Childhood and adolescence: experiences during the COVID-19 pandemic in Argentina
Main Article Content
Abstract
(analytical)
The advent of the COVID-19 pandemic and the preventive and compulsory social confinement established as a response by the national government of Argentina had an impact on the daily lives and subjectivities of children and adolescents. The authors carried out a qualitative exploratory descriptive study that focused on the construction of meanings and emotions in relation to the pandemic, lockdowns, school experiences and care practices. A total of 68 children and adolescents from four different jurisdictions in Argentina participated in the study between March and June 2020. The authors collected oral narratives, photos, drawings and videos produced by the children and adolescents. The participants reinvented ways of bonding, playing and inhabiting spaces, establishing themselves as ethical-political subjects who are capable of caring and transforming the roles assigned to them by society despite worsening situations of inequality, fear of contagion and loss of loved ones.
Keywords: Pandemic; childhood; adolescence.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share - copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt - remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
How to Cite
References
Alvarado, S. V., Botero, P., & Ospina, H. F. (2010). Subjetividades políticas: sus emergencias, tramas y opacidades en el marco de la acción política: mapeo de 61 experiencias con vinculación de jóvenes en Colombia. Utopía y Praxis Latinoamericana, 15(50), 39-55.
Ares, G., Bove, I., Vidal L., Brunet, G., Fuletti, D., Arroyo, A., & Blanc, M. V. (2021). The experience of social distancing for families with children and adolescents during the coronavirus (COVID-19) pandemic in Uruguay: Difficulties and opportunities. Children and Youth Services Review, 121, 105906. https://doi.org/hpkr
Bardín, L. (1986). Análisis de contenido. Akal.
Benyakar, M. (2005). Lo traumático. Biblos.
Bertin, J., & Coseglia, S. (2017). La escuela secundaria: un espacio de alojamiento psíquico para el adolescente. En S. Morici, & G. Donzino (Comps.), Problemáticas adolescentes: intervenciones en la clínica actual (pp. 289-314). Noveduc.
Bleichmar, S. (2009). El desmantelamiento de la subjetividad: estallido del yo. Topía.
Bleichmar, S. (2011). La construcción del sujeto ético. Paidós.
Boneto, M. J. (2016). El uso de la fotografía en la investigación social. Revista Latinoame-ricana de Metodología de la Investigación Social, 11(6), 71-83.
Bonvillani, A. (2018). Etnografía colectiva de eventos: la cronotopía paradojal de la Marcha de la Gorra (Córdoba, Argentina). De prácticas y discursos, 7(9), 161-184. https://doi.org/hpks
Cendales, L., & Mariño, G. (2001). Los mapas mentales: una estrategia para realizar investigación cualitativa. Dimensión Educativa.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2020). El desafío social en tiempos del COVID-19. https://bit.ly/38yRhBW
Comisión Interamericana de Derechos Humanos. (2020). Resolución n.° 1/2020. Pandemia y Derechos Humanos en las Américas.
Durán-Strauch, E. (2017). Derechos de niños y niñas: del discurso a la política local. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(2), 879-891. https://doi.org/hpkv
García-Palacios, M., Horn, A., & Castorina, J. A. (2015). El proceso de investigación de conocimientos infantiles en psicología genética y antropología. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(2), 865-877.
Guarnizo, A. J., & Romero-Heredia, N. A. (2021). Epidemiological statistics of adolescent suicide during confinement due to the Covid-19 pandemic in Ecuador. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 21(4), 15. https://doi.org/hpkw
Huberman, A., & Miles, M. (1994). Data management and analysis methods. En N. Denzin, & Y. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research. Sage.
Huyhua, S., Tejada, S., & Díaz, R. (2020). Sentimientos de los adolescentes frente al aislamiento social por la covid-19 desde la metodología fenomenológica. Revista Cubana de Enfermería, 36, 1-12.
Leotti, L., Pochinki, N., Reis, D., Bonawitz, E., & LoBue, V. (2021). Learning about germs in a global pandemic: Children's knowledge and avoidance of contagious illness before and after COVID-19. Cognitive Development, 59. https://doi.org/hpkz
Levin, E. (2019). La dimensión desconocida de la infancia: el juego en el diagnóstico. Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico.
Liu, J. J., Yanping-Bao, Xiaolin-Huang, Jie-Shi, Lin-Lu. (2020). Mental health considera-tions for children quarantined because of Covid-19. The Lancet. Child & Adolescent Health, 4(5), 347-349. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30096-1
Loades, M. E., Chatburn, E., Higson-Sweeney, N., Reynolds, S., Shafran, R., Brigden, A., Linney, C., McManus, M. N., Borwick, C., & Crawley, E. (2020). Rapid systematic review: The impact of social isolation and loneliness on the mental health of children and adolescents in the context of COVID-19. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 59(11), 1218-1239. https://doi.org/ghk9xc
Luciani, L. (2010). La protección social de la niñez: subjetividad y posderechos en la segunda modernidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8(2), 885-899.
Martínez, M., Rodríguez, I., & Velázquez, G. (2020). Infancia confinada: ¿cómo viven la situación de confinamiento niñas, niños y adolescentes? https://bit.ly/37kVhoY
Marradi, A., Archenti, N., & Piovani, J. I. (2010). Metodología de las ciencias sociales. Cengage Learning.
Minayo, M. C., Ferreira-Deslandes, S., Cruz-Neto, O., & Gomes, R. (2004). Investigación social: teoría, método y creatividad. Lugar.
Observatorio de los Derechos de la Niñez y Adolescencia de Uruguay. (2020). Consulta Infancias y adolescencias en Cuarentena. https://bit.ly/3E1fFId
Organización Mundial de la Salud. (2020). Mental health and psychosocial considerations during the COVID-19 outbreak. https://bit.ly/3r8cSrk
Organización Panamericana de la Salud. (2020). Intervenciones recomendadas en salud mental y apoyo psicosocial (SMAPS) durante la pandemia. https://bit.ly/38rc4Hn
Panda, P., Gupta, J., Chowdhury, S. R., Kumar, R., Meena, A. K., Madaan, P., & Gulati, S. (2021). Psychological and behavioral impact of lockdown and quarantine measures for COVID-19 pandemic on children, adolescents and caregivers: a systematic review and meta-analysis. Journal of Tropical Pediatrics, 67(1), fmaa122. https://doi.org/gf65
Pavez-Soto, I., & Sepúlveda, N. (2019). Concepto de agencia en los estudios de infancia: una revisión teórica. Sociedad e Infancias, 3, 193-210. https://doi.org/hpk2
Rodríguez, G., Gil, J., & García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Aljibe.
Salazar, C. (2003). Dispositivos: máquinas de visibilidad. Anuario de investigación.
Scheines, G. (2017). Juegos inocentes juegos terribles. Espíritu Guerrero.
Sparavkin, M. (2015). Comunidades de aprendizaje y artes. Centro de Publicaciones Educa-tivas y Material Didáctico.
Sternbach, S. (2006). Adolescencias: tiempo y cuerpo en la cultura actual. En M. Rother Hornstein (Comp.), Adolescencias: trayectorias turbulentas (pp. 51-80). Paidós.
Unicef. (2020a). Percepción y actitudes de la población. Impacto de la pandemia covid-19 y las medidas adoptadas por el gobierno sobre la vida cotidiana. https://www.unicef.org/argentina/informes/bases-de-microdatos-encuesta-de-percepcion-y-actitudes-de-la-poblacion
Unicef. (2020b). Covid-19: fuerte pérdida de ingresos, dificultades en la compra de alimentos y aprobación del aislamiento social preventivo. https://www.unicef.org/argentina/comunicados-prensa/covid-19-unicef-encuesta-percepcion-poblacion
Vasilachis, I. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Gedisa.
Viñar, M. (2009). Mundos adolescentes y vértigo civilizatorio. Noveduc.
Zelmanovich, P. (2003). Contra el desamparo. En I. Dussel & S. Finocchio (Comps.), Enseñar hoy: una introducción a la educación en tiempos de crisis. Fondo de Cultura Económica.