Training in political leadership for young people from Afro-Honduran peoples

Main Article Content

Edwin Alexander Álvarez-Norales, Mg.
Gina Viviana Morales-Acosta, Ph. D.

Abstract

(analytical)
This research analyzes the Afro-Honduran youth political leadership based on nine legally documented cases of racial discrimination, social segregation and xenophobia. The qualitative analysis of the problem is based on social imaginaries oriented towards interdisciplinary thinking on new pedagogical strategies for leadership training. The judicial content of the cases is related to the oral testimonies that narrate the events of violence and violation of rights that led the young participants to create training content from a distance, to maintain a joint training project. Wide pedagogical, socio-legal and transdisciplinary content was found to advance a proposal for training in ethno-political leadership. In conclusion, the realization of didactic material from case studies allows the advancement of the curricular design in human rights.


Keywords: Political formation; political leadership; afro-descendant; youth.

Article Details

How to Cite
Training in political leadership for young people from Afro-Honduran peoples. (2023). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 22(1), 1-17. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.22.1.6248
Section
Segunda Sección: Estudios e Investigaciones
Author Biographies

Edwin Alexander Álvarez-Norales, Mg., Universidad Internacional Iberoamericana, México

Licenciado en Administración de Empresas. Magíster en Diseño y Gestión de Proyectos de Cooperación
Internacional. Doctorando en Educación (México). 0009-0009-6420-8285. H5: 0. Correo electrónico:
edualvareznorales@gmail.com

Gina Viviana Morales-Acosta, Ph. D., Universidad Sek, Chile

Fonoaudióloga. Doctora en Ciencias de la Educación mención Intercultural. Posdoctora. H5: 0. Orcid:
0000-0002-2573-1235. Correo electrónico: agafano@yahoo.com

How to Cite

Training in political leadership for young people from Afro-Honduran peoples. (2023). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 22(1), 1-17. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.22.1.6248

References

Bonvillani, A. (2023). Juvenicidio: un concepto parido por el dolor. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(3), 1-26. https://doi.org/k88j

Cáceres, L. (2022). Desigualdad de género e integración económica en Centroamérica. Cuadernos de Economía, 41(86), 47-76. https://doi.org/k88h

Cuevas, M. (2023). Resistencias y manumisiones esclavas en tiempos de abolicionismo gradual neogranadino (1819-1849). Fronteras de la Historia, 28(2), 199-226. https://doi.org/10.22380/20274688.2504

Garzón, L. (2022). Arendt, Hannah (2018). Sobre la violencia. Trad. C. Criado, Madrid: Alianza, 141 pps. [Reseña]. Differenz. Revista Internacional de Estudios Heideggerianos y sus Derivas Contemporáneas, (8), 185-188. https://doi.org/k896

La Barbera, M., & Wences, I. (2020). La "discriminación de género" en la jurisprudencia de la Corte Interamericana de Derechos Humanos. Andamios, 17(42), 59-87. https://doi.org/10.29092/uacm.v17i42.735

Lao-Montes, A. (2019). Reformas de educación superior en búsqueda de la democracia inter-cultural y la descolonización de la universidad. Revista Científica Sabia, 5(1), 9-18. https://doi.org/10.47366/sabia.v5n1a1

Leal-Granobles, Y. (2023). Hannah Arendt: pensar entre el pasado y el futuro. Estudios de Filosofía, (68), 195-216. https://doi.org/10.17533/udea.ef.352171

Martínez, B., Alonso, I., Martínez, I., & Alonso, M. (2018). Colaboración y redes socio-educativas para la inclusión de la infancia vulnerable. Educatio Siglo XXI, 36(2), 21-42. https://doi.org/10.6018/j/332991

Mina, W., & Laó-Montes, A. (2020). Contrapunteos diaspóricos: cartografías políticas de nuestra Afroamérica. Bogotá, D. C.: Universidad Externado de Colombia.: La sociología decolonial de Agustín Laó-Montes. Estudios Políticos, (60), 357-361. https://doi.org/10.17533/udea.espo.n60a16

Palacios, A. (2022). De conceptos a experiencias: una aproximación a labor y producción en Hannah Arendt. Ãgora. Papeles de Filosofía, 41(2), 70-94. https://doi.org/k88g

Paredes, D. (2018). La cuestión de la violencia en la crítica de Hannah Arendt a Karl Marx. Revista de Estudios Sociales, (63), 20-28. https://doi.org/10.7440/res63.2018.02

Paz-Maldonado, E. (2020). Una aproximación teórica sobre la educación inclusiva en Honduras: avances, obstáculos y desafíos. Revista Brasileira de Educação Especial, 26(3), 371-386. https://doi.org/10.1590/1980-54702020v26e0049

Rettberg, A. (2020). Violencia en América Latina hoy: manifestaciones e impactos. Revista de Estudios Sociales, (73), 2-17. https://doi.org/10.7440/res73.2020.01

Suazo, M., & Cruz, K. (2022). Violencia contra la niñez y la adolescencia en Honduras. Revista Mexicana de Sociología, 84(3), 653-683.

Tapia, Z., & Antequera, J. (2020). El liderazgo transformacional y su incidencia en la toma de decisiones gerenciales en las empresas. Ad-Gnosis, 9(9), 119-134. https://doi.org/k88f

Voltarelli, M., Gaitán, L., & Leyra, B. (2018). La sociología de la infancia y Bourdieu: diálogos sobre el campo en los países hispano-hablantes. Política y Sociedad, 55(1), 283-309. https://doi.org/10.5209/POSO.56119