Climate change and heat waves that affect the subjective well-being of young people

Main Article Content

José Sandoval-Díaz, Ph. D.
Nadia Díaz-Vargas
Dilan Flores-Jiménez
Camila López-Salazar
Cristóbal Bravo-Ferretti, Ph. D

Abstract

(analytical)
Climate change and the increasing occurrence of heatwaves have a negative impact on the subjective
well-being of children and young people. This study examined the well-being of young Chileans during heatwaves. Using interviews and focus groups, ten participants with a range of educational backgrounds and different levels of contact with nature were selected. The results showed that negative perceptions of the climate and unpleasant emotions such as worry and feeling demotivated were prevalent among young people during heatwaves. However, it was identified that young people who have increased contact with nature experienced higher subjective well-being during these climate conditions. The authors conclude that heatwaves associated with climate change negatively affect young people’s mental health. However, the role that young people play in climate mitigation and adaptation actions was also emphasized by participants in the study.


Keywords: Psychological well-being; heatwaves; climate change; youth, eco-anxiety; qualitative research.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sandoval-Díaz, J., Díaz-Vargas, N. ., Flores-Jiménez, D., López-Salazar, C., & Bravo-Ferret, C. . (2023). Climate change and heat waves that affect the subjective well-being of young people. Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud, 22(1), 1–30. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.22.1.5926
Section
Segunda Sección: Estudios e Investigaciones
Author Biographies

José Sandoval-Díaz, Ph. D., Universidad del Bío-Bío, Chile

Director del Centro de Estudios Ñuble. Doctor en Psicología, Universidad de Chile. 0000-0001-7247-7113.
H5: 25. Correo electrónico: jsandoval@ubiobio.cl

Nadia Díaz-Vargas, Universidad del Bío-Bío, Chile

Psicóloga, Universidad del Bío Bío. 0000-0001-8652-7820. H5: 0. Correo electrónico: nadia.dv.96@gmail.com

Dilan Flores-Jiménez, Universidad del Bío-Bío, Chile

Psicólogo, Universidad del Bío-Bío. 0000-0003-1402-2879. H5: 0. Correo electrónico: dnflores@ubiobio.cl

Camila López-Salazar, Universidad del Bío-Bío, Chile

Psicóloga, Universidad del Bío-Bío. 0000-0001-8808-8040. H5: 0. Correo electrónico:
camila.lopezs1711@gmail.com

Cristóbal Bravo-Ferretti, Ph. D, Universidad del Bío-Bío, Chile

Académico del departamento de ciencias sociales. Doctor en Ciencias Humanas, Universidad Austral.
Orci0000-0002-0395-6046. H5: 2. Correo electrónico: cbravo@ubiobio.cl

References

Baker, C., Clayton, S., & Bragg, E. (2020). Educating for resilience: Parent and teacher perceptions of children’s emotional needs in response to climate change. Environmental Education Research, 27(5), 687-705. https://doi.org/k5cz

Berry, H., Bowen, K., & Kjellstrom, T. (2010). Climate change and mental health: A causal pathways framework. International Journal of Public Health, 55, 123-132. https://doi.org/10.1007/s00038-009-0112-0

Brizuela, E. (2021, 22 de abril). Anticipan fuertes efectos del cambio climático en Ñuble. La Discusión. https://www.ladiscusion.cl/anticipan-fuertes-efectos-del-cambio-climaticoen-nuble/

Cajigal, E., Maldonado, A., & González, E. (2016). Construcción de conocimiento y creencias epistemológicas sobre cambio climático en docentes de nivel primaria: de la vulnerabilidad a la resiliencia. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 38(2), 52-76.

Caqueo-Urízar, A., & Urzúa, A. (2012). Calidad de vida: una revisión teórica del concepto. Terapia Psicológica, 30(1), 61-71. https://doi.org/10.4067/S0718-48082012000100006

Carrero, V., Soriano, R., & Trinidad, A. (2012). El desarrollo de teoría desde la generalización conceptual. Centro de Investigaciones Sociológicas.

Cedeño, J., Williams, A., Oulhote, Y., Zanobetti, A., Allen, J. & Spengler, J. (2018). Reduced cognitive function during a heat wave among residents of non-air-conditioned buildings: An observational study of young adults in the summer of 2016. Plos Medicine, 15(7), e1002605. https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1002605

Centro de Investigaciones Sociológicas. (2019). Barómetro de noviembre 2019. Avance de resultados. Estudio nº 3267. http://datos.cis.es/pdf/Es3267marMT_A.pdf

Centro UC Políticas Públicas. (2019, 3 de diciembre). Expertos analizan efectos del cambio climático en el organismo y la salud mental. https://politicaspublicas.uc.cl/expertos-analizanefectos-del-cambio-climatico-en-el-organismo-y-la-salud-mental/

Cianconi, P., Betrò, S., & Janiri, L. (2020). The impact of climate change on mental health: A systematic descriptive review. Frontiers in Psychiatry, 11, 74-81. https://doi.org/ghfpgt

Clayton, S. (2020). Climate anxiety: Psychological responses to climate change. Journal of Anxiety Disorders, 74, 102263. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2020.102263

Clayton, S., & Karazsia, B. (2020). Development and validation of a measure of climate change anxiety. Journal of Environmental Psychology, 69, 101434. https://doi.org/gg5k28

Clemens, V., Von Hirschhausen, E., & Fegert, J. (2020). Report of the intergovernmental panel on climate change: Implications for the mental health policy of children and adolescents in Europe—a scoping review. European Child & Adolescent Psychiatry, 31, 701-713. https://doi.org/10.1007/s00787-020-01615-3

Coller, X. (2005). Estudio de casos. Centro de Investigaciones Sociológicas.

Conti, S., Meli, P., Minelli, G., Solimini, R., Toccaceli, V., Vichi, M., Beltrano, C., & Perini, L. (2005). Epidemiologic study of mortality during the Summer 2003 heat wave in Italy. Environmental Research, 98(3), 390-399. https://doi.org/bxqrdf

Contreras, M., Hernández, O., & Fresno, A. (2022). Oportunidades de medir el bienestar subjetivo en la adolescencia. Revista Cubana de Pediatría, 94(2), e1985.

Cuadra-Martínez, D., Castro-Carrasco, P., Oyanadel, C., González, I., Sandoval-Díaz, J., & Pérez-Zapata, D. (2021). Formación de la identidad profesional frente a la crisis global socioambiental. Liberabit, 27(2), 1-16. https://doi.org/k5cs

Diener, E., Eunkook, S., Richard, L., & Heidi, S. (1999). Subjective well-being: Three decades of progress. American Psychological Association, 125(2), 276-302. https://doi.org/10.1037/0033-2909.125.2.276

Diener, E., Richard, L., & Shigehiro, O. (2002). Subjective well-being: The science of happiness and life satisfaction. En C. R. Snyder, & S. J. Lopez (Eds.), Handbook of Positive Psychology (pp. 63-73). Oxford University Press.

Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.

Fredrickson, B. (2001). The role of positive emotions in positive Psychology: The broaden-andbuild theory of positive emotions. American Psychologist, 56(3), 218-226. https://doi.org/10.1037/0033-2909.125.2.276

García, J. (2016). Bienestar psicológico, edad y género en universitarios españoles. Salud & Sociedad, 4(1), 48-58. https://doi.org/10.22199/S07187475.2013.0001.00004

García-Viniegras, V., & González, B. (2000). La categoría bienestar psicológico: su relación con otras categorías sociales. Revista Cubana de Medicina General Integral, 16(6), 586-592.

García-Vinuesa, A., Bello, L., & Iglesias, M. (2020). Desigualdades de género en la educación para el cambio climático. Estudio de caso: México y España. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 25(87), 1013-1041.

Heaviside, C., Macintyre, H., & Vardoulakis, S. (2017). The urban heat island: Implications for health in a changing environment. Current Environmental Health Reports, 4(3), 296- 305. https://doi.org/10.1007/s40572-017-0150-3

Hickman, C., Marks, E., Pihkala, P., Clayton, S., Lewandowski, R., Mayall, E., Wray, B., Mellor, C., & van Susteren, L. (2021). Climate anxiety in children and young people and their beliefs about government responses to climate change: A global survey. The Lancet Planetary Health, 5(12), 863-873. https://doi.org/gn9582

Instituto Nacional de Estadísticas [Chile]. (2018). Plan nacional de recopilación estadística 2018. Auto. https://bit.ly/3MUNyQe

Instituto Nacional de Estadísticas [Chile]. (2021, 22 de enero). Olas de calor en Chile aumentaron de 9 a 62 en las últimas diez temporadas. https://bit.ly/3GbiuYX

Kelsey, E. (2016). Propagating collective hope in the midst of environmental doom and gloom. Canadian Journal of Environmental Education, 21, 23-40.

Lee, K, Gjersoe, N., O’Neill, S., & Barnett, J. (2020). Youth perceptions of climate change: A narrative synthesis. WIREs Climate Change, 11(3), e641. https://doi.org/gprj8t

Macintyre, H., Heaviside, C., Taylor, J., Picetti, R., Symonds, P., Cai, X., & Vardoulakis, S. (2017). Assessing urban population vulnerability and environmental risks across an urban area during heatwaves–Implications for health protection. Science of the Total Environment, 610-611, 678-690. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2017.08.062

Manicavasagar, V., Horswood, D., Burckhardt, R., Lum, A., Hadzi–Pavlovic, D., & Parker, G. (2014). Feasibility and effectiveness of a web-based positive psychology program for youth mental health: Randomized controlled trial. Journal Medical Internet Research, 16(6), 1-17. http://doi.org/10.2196/jmir.3176

Massone, A., & Urquijo, S. (2016). Bienestar psicológico en estudiantes de la Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina, según la edad y el género. Salud & Sociedad, 5(3), 274-280. https://doi.org/10.22199/S07187475.2014.0003.00003

McCright, A. (2010). The effects of gender on climate change knowledge and concern in the American public. Population and Environment, 32(1), 66-87. https://doi.org/d47mh8

Menghi, C. (2007). Calentamiento global: el riesgo oculto para la salud. Revista Argentina de Microbiología, 39(3), 131-132.

Ministerio de Educación [Chile]. (2016, 28 de marzo). Ley 20911. Crea el plan de formación ciudadana para los establecimientos educacionales reconocidos por el Estado. https:// www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1088963

Ministerio de Educación [Chile]. (2019). Bases curriculares 3° y 4° medio. https:// www.curriculumnacional.cl/614/articles-91414_bases.pdf

Ministerio de Educación [Chile]. (s. f.) Categoría de desempeño de establecimientos educacionales. https://www.ayudamineduc.cl/ficha/categoria-de-desempeno-de-establecimientoseducacionales

Ministerio del Medio Ambiente [Chile]. (2018). Educación ambiental: una mirada desde la institucionalidad ambiental chilena.

Ministerio de Salud [Chile]. (2017, 2 de julio). Evento de calor extremo… lo que hay que saber. Departamento de Gestión de Riesgos en Emergencias y Desastres. https://bit.ly/3SYOkQ2

Morote, A.-F., & Olcina, J. (2023). Cambio climático y educación: una revisión de la documentación oficial. Documents d’Anàlisi Geogràfica, 69(1), 107-134. https://doi.org/10.5565/rev/dag.749

Moyano, E., & Ramos, N. (2007). Bienestar subjetivo: midiendo satisfacción vital, felicidad y salud en población chilena de la Región Maule. Revista Universum, 22(2). 177-193. http://doi.org/10.4067/S0718-23762007000200012

Muñoz, C., Cardona, D., Restrepo-Ochoa, D., & Calvo, A. (2022). Salud mental positiva: entre el bienestar y el desarrollo de capacidades. CES Psicología, 15(2), 151-168. https://doi.org/10.21615/cesp.5275

Nitschke, M., Tucker, G., & Bi, P. (2007). Morbidity and mortality during heatwaves in metropolitan Adelaide. The Medical Journal of Australia, 187(11-12), 662-665. https:// doi.org/10.5694/j.1326-5377.2007.tb01466.x

Novión, C., & Estrada, C. (2011). Percepción de los efectos vivenciales del cambio climático en una muestra de habitantes urbanos australes. Magallania, 39(1), 93-102. http://doi.org/10.4067/S0718-22442011000100006

Oramas, A. (2017). Indicador positivo de la salud mental. Revista de Enfermería y Salud Mental, (7), 13-20.

Organización de las Naciones Unidas. (2015). Acuerdo de París. https://unfccc.int/sites/ default/files/spanish_paris_agreement.pdf

Organización de las Naciones Unidas. (2021, 16 de septiembre). La lucha contra el cambio climático alcanza su punto de inflexión: Se acaba el tiempo para evitar un calentamiento catastrófico. Noticias ONU. https://news.un.org/es/story/2021/09/1496812

Organización Panamericana de la Salud. (2019). Olas de calor y medidas a tomar. https:// www.paho.org/es/file/92804/download?token=nMhUP2T8

Páez, D., Bilbao, M., & Javaloy, F. (2008). Del trauma a la felicidad: los hechos negativos extremos pueden generar creencias positivas y crecimiento personal. En M. Casullo (2008), Prácticas en psicología positiva (pp. 159-202). Lugar Editorial.

Pasca, L., & Aragonés, J. (2021). Contacto con la naturaleza: favoreciendo la conectividad con la naturaleza y el bienestar. CES Psicología, 14(1), 100-111. https://doi.org/k5ck

Pearce, W., Niederer, S., Özkula, S. M., & Sánchez, N. (2019). The social media life of climate change: Platforms, publics, and future imaginaries. Wiley Interdisciplinary Reviews: Climate Change, 10(2), e569. https://doi.org/10.1002/wcc.569

Pérez, I. (2013). Estudio cualitativo sobre el bienestar subjetivo y psicológico del voluntariado de cooperación internacional para el desarrollo. [Tesis de maestría]. Universidad Complutense de Madrid.

Pérez, Y., & Guerra, V. (2014). La regulación emocional y su implicación en la salud del adolescente. Revista Cubana de Pediatría, 86(3), 368-375.

Prosser, G., Bonilla, N., Prosser, C., & Romo-Medina, I. (2022). Expertos por experiencia en la educación para el cambio climático: emociones, acciones y estrategias desde la perspectiva de participantes de tres programas escolares chilenos. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 21(45), 232-251. https://doi.org/k5cj

Prosser, G., Rojas-Andrade, R., Caro, C., Schröder, E., & Romo-Medina, I. (2023). Determinants of the implementation of participatory actions in the environmental education with children and adolescents in Chile. Environmental Education Research. https://doi.org/10.1080/13504622.2023.2240042

Quiroga, A. R., Borensztein, L., Bongiardino, L., Aufenacker, S. I., Yosa, C., Angelelli, J., Lardies, F., Botero, C., & Peña, S. (2022). Cambio climático, sostenibilidad y salud mental: revisión y estrategias para su abordaje. Subjetividad y Procesos Cognitivos, 26(1), 152-184.

Ramos-Galarza, C. (2020). Los alcances de una investigación. CienciAmérica, 9(3), 1-6. https://doi.org/10.33210/ca.v9i3.336

Reyes-Juárez, A. (2009). La escuela secundaria como espacio de construcción de identidades juveniles. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 40(14), 147-174.

Robles, B. (2011). La entrevista en profundidad: una técnica útil dentro del campo antro-pofísico. Revista Cuicuilco, 18(52), 39-49.

Rodríguez, C., Padilla, G., & Gallegos, M. (2020). Calidad educativa, apoyo docente y familiar percibido: la tridimensionalidad de la satisfacción escolar en niños y adolescentes. Cuadernos de Investigación Educativa, 11(2), 157-173. https://doi.org/k5ch

Rosa, Y., & Quiñones, A. (2012). El bienestar psicológico en el proceso de ayuda con estudiantes universitarios. Revista Griot, 5(1), 7-11.

Rousell, D. & Cutter-Mackenzie-Knowles, A. (2020). A systematic review of climate change education: Giving children and young people a «voice» and a «hand» in redressing climate change. Children's Geographies, 18(2), 191-208. https://doi.org/dgb5

Rovaletti, M. (2001). La importancia de Max Scheler en la psicopatología de Kurt Schneider. Revista de Neuro-Psiquiatría, 64(3), 205-218. https://doi.org/k5cf

Ruiz-Chila, M., Ontaneda-Albán, K., Nazareno-Ortiz, J., Ortiz-Paredes, S., & Ortega Trejo, A. (2023). Percepciones de los estudiantes de educación primaria sobre el cambio climático y su impacto en la salud. Ibero-American Journal of Education & Society Research, 3(1), 9-15. https://doi.org/10.56183/iberoeds.v3i1.594

Ryff, C. (1989). Beyond Ponce de Leon and life satisfaction: New directions in quest of successful ageing. International Journal of Behavioral Development, 12(1), 35-55. https://doi.org/10.1177/016502548901200102

Ryff, C., & Keyes, C. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69(4), 719-727. https://doi.org/bsnq6p

Sandoval-Díaz, J. (2014). La subjetividad en el enfoque del desarrollo: calidad de vida, bienestar subjetivo y capacidades. Límite. Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología, 9(30), 35-48.

Sandoval-Díaz, J, & Cuadra-Martínez, D. (2020). Vulnerabilidad social, severidad subjetiva y crecimiento postraumático en grupos afectados por un desastre climatológico. Revista de Psicología, 29(1), 42-56. https://doi.org/10.5354/0719-0581.2020.58002

Sandoval-Díaz, J., Cuadra-Martínez, D., Orellana-Fonseca, C., & Sandoval-Obando, E. (2021). Diagnóstico comunitario ante desastres climáticos: una experiencia de aprendizaje-servicio. Alteridad, 16(1), 23-37. https://doi.org/10.17163/alt.v16n1.2021.02

Sandoval-Díaz, J., Navarrete, M., & Cuadra, D. (2023). Revisión sistemática sobre la capacidad de adaptación y resiliencia comunitaria ante desastres socionaturales en América Latina y el Caribe. Revista de Estudios Latinoamericanos sobre Reducción del Riesgo de Desastres, 7(2), 187-203. https://doi.org/10.55467/reder.v7i2.132

Stanley, S., Hogg, T., Leviston, Z., & Walker, I. (2021). From anger to action: Differential impacts of eco-anxiety, eco-depression, and eco-anger on climate action and well-being. The Journal of Climate Change and Health, 1, 100003. https://doi.org/gh6sd4

Svampa, M., & Viale, E. (2020). El colapso ecológico ya llegó: una brújula para salir del (mal) desarrollo. Siglo XXI.

Tchernitchin, A., & San Martín, M. (2020). Cambio climático: premonitor de un desastre socioambiental global. Revista Estado, Gobierno y Gestión Pública, 18(34), 123-139. https://doi.org/10.5354/0717-8980.2020.58712

Thompson, R., Hornigold, R., Page, L., & Waite, T. (2018). Associations between high ambient temperatures and heat waves with mental health outcomes: A systematic review. Public Health, 161, 171-191. https://doi.org/10.1016/j.puhe.2018.06.008

Unicef. (2021). One billion children at ‘extremely high risk’ of the impacts of the climate crisis. https://www.unicef.org.uk/press-releases/onebillion-children-at-extremely-highrisk-of-theimpacts-of-the-climate-crisis-unicef

Watts, N., Amann, M., Arnell, N., Ayeb-Karlsson, S., Beagley, J., Belesova, K., Boykoff, M., Byass, P., Cai, W., Campbell-Lendrum, D., Capstick, S., Chambers, J., Coleman, S., Dalin, C., Daly, M., Dasandi, N., Dasgupta, S., Davies, M., Di Napoli, C., ... & Costello, A. (2021). The 2020 report of the Lancet Countdown on health and climate change: Responding to converging crises. The Lancet, 397(10269), 129-170. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)32290-X

Wisner, B., Blaikie, P., Cannon, T., & Davis, I. (2004). At risk: Natural hazards, people’s vulnerability and disasters. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203974575

Zimmermann, M. (2010). Psicología ambiental, calidad de vida y desarrollo sostenible (3ª ed.). Ecoe Ediciones.

Zubieta, E., Muratori, M., & Fernández, O. (2012). Bienestar subjetivo y psicosocial: explorando diferencias de género. Salud & Sociedad, 3(1), 66-76. https://doi.org/h8b4