Training of teachers: faces of the past that remain and reshape the teaching profession.

Main Article Content

Heublyn Castro

Abstract

In this article I try to show that many of the studies that have been made about the social significance of being a teacher and their training in the past are representations still present in the current world. This implies that still exist, even in teacher training institutes – such as the Escuelas Normales Superiores reviewed in this paper - the image of a teacher who
lacks of information, is deprived of own knowledge and performs a variety of activities in the school. From this perspective, the result image is that anyone can play a role in this “job-profession”, having as a primary requirement for admission an enormous vocation, which is similar to that of a pastor-teacher.



Keywords: teachers, subjects lacking, destitute of knowledge, teacher training institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Castro , H. (2010). Training of teachers: faces of the past that remain and reshape the teaching profession. Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud, 8(1), 557–576. Retrieved from https://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/68
Section
Segunda Sección: Estudios e Investigaciones
Author Biography

Heublyn Castro , Estudiante de Sexta Cohorte del Doctorado en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud del Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud de la Universidad de Manizales y el Cinde.

Licenciada en Historia de la Universidad del Valle; Especialista en Educación Sexual de la Universidad San Buenaventura de Cali; Magister en Intervención Educativa y Currículo de la Universidad Complutense de Madrid; Magister en Educación y Desarrollo Humano de la alianza Cinde-Universidad de Manizales. Estudiante de Sexta Cohorte, del Doctorado en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, del Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud de la alianza Cinde-Universidad de Manizales. Correo electrónico: Heublyn@gmail.com

References

Apple, M. (1983). Ideología y Currículo. Madrid: Akal.

Castro, H. & Aguirre, E. (2008). Evaluación Externa de las Escuelas Normales Superiores. Informe final. Bogotá, D. C.: Documento de circulación interna.

Congreso de la República de Colombia (1994). Ley General de Educación. Bogotá, D. C.: Diario Oficial.

Helg, A. (1987). La educación en Colombia: 1918 - 1957. Bogotá, D. C.: Plaza & Janés.

Liston, D. & Zeichner, K. (1994). Formación del profesorado y condiciones sociales de la escolarización. Madrid: Ediciones Morata.

Martínez, A., Noguera, C. & Castro, J. (2003). Currículo y Modernización. Cuatro décadas de educación en Colombia. Bogotá, D. C.: Cooperativa Editorial Magisterio, 2a. ed.

Ministerio de Educación Nacional (2002). Decreto 1278: Estatuto de Profesionalización Docente. Bogotá, D. C.: Ministerio de Educación Nacional.

Ministerio de Educación Nacional (2007). Perfil docente. Documento de circulación interna. Bogotá, D. C.: Ministerio de Educación Nacional.

Ministerio de Educación Nacional. (2008). Informe de las Ficha de Evaluación. Documento de circulación interna. Bogotá, D. C.: Ministerio de Educación Nacional.

Popkewitz, Th. (1994). Sociología política de las reformas educativas. Madrid: Ediciones Morata.

Quiceno, H. (2004). Pedagogía católica y escuela activa en Colombia, 1900 - 1935. Bogotá, D. C.: Cooperativa Editorial Magisterio, 2a. ed.

Saldarriaga, O. (2003). Del oficio de maestro. Prácticas y teorías de la pedagogía moderna en Colombia. Bogotá, D. C: Cooperativa Editorial Magisterio.

Tedesco, J. C. (1995). El Nuevo Pacto Educativo: Educación, Competitividad y Ciudadanía en la Sociedad Moderna. Madrid: Anaya.

Tezanos, A. (2006). El maestro y su formación: tras las huellas y los imaginarios. Bogotá, D. C.: Cooperativa Editorial Magisterio.

Vasco, C., Martínez, A., Vasco, E. & Castro, H. (2007). Base para una política, para la formación de educadores. Documento de circulación interna. Bogotá, D. C.: Ministerio de Educación Nacional-Universidad del Valle.

Vives, J. (1995). Diálogos Sobre la Educación. Barcelona: Altaya.

Zuluaga, O. (1999). Pedagogía e historia. Bogotá, D. C.: Editorial Universidad de Antioquia/ Anthropos / Siglo de Hombre Editores.