Research hotbeds as a space for the recognition of gifted people

Main Article Content

Blanca Nelly Gallardo-Cerón, Ph. D.
David Santiago Duque-Castaño

Abstract

(analytical)
The present study is the result of the research on research hotbeds (semilleros de investigación) as a space for the recognition of gifted and talented people. Using phenomenological and hermeneutical approaches, semi-structured interviews were used as a data collection technique with five participants who have more than 5 years of experience in research hotbeds. The data was interpreted using a structural analysis. It is possible to redefine the concept of research hotbeds and propose them as a space of recognition that configure new identities and methods for the constitution of capable people, opening up the possibilities of mutual recognition and developing new practices in academic, labor and social dimensions. Meanings are constructed by participants in the research hotbeds in contrast to school processes, creating the possibility of other forms of recognition.



Keywords: Recognition, gifted, hermeneutics, social integration, high-level abilities, research hotbeds.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gallardo Cerón, B. N., & Duque-Castaño, D. S. . (2022). Research hotbeds as a space for the recognition of gifted people. Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud, 20(2), 1–22. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.20.1.4962
Section
Segunda Parte Volumen 20 No. 2
Author Biographies

Blanca Nelly Gallardo-Cerón, Ph. D., Universidad Católica de Oriente, Colombia

Doctora en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, Cinde-Universidad de Manizales. Especialista en Economía
Internacional, Universidad de Medellín. Economista, Universidad de Nariño. Investigadora Universidad Católica de Oriente. 0000-0003-2760-6339. H5: 4. Correo electrónico: bgallardo@uco.edu.co 

David Santiago Duque-Castaño, Corporación Alma Arte y acción Akará, Colombia

Estudiante de Astronomía, Universidad de Antioquia. Grupo de investigación Arte y Cultura Ginacu,
Corporación Alma, Arte y Acción (Akará). 0000-0003-3614-7904. H5: 1. Correo electrónico:
dasan.duque@corporacionakara.org

References

Borland, J. H. (2021). The trouble with conception of giftedness. En R. Sternberg, & D. Ambrose (Eds.), Conceptions of giftedness and talent (pp. 37-49). Palgrave MacMillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-56869-6_3

Buitrago, C., & Estrada, J. C. (2020). Semillero de investigación Diverser: 20 años apostan-do por la formación en investigación desde perspectivas interculturales. Cuadernos Pedagógicos, 23(31), 13-25.

Contreras, A. (2014). Hermenéutica: el logos de la fenomenología. Studia Heideggeriana, 3(3), 127-158.

Contreras, A. (2020). Heidegger en el siglo XXI. Estudios de Filosofía, (61), 7-9. https://doi.org/10.17533/udea.ef.n61a02

Dai, D. Y. (2020). Rethinking human potential from a talent development perspective. Journal for the Education of the Gifted, 43(1), 19-37. https://doi.org/gj5m4m

Davis, J. L., Ford, D. Y., Moore, J. L., & Floyd, E. F. (2020). Black, gifted, and living in the «country»: Searching for equity and excellence in rural gifted education programs. En L. Chambers, C. R., & Crumb, L. (Eds.), African American rural education (Advances in race and ethnicity in education, Vol. 7) (pp. 39-52). Emerald Publishing. https://doi.org/10.1108/S2051-231720200000007017

Ford, D. Y., Wright, B. L., & Tyson, C. A. (2021). Lance and other gifted and talented students of color matter: Five models and theories to guide early childhood educators in advancing equity. Gifted Child Today, 44(1), 48-56. https://doi.org/g8xd

Gagné, F. (2010). Motivation within the DMGT 2.0 framework. High Ability Studies, 21(2), 81-99. https://doi.org/10.1080/13598139.2010.525341

Gallardo, B. N. (2014). Sentidos y perspectivas sobre semilleros de investigación colombianos: hacia la lectura de una experiencia latinoamericana [Tesis doctoral, Cinde, Universidad de Manizales]. Repositorio Institucional Cinde. https://bit.ly/3oHwjX2

Gallardo-Cerón, B. N. (2018a). Sentidos y perspectivas sobre semilleros de investigación. En C. P. Uribe-Lotero (Ed.), Conferencias CIICS 2016: entre tensiones y nuevas prácticas sociales (pp. 109-140). Universidad de Casa Grande.

Gallardo-Cerón, B. N. (2018b). Ser semillerista en red: rutas histórico-administrativas de la fundación RedColsi. Fondo Editorial Universidad Católica de Oriente.

Gallardo-Cerón, B. N., & Montoya-Rodas, S. (2020). Proyecto Hábitat: comunidad ética, política y creativa en Rionegro, Antioquia. En S. López (Ed.), Educándonos con las comunidades (pp. 32-44). Nueva Mirada.

Granados, L., Polo, S., & Serrano, E. (2020). Identidad nacional y sistema migratorio colombiano en Estados Unidos: de fuga de cerebros a ganancia de cerebros. Colombia Internacional, (104), 183-208. https://doi.org/10.7440/colombiaint104.2020.07

Ministerio de Educación Nacional [Colombia]. (2015). Documento de orientaciones técnicas, administrativas y pedagógicas para la atención educativa a estudiantes con capacidades y/o talentos excepcionales en el marco de la educación inclusiva. Autor.

Montoya-Rodas, S. (2020). Escenas de reconocimiento y formación de personas con altas capa-cidades en Rionegro, Antioquia. Montoya-Rodas, S., Duque-Castaño, D. S., Bolaños-Gallardo, P. N., Serna-Sierra, D. S., Mesa-Arango, D., & Yepes-Romero, J. J. (2021). Semillero de investigación Limnología Akarita: tránsitos y relatos. En F. V. Rodrigues (Ed.), Tempos de Semeadura-educação latino-americana, práticas de re-existências e narrativas universitárias. Appris, no prelo.

Montoya-Rodas, S., & Gallardo-Cerón, B. N. (2020). Altas capacidades e identidad: mapa de las investigaciones sobre superdotación. En D. Castro (Ed.), Seminario de investigación en territorios y diversidad (pp. 22-40). Fondo Editorial Universidad Católica de Oriente.

Montoya-Rodas, S., & Ospina, H. F. (2021). Escenas de reconocimiento-formación de personas con altas capacidades en Rionegro, Colombia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 19(3), 1-25. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.19.3.4770

Ortega-Vizcaino, E. (2020). Los semilleros de investigación: espacios formativos para el desarrollo de competencias investigativas. Santabárbara.

Renzulli, J. S. (1978). What makes giftedness? Reexamining a definition. Phi Delta Kappan, 60(3), 180-184. https://doi.org/10.1177/003172171109200821

Renzulli, J. S. (1997). How to develop an authentic enrichment cluster. https://bit.ly/30dKwl6

Renzulli, J. S. (2000). Using enrichment clusters for performance based identification. Gifted Education International, 15(1), 22-28. https://doi.org/fxkmcp

Renzulli, J. S., & Gaesser, A. H. (2015). Sistema multicriterio para la identificación de las altas capacidades creativas/productivas y de alto logro. Revista de Educación, 368, 92-121.

Renzulli, J. S., & Reis, S. M. (2019). Enrichment clusters: A practical approach for developing investigative learning skills. https://bit.ly/3ELmIEi

Ricoeur, P. (2003). El conflicto de las interpretaciones: ensayos sobre hermenéutica. Fondo de Cultura Económica. Ricoeur, P. (2006). Caminos de reconocimiento: tres estudios. Fondo de Cultura Económica.

Ricoeur, P. (2008). Sí mismo como otro. Siglo XXI.

Ricoeur, P. (2010). Del texto a la acción: ensayos sobre hermenéutica II. Fondo de Cultura Económica.

Sternberg, R. J., Jarvin, L., & Grigorenko, E. (2011). Explorations in giftedness. Cambridge University Press.

Tourón, J. (2020). Las altas capacidades en el sistema educativo español: reflexiones sobre el concepto y la identificación. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 15-32. https://doi.org/10.6018/rie.396781

Ziegler, A., & Phillipson, S. N. (2012). Towards a systemic theory of gifted education. High Ability Studies, 23(1), 3-30. https://doi.org/10.1080/13598139.2012.679085