Street boys and girls: explicative coordinates of the change in life
Main Article Content
Abstract
In this work, I analyse the changing process in life experienced by three street children, who came out of an afiliated institution and since then have been building a project of alternative living. All along a series of stage, I explain the meaning of changed life, identifying so much with factors that facilitate as with factors that make this change difficult. In the end, I present a list of recommendations for programme of effective attention.
I conclude that the change can be conceptualized as a process of re-socializing, in which the educative space revigorated with a participative methodology and new social referents, build a matrix for the change.
Keywords: Street boys and girls, socialization- resocialization, non formal education, attention modules.
Article Details
You are free to:
- Share - copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt - remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
How to Cite
References
Berger, P. & Luckmann, T. (2003). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.
Becker, H. (1974). Historias de vida en sociología. En J. Balán, R. Anngell & J. Marsal. Las historias de vida en ciencias sociales. Teoría y técnica. Buenos Aires: Nueva Visión.
Casassus, C. (1998). El uso del método biográfico en el estudio de trayectorias sociales precarias, en en las ciencias sociales. En T. Lulle, P. Vargas & L. Zamudio. Los usos de la historia de vida en ciencias sociales. Barcelona: Anthropos.
Cornejo, I. (1999). Los hijos del asfalto. Una prospección cualitativa a los niños de la calle. México, D. F.: Universidad Iberoamericana. Recuperado el día 10 de noviembre del 2004, de: http://convergencia.uaemex.mx/rev19/pdf/cornejo.PDF
Freire, P. (1978). Pedagogía del oprimido. México, D. F.: Siglo XXI.
Giroux, H. (2003). Teoría y resistencia en educación. México, D. F.: Siglo XXI.
Lucchini, R. (1997a). Entre fugue et expulsión: le dÉpart de l'enfant dans la rue. Recuperado el dia 24 de junio del 2006, de:
http://www.unifr.ch/socsem/Fichiers%20PDF/Entre%20fugue%20et%20expulsion.pdf
Lucchini, R. (1997b). Niño de la calle: identidad, sociabilidad y droga. Barcelona: Amelia Romero Editora.
Lucchini, R. (1997c). L'enfant de la rue: carriere, identite et sortie de la rue. Recuperado el día 24 de junio del 2006, de:
http://www.unifr.ch/socsem/Fichiers%20PDF/Entre%20fugue%20et%20expulsion.pdf.
Mclaren, P. (1998). La vida en las escuelas. Una introducción a la pedagogía crítica en los fundamentos de la educación. México, D. F.: Siglo XXI.
Rizzini, I. (Coord.) (2003). Vida nas ruas, crianças e adolescentes nas ruas: Trajectorias inevitaveis? Rio de Janeiro: PUC Rio.
Rojas, M. (2004). Lo biográfico en sociología. En M. L. Tarrés (Coord.) Observar, Escuchar y Comprender sobre la tradición cualitativa en investigación social. México, D. F.: Flacso.
Saul, A. (2002). Freire y la formación de educadores: múltiples miradas. México, D. F.: Siglo Veintiuno.