«We are students of the countryside». Identities and identifications of rural youth in Entre Ríos (Argentina)

Main Article Content

María-Emilia Schmuck, Ph. D.

Abstract

(analytical)
The rollout of public education across the country in Argentina and the building of secondary schools in the countryside generated transformations for rural areas and rural youth. This study uses a historical-ethnographic approach to conduct research in the northern area of the province of Entre Ríos. The authors identified that secondary school is a privileged space for the social development of young people, focusing on the Rural Student Festival to understand these youth identities. The youth condition and the student condition are closely linked to rural areas. Rural young people construct identifications that are in opposition to urban students and aligned with the countryside, which they understand as a natural landscape that is unrelated to agricultural and labor activities.


Keywords:  Rural youth; secondary school students; rural education; Argentina.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Schmuck, E. (2021). «We are students of the countryside». Identities and identifications of rural youth in Entre Ríos (Argentina). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud, 20(1), 1–26. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.20.1.4865
Section
Segunda Parte Volumen 20 No. 1
Author Biography

María-Emilia Schmuck, Ph. D., Instituto de Estudios Sociales, Argentina

Becaria postdoctoral en el Instituto de Estudios Sociales del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas de Argentina (Conicet) y la Universidad Nacional de Entre Ríos. Licenciada en Comunicación Social de la Universidad Nacional de Entre Ríos. Doctora en Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Entre Ríos. 0000-0003-2982-6394. H5: 1. Correo electrónico: emilia.schmuck@gmail.com

References

Plencovich, M. C. (2014). Sistema educativo y educación agraria: deriva e inclusión. Fundación

Ciccus.

Quirós, J. (2014). Etnografiar mundos vívidos. desafíos de trabajo de campo, escritura y

enseñanza en antropología. Publicar, 12(17), 47-65.

Reguillo, R. (2000). Emergencia de culturas juveniles: estrategias del desencanto. Norma.

Roa, M. L. (2013). Sufriendo en el yerbal... Los procesos de self en jóvenes de familias

tareferas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(1), 171-184.

Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica: historia y cultura en los procesos educativos. Paidós.

Rockwell, E. (2011). Los niños en los intersticios de la cotidianeidad escolar: ¿resistencia,

apropiación o subversión? En G. Batallán, & M. R. Neufeld (Coords.), Discusiones sobre

infancia y adolescencia: niños y jóvenes, dentro y fuera de la escuela (pp. 27-52). Biblos.

Román, M. (2003). Los jóvenes rurales en Argentina: elementos para una estrategia de desarrollo

rural. Ministerio de la Producción; Secretaría de Agricultura, Ganadería, Pesca y

Alimentos; Dirección de Desarrollo Agropecuario; Proinder.

Román, M. (2011). Juventud en áreas rurales de Argentina: impacto de los cambios ocurridos en

la década del noventa [Tesis de doctorado]. Universidad de Buenos Aires.

Romero-Acuña, M. (2018). Ciudad, ruralidad isleña y políticas públicas: experiencias

formativas de los jóvenes en el Delta del Paraná (Rosario-Argentina). Kult-Ur, 5(10),

-189. https://doi.org/10.6035/kult-ur.2018.5.10.7

Schmuck, M. E. (2019a). Juventudes en plural, territorios en transformación: hacia un estado

del arte de los estudios sobre juventudes rurales en Argentina. PÓS, 14(1), 38-56.

Schmuck, M. E., (2019b). Jóvenes rurales en la escuela secundaria del campo: una etnografía

sobre estudiantes en el norte entrerriano. Irice, 35(1), 29-158.

Schmuck, M. E. (2020). Entre géneros y generaciones: transformaciones en las experiencias

formativas de familias del espacio rural del norte entrerriano. Tiempo de Gestión,

(29), 67-97.

Schmuck, M. E., Marioni, L., & Giangelici, J. (2021). «¿Se puede ser un medio y un taller?»:

tensiones entre comunicación y educación popular en El Surco del Oeste. Educación

y Vínculos, (7), 197-216.

Vélez-Funes, C. (2020). Jóvenes rurales del noroeste cordobés. Límites y posibilidades para

permanecer en el campo. Millcayac, 7(13), 173-196.

Weiss, E. (2015). Más allá de la socialización y de la sociabilidad: jóvenes y bachillerato

en México. Educação e Pesquisa, 41, 1257-1272. https://doi.org/g785

Williams, R. (2009). Marxismo y literatura. Las Cuarenta.

Williams, R. (2011). El campo y la ciudad. Paidós.