Face and Otherness: from plastic presence to ethical nudity

Main Article Content

Luís Guillermo Jaramillo Echeverri
Juan Carlos Aguirre García

Abstract

In this paper, we aim to explore some Lévinas´s reflections about Face in order to propose some ways of including them into contemporary Latin American social debates. The exploration is conducted in two core axis; first, we shed lights about Lévinas´s debate about face in relation to representational thought. Second, we do an analysis about face concept in relation to the Infinity notion. At the end, we come down to some considerations around what possibilities this proposal brings for our day-byday social practices.


Key words: Face, Other, Thematization, Infinity, Lévinas´s.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Jaramillo Echeverri, L. G., & Aguirre García, J. C. (2010). Face and Otherness: from plastic presence to ethical nudity. Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud, 8(1), 175–188. Retrieved from https://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/49
Section
Primera Sección: Teoría y Metateoría
Author Biographies

Luís Guillermo Jaramillo Echeverri, Universidad del Cauca

Profesor Facultad de Ciencias Naturales, Exactas y de la Educación. Universidad del Cauca. Doctor en Ciencias Humanas y Sociales – Educación. Universidad Trás-os-Montes e Alto Douro (Vila Real-Portugal). Correo electrónico: ljaramillo@unicauca.edu.co

Juan Carlos Aguirre García, Universidad del Cauca

Profesor del Departamento de Filosofía de la Universidad del Cauca. Magíster en Filosofía, Universidad de Caldas. Correo electrónico: jcaguirre@unicauca.edu.co

References

Aguirre, J. C. (2008). Sufrimiento, Verdad y Justicia. Ponencia presentada en las III Jornadas Nacionales Emmanuel Lévinas: Memoria y Justicia. Bogota: Universidad Militar Nueva Granada, abril 24-25.

Aguirre, J. C. & Jaramillo, L. G. (2006). El Otro en Lévinas: una salida a la encrucijada sujeto-objeto y su pertinencia en las ciencias sociales. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 2(4), pp. 47-71.

Eagleton, T. (2007). Terror sagrado: la cultura del terror en la historia. Madrid: Editorial Complutense.

Guillot, D. (1977). Introducción. En: Lévinas, E. Totalidad e Infinito. Salamanca: Sígueme.

Gurwitsch, Aron. (1979). El campo de la conciencia; un análisis fenomenológico. Madrid: Alianza.

Husserl, E. (1995). Investigaciones Lógicas II. Barcelona: Altaya.

Jaramillo, L. G. (2008). La rebelión de la revelación. En: Segundo Encuentro Nacional por la Vida. Bogotá, Universidad Nacional, Octubre 31 - Noviembre 1.

La Biblia (1960). Versión Reina Valera. Bogotá, D. C.: Sociedades Bíblicas Unidas.

Lévinas, E. (2006a). Ética como Filosofía Primera. Revista A Parte Rei. Revista de Filosofía, 43. Universidad de Chile.

Lévinas, E. (2006b). Altérité et transcendance. Paris: Librairie Générale Française.

Lévinas, E. (2001). Entre nosotros: ensayos para pensar en otro. Valencia: Pretextos.

Lévinas, E. (1991). Ética e Infinito. Madrid: Rogar.

Lévinas, E. (1987). De Otro modo que ser, o más allá de la esencia. Salamanca: Sígueme.

Lévinas, E. (1977). Totalidad e Infinito: ensayo sobre la exterioridad. Salamanca: Sígueme.

Machado, A. (1995). Poesía-Completa. Madrid: Espasacalpe.

Merleau-Ponty, M. (1966). Interrogación e intuición. En: Lo visible y lo invisible; seguido de notas de trabajo. Barcelona: Seix Barral.

Pizarnik, A. (2002). Poesía Completa. Barcelona: Lumen (Cuarta Edición).

Saldarriaga, O. (2003). Del oficio de maestro. Prácticas y teorías de la pedagogía moderna en Colombia. Bogotá, D. C.: Cooperativa Editorial Magisterio.

Skliar, C. (2006). Fragmentos de amorosidad y de alteridad en Educación. Revista Colombiana de Educación, (5)0, pp. 253-266.

Watson, S. (1986). Reason and the Face of the Other. Journal of the American Academy of Religion, 1(54), pp. 33-57.