Opening multimodal virtual participation spaces for young students during the COVID-19 pandemic

Main Article Content

Giselle Melo-Letelier, Mg.
Nancy Alfaro, Mg.
Juan Pablo Córdova, Mg.
Dominique Manghi, Ph. D.
Felipe Arancibia, Lic.

Abstract

(analytical)
Students lack spaces that evaluate their experiences of inclusion/exclusion in school. The health crisis forced us to interact online and at first we were not aware of the resources available for the exchange of digital meanings, representation of experiences and formation of interpersonal relationships. Using a pedagogical, semiotic and social approach, this study analyzes the results of an online workshop attended by nine secondary students from three Chilean schools. The aim was to identify the means and resources that facilitated student participation in online environments. Using multimodal tools, an audiovisual corpus consisting of an Online Cartography of Educational Spaces is explored by the authors. The resources available for online participation were shared by participants. In addition, the article describes semiotic mechanisms for sharing individual meanings and developing solidarity by co-constructing stories about inclusion/exclusion in the classroom.


Keywords: Social interaction, drawings, writing, numeracy.

Article Details

How to Cite
Opening multimodal virtual participation spaces for young students during the COVID-19 pandemic. (2023). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 20(3), 1-23. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.20.3.5528
Section
Segunda Parte Volumen 20 No. 3
Author Biographies

Giselle Melo-Letelier, Mg., Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile

Magíster en Didáctica de las Ciencias Experimentales, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile.
H5: 1. 0000-0003-2569-8743. Correo electrónico: giselle.melo@pucv.cl

Nancy Alfaro, Mg., Universidad de Barcelona, España

Máster en Educación en Valores y Ciudadanía, Universidad de Barcelona, España. 0000-0001-9793-6750
H5: 1. Correo electrónico: nancyalfaro.o@gmail.com

Juan Pablo Córdova, Mg., Liceo Bicentenario de Vallenar, Chile

Magíster en Neurociencias, Universidad de Valparaíso, Chile. 0000-0003-2625-4634. H5: 3. Correo
electrónico: cordova.juanpablo@gmail.com

Dominique Manghi, Ph. D., Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile

Doctora en Lingüística, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile. 0000-0002-0278-9899. H5: 13
Correo electrónico: dominique.manghi@pucv.cl

Felipe Arancibia, Lic., Yaydoo, La Calera, Chile

Licenciado en Diseño Gráfico, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile. 0000-0001-7502-9383.
H5: 0. Correo electrónico: felipe.arancibia.94@gmail.com

How to Cite

Opening multimodal virtual participation spaces for young students during the COVID-19 pandemic. (2023). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 20(3), 1-23. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.20.3.5528

References

Ascorra, P., López, V., & Urbina, C. (2016). Participación estudiantil en escuelas chilenas con buena y mala convivencia escolar. Revista de Psicología, 25(2), 1-18. https://doi.org/10.5354/0719-0581.2016.44686

Barbour, R. (2013). Los grupos de discusión en investigación cualitativa. Morata.

Bezemer, J., & Kress, G. (2016). Multimodality, learning and communication: A social semiotic frame. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315687537

Burger, V., Santibáñez, C., Sepúlveda, K., Urbina, C., & López, V. (2021). Experiencias de participación estudiantil en contextos de crisis desde una perspectiva intercultural. Sinéctica. Revista Electrónica de Educación, (57), e1290. https://doi.org/hz5m

Cantor-Silva, M., Pérez-Suárez, E., & Carrillo-Sierra, S. M. (2018). Redes sociales e identi-dad social. Aibi. Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, 6(1), 74-82. https://doi.org/10.15649/2346030X.477

Claro, M., Santana, L., Alfaro, A., & Franco, R. (2021). Ciudadanía digital en América Latina: revisión conceptual de iniciativas. Comisión Económica para América Latina y el Caribe.

Congreso Nacional de Chile. (2015). Ley 20 845. Ley de inclusión escolar que regula la admisión de los y las estudiantes, elimina el financiamiento compartido y prohíbe el lucro en establecimientos educacionales que reciben aportes del Estado. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1078172

Del Prete, A., & Redón, S. (2020). Las redes sociales on-line: espacios de socialización y definición de identidad. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 19(1), 1-11. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol19-Issue1-fulltext-1834

Duarte, K. (2018). Investigación social chilena en juventudes: el caso de la revista Última Década. Última Década, 26(50), 124-154. https://doi.org/hz5n

Fraser, N. (2000). ¿De la redistribución al reconocimiento? Dilemas de la justicia en la era "postsocialista". New Left Review, 126-155.

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo Veintiuno.

García-Canclini, N., & Urteaga, M. (2017). Maritza Urteaga y Néstor García-Canclini conversan sobre la juventud en las ciencias sociales: delincuentes, consumidores, migrantes o actores alternativos. Metamorfosis. Revista del Centro Reina Sofía Sobre Adolescencia y Juventud, 6(1), 2-27.

Gualberto, C., & Kress, G. (2020). Contemporary landscapes of visual and digital communication: The interplay of social, semiotic, and technological change. En L. Pauwels, & D. Mannay (Eds.), The Sage handbook of visual research methods (pp. 574-590). Sage. https://dx.doi.org/10.4135/9781526417015.n36

Hart, R. (1993). La participación de los niños: de la participación simbólica a la partici-pación auténtica. Ensayos Innocenti (4), 1-46.

Hodge, R., & Kress, G. (1988). Social semiotics. Polity.

Jenkins, H. (2006). Convergence culture. NYU Press.

Kress, G. (2010). Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. Routledge.

Kress, G. (2019). Transposing meaning: Translation in a multimodal semiotic landscape. En M. Boria, A. Carreres, M. Noriega, & M. Tomalin, M. (Eds.), Translation and multimodality: Beyond words (pp. 3-24). Routledge. https://doi.org/hz7f

Kress, G., & Roswell, J. (2019). Literacy as social practices: New realities, new models. En D. Bloome, M. Castanheira, C. Leung, J. Rowsell (Eds.), Re-theorizing literacy practices: Complex social and cultural contexts (pp. 30-49). Routledge. https://doi.org/hz7g

Kress, G., & van Leeuwen, T. (2006). Reading images: The grammar of visual design. Routledge. Lagos, G., & Pérez-Luco, R. (2021). Cumplimiento de derechos infantiles en Chile: evaluación de profesionales de programas públicos. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 19(1), 1-19. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.19.1.4224

Litichever, L., & Fridman, D. L. (2021). Convivencia escolar antes y durante la pandemia: análisis de la experiencia escolar y las prácticas de participación desde las voces del estudiantado. Sinéctica. Revista Electrónica de Educación, (57), e1248. https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2021)0057-010

López, V., Manghi, D., Melo-Letelier, G., Godoy-Echiburú, G., Otarola, F., Aranda, I., Araneda, S., López-Concha, R. & Avalos, B. (2021). Experiencias docentes heterogé-neas en pandemia COVID-19: un análisis interseccional con diseño mixto. Psicopers-pectivas, 20(3), 118-137. https://doi.org/hz7h

Manghi, D., Godoy, G., & Carrasco, P. (2020). Participación y voces de los estudiantes. En D. Manghi (Ed.), Escuchar los sueños de escolares chilenos: el desierto-la gran ciudad-los cerros (pp. 13-18). Centro de Investigación para la Educación Inclusiva.

Max-Neef, M., Elizalde, A., & Hopenhayn, M. (2006). Desarrollo a escala humana: conceptos, aplicaciones y algunas reflexiones. Icaria Ediciones.

Montes de Oca, L. (2016). Una ventana epistémica a la (inter) subjetividad: las potencialidades del método etnográfico. Forum: Qualitative Social Research, 17(1), art. 8.

Núñez, P. (2020). Un tiempo escolar fuera de lo común: los jóvenes y sus sentidos sobre la escuela secundaria. En I. Dussel, P. Ferrante, & D. Pulfer (Comps.), Pensar la educación en tiempos de pandemia (pp. 175-189). Unipe.

Ochoa, A. (2019). El tipo de participación que promueve la escuela, una limitante para la inclusión. Alteridad, 14(2), 184-194. https://doi.org/10.17163/alt.v14n2.2019.03

Puig, J., Martin, X., Escardíbul, S., & Novella, A. (2000). Cómo fomentar la participación en la escuela: propuesta de actividades. Graó.

Serrano-Arenas, D., Ochoa-Cervantes, A., & Arcos-Miranda, E. (2019). Conceptualizaciones, perspectivas y referentes de la participación en la educación primaria, México. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 17(2), 1-22. https://doi.org/10.11600/1692715x.17202

Silva-Ríos, C. E., & Burgos-Dávila, C. J. (2011). Tiempo mínimo-conocimiento suficiente: la cuasi-etnografía sociotécnica en psicología social. Psicoperspectivas, 10(2). https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol10-Issue2-fulltext-146

Unicef. (2006). Convención sobre los derechos del niño. https://uni.cf/3b7ngKy

Valdés, R., Manghi, D., & Godoy, G. (2020). La participación estudiantil como proceso de inclusión educativa. Sinéctica. Revista Electrónica de Educación, (55), e1096, 1-27. https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2020)0055-008