Argumentation in university students: a review of socioconstructivist studies

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Nadia Soledad Peralta, Ph. D.
Mariano Castellaro, Ph. D.
María Agustina Tuzinkievicz, Ps.
Juan Manuel Curcio, Ps.

Abstract

(analytical)
Argumentation is a social, communicative, and cognitive practice linked to context and an essential
skill for the academic formation and learning of university students. Sociocognitive Processes of learning Group (Rosario Institute for Research in Education Sciences, Argentina) conducted several studies on the topic, highlighting sociocognitive conflict as a potential situation for knowledge construction and argumentation as a privileged modality to solve it, from the socioconstructivist perspective. The article aims to present knowledge on argumentation from the socioconstructivist perspective based on empirical research conducted by the PSA group in the last decade. This will contribute to building the balance of academic production in the 21st century on university students, the central objective of the monograph.


Keywords: University Students; Social Interaction; Argumentation; Socioconstructivism.

Article Details

How to Cite
Argumentation in university students: a review of socioconstructivist studies. (2023). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 21(2), 1-23. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.21.2.5783
Section
Jóvenes universitarios en América Latina y el Caribe: ¿qué sabemos de ellos/as?
Author Biographies

Nadia Soledad Peralta, Ph. D., Universidad Nacional de Rosario, Argentina

Psicóloga. Doctora en Psicología. Investigadora adjunta Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, con lugar de trabajo en el Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación. Profesora Universidad Nacional de Rosario, Argentina. 0000-0001-9950-6949. H5: 12. Correo electrónico: nperalta@irice-conicet.gov.ar

Mariano Castellaro, Ph. D., Universidad Nacional de Rosario, Argentina

Psicólogo. Doctor en Psicología. Investigador adjunto Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, con lugar de trabajo en el Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación (Irice). Profesor Universidad Nacional de Rosario, Argentina. 0000-0001-5470-9662. H5: 10. Correo electrónico: castellaro@irice-conicet.gov.ar

María Agustina Tuzinkievicz, Ps., Universidad Nacional de Rosario, Argentina

Psicóloga. Becaria Doctoral Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, con lugar de trabajo en el Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación. Profesora Universidad Nacional de Rosario, Argentina. 0000-0002-7443-9003. H5: 0. Correo electrónico: tuzinkievicz@irice-conicet.gov.ar

Juan Manuel Curcio, Ps., Universidad Nacional de Rosario, Argentina

Psicólogo. Becario Doctoral Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, con lugar de trabajo en el Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación. Profesor Universidad Nacional de Rosario, Argentina. 0000-0001-8871-5315. H5: 1. Correo electrónico: curcio@irice-conicet.gov.ar

How to Cite

Argumentation in university students: a review of socioconstructivist studies. (2023). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 21(2), 1-23. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.21.2.5783

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