôt-Schapira, M.-F. (2001). Fragmentación espacial y social: conceptos y realidades. Perfiles Latinoamericanos, 9(19), 33-56.
Rockwell, E. (1995). La escuela cotidiana. Fondo de Cultura Económica.
Rockwell, E. (2001). Caminos y rumbos de la investigación etnográfica en América Latina. Cuadernos de Antropología Social, (13), 53-64.
Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica: historia y cultura en los procesos educativos. Paidós.
Rockwell, E., & Ezpeleta, J. (1985). La escuela: relato de un proceso de construcción inconcluso. En Educação na América Latina, Os modelos teóricos e realidade social (pp. 151-172). Cortez Editora.
Saccone, M. (2019). Nocturnidad en la educación secundaria técnica: análisis de una experiencia en la provincia de Santa Fe (Argentina). Revista Educación, Política y Sociedad, 4(1), 109-123.
Saccone, M. (2020a). Experiencias escolares de jóvenes en contextos de pobreza: un estudio socio-antropológico en una escuela secundaria en la ciudad de Rosario (Santa Fe, Argentina). [Tesis de doctorado]. Universidad de Buenos Aires.
Saccone, M. (2020b). La asistencia a clases de los estudiantes en la educación media superior: aportes desde una investigación etnográfica en la Ciudad de México. Revista Latinoamericana de Estudios Eduativos, 50(2), 55-88. https://doi.org/g48b
Salinas-Quiroz, F., Silva, P., Cambón, V., & Fraga, S. (2017). Asistencia intermitente y deserción en educación inicial: testimonios de madres uruguayas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(2), 913-925.
Salva-Mut, F., Nadal-Cavaller, J., & Melià-Barceló, M. A. (2016). Itinerarios de éxito y rupturas en la educación de segunda oportunidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(2), 1405-1419.
Santillán, L. (2007). Trayectorias educativas y cotidianeidad: una etnografía del problema de la educación y la experiencia escolar en contextos de desigualdad [Tesis doctoral]. Universidad de Buenos Aires.
Secretaría de Educación Pública & Consejo para la Evaluación de la Educación del Tipo Medio Superior. (2012). Reporte de la Encuesta Nacional de Deserción en la Educación Media Superior. https://bit.ly/3kie1JA
Serovich, L. (2018). Escuelas de educación media para ¿adultos? La juvenización de las EEMPA en la ciudad de Santa Fe. Itinerarios Educativos, 11, 167-183.
Solís, P., Leal, A., & Brunet, N. (2014). Abandono escolar del primer semestre de la generación 2013-B del Colegio de Bachilleres. Dirección General del Colegio de Bachilleres.
Terigi, F. (2011). Sobre la universalización de la escuela secundaria: la enseñanza como problema. https://bit.ly/3mUmQL6
Valdés-Henao, C. (2018). Deserción universitaria: entre desvinculaciones institucionales y búsqueda de sentidos de vida. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 16(1), 331-344. https://doi.org/10.11600/1692715x.16120
Vanella, L., & Maldonado, M. (2013). Programa de Inclusión y Terminalidad de la Educación Secundaria para Jóvenes de 14 a 17 años (PIT). Córdoba (Argentina). Unicef; Universidad Nacional de Córdoba.
Vázquez-Recio, R., & López-Gil, M. (2018). Interseccionalidad, jóvenes "sin-sistema" y resistencia: una mirada diferente del fracaso/abandono escolar. Revista Brasileira de Educação, 23, 1-15. https://doi.org/10.1590/s1413-24782018230094
Villarreal, M. C., Greca, V., & Achilli, E. (2018). Políticas públicas e interculturalidad en Argentina: un análisis de experiencias formativas Qom y Mocoví en distintos espacios de la provincia de Santa Fe. 56° Congreso Internacional de Americanistas. Universidad de Salamanca, Salamanca, España.
Weiss, E. (2012). Los estudiantes como jóvenes. el proceso de subjetivación. Perfiles Educativos, 34(135), 134-148.
Weiss, E. (2014). El abandono escolar en la educación media superior. Instituto Belisario Domínguez.