Leisure time among adolescents students from two social classes of Costa Rica

Main Article Content

Juan Diego García Castro
Rolando Pérez Sánchez

Abstract

This study inquires the relationship between leisure time, social class and gender among Costa Rican high school adolescents. A survey was administered to 219 Costa Rican adolescents, between 16 and 17 years old, recruited from a public and a private educational institution. Results show relevant differences across class and gender in the organization of leisure time. Such differences are associated with the capitalistic structuration of gender as well as the related impact of the cultural industry and the social domination. These results are a contribution to the study of the new patterns of the capitalistic reproduction in everyday life.


Keywords: leisure time, social class, gender and adolescents.

Article Details

How to Cite
Leisure time among adolescents students from two social classes of Costa Rica. (2010). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 8(1), 439-454. http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/62
Section
Segunda Sección: Estudios e Investigaciones
Author Biographies

Juan Diego García Castro, Universidad de Costa Rica

Instituto de Investigaciones Psicológicas, Universidad de Costa Rica. Psicólogo Social. Candidato a la Maestría en Psicología de la Intervención Social de la Universidad de Granada, España. Licenciado en Psicología por la Universidad de Costa Rica.

Rolando Pérez Sánchez, Universidad de Costa Rica

Director del Instituto de Investigaciones Psicológicas, Universidad de Costa Rica. Doctor en Psicología Social, Universidad de Frankfurt, Alemania. Director del Instituto de Investigaciones Psicológicas, Universidad de Costa Rica.

How to Cite

Leisure time among adolescents students from two social classes of Costa Rica. (2010). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 8(1), 439-454. http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/62

References

Alabarces, P. (2003). Futbologías: Fútbol, identidad y violencia en América Latina. Buenos Aires: Clacso.

Beirute, T., Chacón, M., Fonseca, A., Garita, N., & Solano, L. (2007). La naturalización de la diferencia: el vínculo ciencia y género. Revista Reflexiones, UCR, 86 (1), pp. 9-27.

Blandón, M. (2006). Consideraciones metodológicas para el estudio del ocio en las sociedades latinoamericanas. En Tabares, J., Ossa, A., & Molina, V. (Eds.). El ocio, el tiempo libre y la recreación en América Latina: problematizaciones y desafíos. Medellín: Editorial Civitas.

Bourdieu, P. (1999). Las formas del capital. Perú: Piedra Azul.

Consejo Nacional de la Política Pública de la Persona Joven (2008). Primera Encuesta Nacional de Juventud. San José: UNFPA.

Dumazedier, J. (1964). Hacia una civilización del ocio. Barcelona: Estela.

Estado de La Nación (2007). Programa estado de la nación en desarrollo humano sostenible décimo tercer informe estado de la nación en desarrollo humano sostenible. San José: Programa Estado de La Nación.

Estado de La Nación (2008). Programa estado de la nación en desarrollo humano sostenible décimo cuarto informe estado de la nación en desarrollo humano sostenible. San José: Programa Estado de La Nación.

Estado de La Región (2008). Informe estado de la región en desarrollo humano sostenible. San José: Programa Estado de La Nación.

García-Castro, J. D. (2008). Clases sociales e identidad personal: estudio comparativo en adolescentes escolarizados. Revista de Ciencias Sociales, 122 (IV), pp. 13-26.

Gomez, C., & Andrade, V. (2003). Lazer no Brasil: trajetória de estudos, possibilidades de pesquisa. Movimiento, 9 (1), pp. 23-44.

Gomez, C., & Elizalde, R. (2009). Trabajo, tiempo libre y ocio en la contemporaneidad: contradicciones y desafíos. Recuperado el 11 de abril del 2010, de

http://www.revistapolis.cl/polis%20final/22/art14.htm

Guest, A. & Schneider, B. (2003). Adolescents' extracurricular participation in context: the mediating effects of schools, communities, and identity. Sociology of Education, 76 (2), pp. 89-109.

Herrera, R. (2008). La producción socio-histórica del comunismo a la tica. Tesis de licenciatura en filosofía. Universidad de Costa Rica.

Impett, E., Schooler, D. & Tolman, D. (2006). To be seen and not heard: feminity ideology and adolescent girls' sexual health. Archives of Sexual Behavior, 35 (2), pp. 131-144.

Inec (2006). Encuesta de hogares. Recuperado el 4 de octubre del 2006, de http://www.inec.gov.ec/web/guest/inicio

Jackson, E. & Henderson, K. (1995). Gender-based analysis of leisure constrainst. Leisure Sciences, 17, pp. 31-51.

Martínez, J. (2008). Domesticar la incertidumbre en América Latina. San José: Editorial Universidad de Costa Rica.

Mattingly, M. & Bianchi, S. (2003). Gender differences in the quantity and quality of free time: The US experience. Social Forces, 81 (3), pp. 999-1030.

Munné, F. (1980). Psicosociología del tiempo libre. Un enfoque crítico. México, D. F.: Trillas.

Mc Phail, E. (2006). Ãmbitos, temporalidad y espectros. Una investigación sobre tiempo libre y género. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, XLVIII (197), pp. 48-63.

Pérez, R. (2000/2001). Juventud, uso de medios y tiempo libre. Revista de Ciencias Sociales, UCR, 90/91, pp. 65-81.

Pérez, R. (2006). Dimensiones psicosociales al uso de tecnologías de la información y la comunicación en estudiantes de secundaria (Informe final actividad de investigación: 723-A6-707). Universidad de Costa Rica: Instituto de Investigaciones Psicológicas.

Pérez, R. & Smith, S. (2006). Uso de medios en niñas y niños de escuelas públicas y privadas de San José. Revista de Ciencias Sociales, UCR, 111/112, pp. 131- 142.

Rodríguez, J. & Agulló, T. (1999). Estilos de vida, cultura, ocio y tiempo libre de los estudiantes universitarios. Psicothema, 11 (2), pp. 247-259.

Sánchez, S. (2008). La importancia de la perspectiva de género en la psicología del ocio. Anales de Psicología, 24 (1), pp. 64-76.

Shaw, S., Caldwell, L. & Kleiber, D. (1996). Boredom, stress and social control in the daily activities of adolescents. Journal of Leisure Research, 27 (4), pp. 274-292.

Shildrik, T. & MacDonal, R. (2010). In defence of subculture: Young people, leisure and social divisions. Journal of Youth Studies, 9 (2), pp. 125-140.

Tabares, J., Ossa, A. & Molina, V. (Eds.). (2006). El ocio, el tiempo libre y la recreación en América Latina: problematizaciones y desafíos. Medellín: Editorial Civitas.

Tabares, J. & Molina, V. (2009). Una mirada al ocio en sociedades de la periferia teniendo como referente el paradigma de la modernidad/colonialidad. Espacio Abierto, 18 (1), pp. 87-99.

Waichman, P. (2009). ¿Cuál recreación para América Latina? Espacio Abierto, 18 (1), pp. 101-108.

Zeijl, E., te Poel, Y., du Bois-Reymond, M., Ravesloot, J., & Meulman, J. (2000). The role of parents and peers in the leisure activities of young adolescents. Journal of Leisure Research, 32 (3), pp. 281-302.