Configuration of identities of young people after a relative’s enforced disappearance

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Alexander Alvis-Rizzo
Carmen Patricia Duque-Sierra
Alexander Rodríguez-Bustamante

Abstract

(analytical): This study examines the configuration of identity among young people that experienced a relative’s enforced disappearance during their childhood. The authors adopted a qualitative approach, and using the theory of social constructionism, analyzed autobiographical
narratives from seven young people (four females and three males) and five family members (mothers and grandmothers). The findings indicate that these young people formed their identities in violent social contexts in which families established social practices related to a relative’s forced disappearance. These young people have configured their identity within reconfigured families because of the uncertainty produced by the absence of that person, and due to a social compulsion to hide the disappearance behind silence. It was evidenced that there are two tendencies in the way these young people configure their identities: the first is based on reconstruction and the second is focused on loss.



Key words: identity, personal identity, armed conflict (Unesco Social Sciences Thesaurus).


Key words authors: enforced disappearance, identity configuration, narratives.

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How to Cite
Alvis-Rizzo, A., Duque-Sierra, C. P., & Rodríguez-Bustamante, A. (2015). Configuration of identities of young people after a relative’s enforced disappearance. Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud, 13(2), 963–979. https://doi.org/10.11600/1692715x.13229270614
Section
Segunda Sección: Estudios e Investigaciones
Author Biographies

Alexander Alvis-Rizzo, Universidad de Antioquia, Colombia.

Psicólogo de la Universidad de Antioquia, Especialista en Docencia Investigativa Universitaria de la Fundación Universitaria Luis Amigó (Funlam), Magíster en Educación y Desarrollo Humano de la Universidad de Manizales-Cinde; Docente Investigador Funlam, Docente de Cátedra Programa de Psicología Universidad de Antioquia. Correo electrónico: alexalvis05@yahoo.com

Carmen Patricia Duque-Sierra, Institución Universitaria de Envigado, Colombia.

Psicóloga de la Universidad de San Buenaventura; Especialista en Gerencia de Servicios Sociales de Funlam; Magíster en Educación y Desarrollo Humano de la Universidad de Manizales y el Cinde; Docente Investigador Funlam; Docente de Cátedra de la Facultad de Psicología de la Institución Universitaria de Envigado. Correo electrónico: padruq31@yahoo.es

Alexander Rodríguez-Bustamante, Fundación Universitaria Luis Amigó, Colombia.

Profesional en Desarrollo Familiar-Funlam, Especialista en Docencia Investigativa Universitaria-Funlam, Magíster en Educación y Desarrollo Humano. Universidad de Manizales-Cinde. Director del Programa de Desarrollo Familiar Funlam; Docente de Cátedra de la Facultad de Medicina de la Universidad de Antioquia. Correo electrónico: alexrobu11@hotmail.comia.

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