Street boys and girls: explicative coordinates of the change in life

Main Article Content

Sabine Cárdenas

Abstract

In this work, I analyse the changing process in life experienced by three street children, who came out of an afiliated institution and since then have been building a project of alternative living. All along a series of stage, I explain the meaning of changed life, identifying so much with factors that facilitate as with factors that make this change difficult. In the end, I present a list of recommendations for programme of effective attention.


I conclude that the change can be conceptualized as a process of re-socializing, in which the educative space revigorated with a participative methodology and new social referents, build a matrix for the change.


Keywords: Street boys and girls, socialization- resocialization, non formal education, attention modules.

Article Details

How to Cite
Street boys and girls: explicative coordinates of the change in life. (2010). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 8(2), 1051-1067. http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/90
Section
Segunda Sección: Estudios e Investigaciones
Author Biography

Sabine Cárdenas, Museo Interactivo en Zapopan, Jalisco, México

Coordinadora del área de investigación y evaluación educativa del Trompo Mágico Museo Interactivo en Zapopan, Jalisco, México. Licenciada en Psicología y Maestra en Sociología de la Educacion. Miembro del Movimiento de Apoyo a Menores Abandonados (Mama A.C.).

How to Cite

Street boys and girls: explicative coordinates of the change in life. (2010). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 8(2), 1051-1067. http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/90

References

Berger, P. & Luckmann, T. (2003). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.

Becker, H. (1974). Historias de vida en sociología. En J. Balán, R. Anngell & J. Marsal. Las historias de vida en ciencias sociales. Teoría y técnica. Buenos Aires: Nueva Visión.

Casassus, C. (1998). El uso del método biográfico en el estudio de trayectorias sociales precarias, en en las ciencias sociales. En T. Lulle, P. Vargas & L. Zamudio. Los usos de la historia de vida en ciencias sociales. Barcelona: Anthropos.

Cornejo, I. (1999). Los hijos del asfalto. Una prospección cualitativa a los niños de la calle. México, D. F.: Universidad Iberoamericana. Recuperado el día 10 de noviembre del 2004, de: http://convergencia.uaemex.mx/rev19/pdf/cornejo.PDF

Freire, P. (1978). Pedagogía del oprimido. México, D. F.: Siglo XXI.

Giroux, H. (2003). Teoría y resistencia en educación. México, D. F.: Siglo XXI.

Lucchini, R. (1997a). Entre fugue et expulsión: le dÉpart de l'enfant dans la rue. Recuperado el dia 24 de junio del 2006, de:

http://www.unifr.ch/socsem/Fichiers%20PDF/Entre%20fugue%20et%20expulsion.pdf

Lucchini, R. (1997b). Niño de la calle: identidad, sociabilidad y droga. Barcelona: Amelia Romero Editora.

Lucchini, R. (1997c). L'enfant de la rue: carriere, identite et sortie de la rue. Recuperado el día 24 de junio del 2006, de:

http://www.unifr.ch/socsem/Fichiers%20PDF/Entre%20fugue%20et%20expulsion.pdf.

Mclaren, P. (1998). La vida en las escuelas. Una introducción a la pedagogía crítica en los fundamentos de la educación. México, D. F.: Siglo XXI.

Rizzini, I. (Coord.) (2003). Vida nas ruas, crianças e adolescentes nas ruas: Trajectorias inevitaveis? Rio de Janeiro: PUC Rio.

Rojas, M. (2004). Lo biográfico en sociología. En M. L. Tarrés (Coord.) Observar, Escuchar y Comprender sobre la tradición cualitativa en investigación social. México, D. F.: Flacso.

Saul, A. (2002). Freire y la formación de educadores: múltiples miradas. México, D. F.: Siglo Veintiuno.