Digital storytellying of Mexican high school adolescents in vulnerable situations

Main Article Content

Frida Díaz-Barriga Arceo
Verónica Isabel Vázquez-Negrete
Adolfo Díaz-David

Abstract

(analytical): This study used a qualitative biographical-narrative approach to
capture students’ voices regarding the way they experience secondary school. In order to explore the
autobiographical narrative identity of adolescents in a situation of academic and social vulnerability, the researchers selected a group of 33 Mexican students who were at risk of dropping out and falling
behind and asked them to create a digital story about their school experiences. We sought to understand
the factors associated with the progressive reduction in the meaning of education and school learning
for these students. Their narratives highlighted the importance of their socio-emotional lives, criticism
of school regulations and authority, the relevance of friendship and acceptance among peers, the way
they conceive bullying and the lack of educational facilities and services in affecting their view of
education.


 



Key words: adolescents, underperforming students, identity, narrative (Iresie Thesaurus).


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Díaz-Barriga Arceo, F., Vázquez-Negrete, V. I., & Díaz-David, A. (2018). Digital storytellying of Mexican high school adolescents in vulnerable situations. Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud, 17(1), 237–252. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.11600/1692715x.17114
Section
Segunda Sección: Estudios e Investigaciones
Author Biographies

Frida Díaz-Barriga Arceo, Universidad Nacional Autónoma de México, México.

VAZQUEZ-ZENTELLA, Verónica; PEREZ GARCIA, Teresa Verónica y DIAZ BARRIGA ARCEO, Frida. El caso de Juan, el niño triqui: una experiencia de formación docente en educación intercultural. RMIE [online]. 2014, vol.19, n.60, pp. 129-154. ISSN 1405-6666. Revista mexicana de investigación educativa versión impresa ISSN 1405-6666 RMIE vol.19 no.60 México ene./mar. 2014

Verónica Isabel Vázquez-Negrete, Universidad Nacional Autónoma de México, México.

Licenciada en Psicología y egresada de la Maestría en Pedagogía (Facultad de Filosofía y Letras, UNAM). Tutora en la escuela secundaria donde se realizó esta investigación, en la cual formó parte del grupo de investigación como becaria de la Fundación SM México.

Adolfo Díaz-David, Universidad Nacional Autónoma de México, México.

Licenciado en Psicología (UNAM) egresado del área de Neurociencias y con formación en tecnologías de la información y comunicación. Participó en esta investigación cubriendo la función de co-tutor de los estudiantes y como asesor en el proceso de digitalización de los relatos.