Implementation of an Early Childhood Policy in Cartagena, Colombia
Main Article Content
Abstract
(analytical)
The best interests of the child is an obligation of the Colombian State, proposed in its Constitution and implemented through public policies. However, the material conditions for children in the country do not reflect the prevalence of the comprehensive protection recommended in these standards. This study combines qualitative and quantitative analysis to investigate the dynamics of the implementation of the Early Childhood public policy in Cartagena (Bolívar). The research collected primary information from officials at different levels of government, community agents and social organizations. The findings highlight barriers for the implementation of this policy in the areas of administrative management, institutional coordination, educational services and public investment, concluding that these are the main causes of unequal access to early childhood rights in the city.
Keywords: Child welfare, social policy, early childhood, children's rights, child care, early childhood education.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share - copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt - remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
How to Cite
References
Alvarado, S. V., & Suárez, M. (2010). Transiciones educativas en primera infancia, una mirada desde las políticas públicas en Colombia: avances y desafíos. Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud, Alianza Cinde-Universidad de Manizales.
Andrew, A., Attanasio, O., Bernal, R., Cardona, S., Krutikova, S., & Rubio, M (2016). Preschool quality and child development. Institute for Fiscal Studies, Economic & Social Research Council. https://doi.org/10.1920/wp.ifs.2019.1923
Arrieta-Flórez, R., & Caro-Gómez, E. E. (2010). Determinantes sociales y disparidades de la morbilidad por enfermedades respiratorias agudas (ERA) en niñas y niños de uno a cuatro años en Colombia. Gerencia y Políticas de Salud, 9(18), 137-156.
Ayala, J. & Meisel, A. (2016). Cartagena libre de pobreza extrema en el 2033. Banco de la República.
Baker, J., Gruber, J, & Milligan, K. (2019). The long-run impacts of a universal child care program. American Economic Journal: Economic Policy, 11(3), 1-26. https://doi.org/gf5mgq
Bernal, R. (2014). Diagnóstico y recomendaciones para la atención de calidad a la primera infancia. Fedesarrollo. https://bit.ly/3lA4leN
Bernal, R., & Camacho, A. (2010). La importancia de los programas para la primera infancia en Colombia. Centro de Estudios sobre Desarrollo Económico.
Bernal, R., & Camacho, A. (2012). La política de primera infancia en el contexto de la equidad y movilidad social en Colombia. Universidad de Los Andes. https://bit.ly/3jsr8qk
Bernal, R., Fernández, C., Gaviria, A., Flórez, C., Ocampo, P., Sánchez, F., & B. Samper, B. (2009). Evaluación de impacto del programa hogares comunitarios del Bienestar Familiar.
Bernal, R., & Ramírez, S. (2019). Improving the quality of early childhood care at scale: The effects of "From Zero to Forever". World Development, 118, 91-105. https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2019.02.012
Black, M., Walker, S., Fernald, L., Andersen, C., DiGirolamo, A., & Chunling, L. (2017). Early childhood development coming of age: Science through the life couse. Lancet, 389(10064), 77-90. https://doi.org/10.1016/s0140-6736(16)31389-7
Cartagena Cómo Vamos. (2018). ¿Para dónde vamos? Informe de calidad. Retos del próximo alcalde de Cartagena. https://bit.ly/2Vo2Tl9
Chimá, W. (2020a, 19 de febrero). No se han cerrado los CDI, la contratación se retrasó. El Universal. https://bit.ly/3CovozO
Chimá, W. (2020b, 26 de febrero). "¿Qué tuvo en cuenta el ICBF para la contratación?": preguntan operadores. El Universal. https://bit.ly/37toiM5
Comisión Económica para América Latina y el Caribe, & Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (2018). América Latina y el Caribe a 30 años de la aprobación de la Convención sobre los Derechos del Niño. https://bit.ly/3rWFvHb
Comisión Intersectorial para la Atención Integral a la Primera Infancia. (2013). Estrategia de atención integral a la primera infancia: fundamentos políticos, técnicos y de gestión. Imprenta Nacional. https://bit.ly/3CqMddm
Comisión Económica para América Latina y el Caribe & Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2018). América Latina y el Caribe a 30 años de la aprobación de la Convención sobre los Derechos del Niño. Autores.
Congreso de la República de Colombia. (2006). Ley 1098. Mediante la cual se promulga el Código de la Infancia y la Adolescencia.
Congreso de la República de Colombia. (2016). Ley 1804. Por la cual se establece la política de Estado para el Desarrollo Integral de la Primera Infancia de Cero a Siempre y se dictan otras disposiciones.
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2006). Convención sobre los Derechos del Niño. https://bit.ly/3xvub63
Galvis, L. (2009). La Convención de los Derechos del Niño veinte años después. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 7(2), 587-619.
Gómez, Z. (2007). El trabajo infantil en clave colonial: consideraciones histórico-antropológicas. Nómadas, (26), 80-90.
Hernández-Sampieri, R., & Batista, L. (2014). Metodología de la investigación. McGraw- Hill.
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Education.
Instituto Colombiano de Bienestar Familiar. (2014). Manual técnico operativo servicio de educación inicial en el marco de la atención integral para la primera infancia-modalidad propia e intercultural para comunidades étnicas y rurales. Autor.
Instituto Colombiano de Bienestar Familiar. (2017). Manual técnico operativo. Servicio de educación inicial en el marco de la atención integral para la primera infancia: modalidad propia e intercultural para comunidades étnicas y rurales. https://bit.ly/3fBeTGQ
Leseman, P., & Slot, P. (2020). Universal versus targeted approaches to prevent Early education gaps. The Netherlands as case in point. Erziehungswiss, (23), 485-507. https://doi.org/10.1007/s11618-020-00948-8
Mieles, M. D., & Acosta, A. (2012). Calidad de vida y derechos de la infancia: un desafío presente. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10(1), 205-217.
Ministerio de Hacienda (2020, 20 de enero). Formularios Únicos Territoriales. [Fichero de datos]. https://www.chip.gov.co/schip_rt/index.jsf
Nores, M., & Barnett, S. (2010). Benefits of Early childhood inventions across the world: (Under) investing in the very young. Economic of Education Rewiew, 29(2), 271-282. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2009.09.001
Organización de las Naciones Unidas. (2005). Observación General N° 7 del Comité de los Derechos del Niño: realización de los derechos del niño en la primera infancia. https://bit.ly/obs7unicef
Rodríguez, D. R., & Benavides, J. A. (2016). Salud y ruralidad en Colombia: análisis desde los determinantes sociales de la salud. Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 34(3), 359-371. https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.v34n3a10
Rodríguez, M. (2014). La educación inicial y la educación preescolar: perspectivas de desarrollo en Colombia y su importancia en la configuración del mundo de los niños. Cultura, Educación y Sociedad, 5(2), 97-111.
Sheldom, S. (2019). Inclusive education: A prerequisite for equity and social justice. Asia Pacific Education Review.