Children take up their voice. Narrative and formative potential.

Main Article Content

Amalia Miano
Ana Inés Heras

Abstract

(analytical): This study analyzes a pedagogical experience in Buenos Aires City developed by a staff team and a group of volunteers that work with homeless children. The goal of the study was to identify learning opportunities obtained through narration from a sociolinguistic perspective, considering multi-mediated interactions as analytical units. Methodologically, the authors examined the availability, access and transposition of different semiotic systems. The outcomes of the research show that facilitating access to a variety of resources enables individual participants to speak up and express themselves and also enables the group to express itself as a collective. The authors conclude that the pedagogical experiences of this kind clearly establish the educational potential of narration and self-expression and facilitate the description of undignified ways of living, as voiced by the homeless children that participated in the study.


 


Key words: Narration, pedagogical ethnography, children at high risk (European Education Thesaurus).

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Miano, A., & Heras, A. I. (2018). Children take up their voice. Narrative and formative potential. Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud, 16(2), 979–994. https://doi.org/https://doi.org/10.11600/1692715x.16222
Section
Segunda Sección: Estudios e Investigaciones
Author Biographies

Amalia Miano, Centro de Estudios Desigualdades, Sujetos e Instituciones (CEDESI- UNSAM)- CONICET.

1- Imágenes y narración: Análisis de un espacio pedagógico con niñas y niños en situación de calle. 2- Escuela secundaria y auto organización. 3- Tecnología y autogestión en cooperativas de trabajo. 4- Construcción de criterios para analizar tecnologías en el marco de proyectos autogestionados. 1- Ciencia, Docencia y Tecnología. Entre Ríos: Secretaría Académica y Secretaría de Ciencia y Técnica de la Universidad Nacional de Entre Ríos. 2015 vol.26 n°50. P.161 - 187. issn 0327-5566. eissn 1851-1716. 2- Novedades Educativas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Noveduc. 2015 vol. n°294. P.16 - 21. issn 0328-3534. 3- . De prácticas y Discursos. Universidad Nacional del Nordeste. 2016. Vol. 5, Nº6. Pp. 1-33. ISSN: 2250- 6942. Resistencia, Chaco. 4- Revista REDES. Quilmes: Universidad Nacional de Quilmes. vol.20 n°38. Pp. 169-191 . issn 0328-3186. eissn 1851-7072. Quilmes, Provincia de Buenos Aires. 1- Imágenes y narración: Análisis de un espacio pedagógico con niñas y niños en situación de calle. 2- Escuela secundaria y auto organización. 3- Sociolinguística y etnografía. Análisis de interacciones en la Mesa de grupos auto-gestionados. 4- Construcción de criterios para analizar tecnologías en el marco de proyectos autogestionados. 1- Ciencia, Docencia y Tecnología. Entre Ríos: Secretaría Académica y Secretaría de Ciencia y Técnica de la Universidad Nacional de Entre Ríos. 2015 vol.26 n°50. P.161 - 187. issn 0327-5566. eissn 1851-1716. 2- Novedades Educativas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Noveduc. 2015 vol. n°294. P.16 - 21. issn 0328-3534. 3- . La Trama de la Comunicación. Rosario: UNR Editora. 2014 vol.18 n°. p.251 - 271. issn 1668-5628. 4- Revista REDES. Quilmes: Universidad Nacional de Quilmes. vol.20 n°38. (En prensa) . issn 0328-3186. eissn 1851-7072.

Ana Inés Heras, Investigadora Conicet, Argentina.

Doctora y Magíster en Educación. Universidad de Santa Bárbara. California. Investigadora Independiente del Conicet-Cedesi-Unsam e Incluir. Orcid: 0000-0002-0844-1682. Índice H5: 9.