Configuration of identity in young people belonging to indigenous peoples: a meta-ethnography

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Gabriela Orieta Garcés-Pérez, Mg.
Ana María Alarcón-Muñoz, Ph. D.

Abstract

(analytical)
The objective of this meta-ethnographic synthesis study is to identify the elements that influence the configuration of the identities of young people belonging to indigenous communities. Subjects and Method: Qualitative primary studies on the configuration of cultural identities of young indigenous were reviewed with the criteria of articles published in Scopus, WoS and Scielo databases, between 2010 and 2021. Procedures: systematic search and qualitative meta-synthesis. Results: 17 articles were reviewed that refer to the following aspects involved in identity configuration: 1) Migration; 2) Dynamics of power and discrimination; 3) Epistemological tensions; 4) Self-identity management; 5) Identity conflicts; 6) Resistance, and 7) Recreation of identity/diasporas. The review indicates that young people carry a heterogeneity of cultural worlds that they project in a creative and indeterminate way depending on their possibilities and development.


Keywords: Literature reviews; meta-analysis; indigenous populations; youth; identity.

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How to Cite
Garcés-Pérez, G., & Alarcón-Muñoz, A. M. . (2022). Configuration of identity in young people belonging to indigenous peoples: a meta-ethnography. Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud, 20(2), 1–28. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.20.2.4801
Section
Segunda Parte Volumen 20 No. 2
Author Biographies

Gabriela Orieta Garcés-Pérez, Mg., Universidad de la Frontera, Chile

Antropóloga. Licenciada en Antropología, Universidad Católica de Temuco. Magíster en Salud Pública Comunitaria y Desarrollo Local, Universidad de la Frontera. Estudiante del Doctorado en Ciencias Sociales, Universidad de la Frontera. Becaria del Centro de Estudios de Conflicto y Cohesión Social. 0000-0003-4333-9154. H5: 2. Correo electrónico: g.garces02@ufromail.cl

Ana María Alarcón-Muñoz, Ph. D., Universidad de la Frontera, Chile

Enfermera, Universidad de la Frontera. Magíster en Ciencias Sociales Aplicadas y magíster en Antropología. Doctora en Antropología, University of Connecticut. Profesora titular adscrita al Departamento de Salud Pública y al Centro de Excelencia CIGES de la Facultad de Medicina, Universidad de La Frontera. 0000-0003-0706-478X. H5: 0. Correo electrónico: ana.alarcon@ufrontera.cl

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(Las referencias marcadas con asterisco indican los estudios analizados en el estudio)

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