Training in political leadership for young people from Afro-Honduran peoples
Main Article Content
Abstract
(analytical)
This research analyzes the Afro-Honduran youth political leadership based on nine legally documented cases of racial discrimination, social segregation and xenophobia. The qualitative analysis of the problem is based on social imaginaries oriented towards interdisciplinary thinking on new pedagogical strategies for leadership training. The judicial content of the cases is related to the oral testimonies that narrate the events of violence and violation of rights that led the young participants to create training content from a distance, to maintain a joint training project. Wide pedagogical, socio-legal and transdisciplinary content was found to advance a proposal for training in ethno-political leadership. In conclusion, the realization of didactic material from case studies allows the advancement of the curricular design in human rights.
Keywords: Political formation; political leadership; afro-descendant; youth.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share - copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt - remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
How to Cite
References
Bonvillani, A. (2023). Juvenicidio: un concepto parido por el dolor. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(3), 1-26. https://doi.org/k88j
Cáceres, L. (2022). Desigualdad de género e integración económica en Centroamérica. Cuadernos de Economía, 41(86), 47-76. https://doi.org/k88h
Cuevas, M. (2023). Resistencias y manumisiones esclavas en tiempos de abolicionismo gradual neogranadino (1819-1849). Fronteras de la Historia, 28(2), 199-226. https://doi.org/10.22380/20274688.2504
Garzón, L. (2022). Arendt, Hannah (2018). Sobre la violencia. Trad. C. Criado, Madrid: Alianza, 141 pps. [Reseña]. Differenz. Revista Internacional de Estudios Heideggerianos y sus Derivas Contemporáneas, (8), 185-188. https://doi.org/k896
La Barbera, M., & Wences, I. (2020). La "discriminación de género" en la jurisprudencia de la Corte Interamericana de Derechos Humanos. Andamios, 17(42), 59-87. https://doi.org/10.29092/uacm.v17i42.735
Lao-Montes, A. (2019). Reformas de educación superior en búsqueda de la democracia inter-cultural y la descolonización de la universidad. Revista Científica Sabia, 5(1), 9-18. https://doi.org/10.47366/sabia.v5n1a1
Leal-Granobles, Y. (2023). Hannah Arendt: pensar entre el pasado y el futuro. Estudios de Filosofía, (68), 195-216. https://doi.org/10.17533/udea.ef.352171
Martínez, B., Alonso, I., Martínez, I., & Alonso, M. (2018). Colaboración y redes socio-educativas para la inclusión de la infancia vulnerable. Educatio Siglo XXI, 36(2), 21-42. https://doi.org/10.6018/j/332991
Mina, W., & Laó-Montes, A. (2020). Contrapunteos diaspóricos: cartografías políticas de nuestra Afroamérica. Bogotá, D. C.: Universidad Externado de Colombia.: La sociología decolonial de Agustín Laó-Montes. Estudios Políticos, (60), 357-361. https://doi.org/10.17533/udea.espo.n60a16
Palacios, A. (2022). De conceptos a experiencias: una aproximación a labor y producción en Hannah Arendt. Ãgora. Papeles de Filosofía, 41(2), 70-94. https://doi.org/k88g
Paredes, D. (2018). La cuestión de la violencia en la crítica de Hannah Arendt a Karl Marx. Revista de Estudios Sociales, (63), 20-28. https://doi.org/10.7440/res63.2018.02
Paz-Maldonado, E. (2020). Una aproximación teórica sobre la educación inclusiva en Honduras: avances, obstáculos y desafíos. Revista Brasileira de Educação Especial, 26(3), 371-386. https://doi.org/10.1590/1980-54702020v26e0049
Rettberg, A. (2020). Violencia en América Latina hoy: manifestaciones e impactos. Revista de Estudios Sociales, (73), 2-17. https://doi.org/10.7440/res73.2020.01
Suazo, M., & Cruz, K. (2022). Violencia contra la niñez y la adolescencia en Honduras. Revista Mexicana de Sociología, 84(3), 653-683.
Tapia, Z., & Antequera, J. (2020). El liderazgo transformacional y su incidencia en la toma de decisiones gerenciales en las empresas. Ad-Gnosis, 9(9), 119-134. https://doi.org/k88f
Voltarelli, M., Gaitán, L., & Leyra, B. (2018). La sociología de la infancia y Bourdieu: diálogos sobre el campo en los países hispano-hablantes. Política y Sociedad, 55(1), 283-309. https://doi.org/10.5209/POSO.56119