Generation Blockchain: Youth in the age of the semantic web

Main Article Content

Carles Feixa Pampols

Abstract

Abstract (analytical)
This article proposes the concept of Generation â‚¿ or Blockchain to analyze youth movements in the era of semantic web. Starting from previous conceptualizations about Generation @ or At sign and about Generation # or Hashtag, the signifier, meaning and traits of the Generation â‚¿ are presented, which are illustrated with the analysis of the 2019 protests, in the context of the mobilizations of the last decade. The concept of Blockchain or chain of blocks serves to reflect on the type of youth movements that emerged after the 2008 crisis, that are chained in blocks as a tactic of resistance against state and corporate powers and as a collaborative way of producing value in the face of the prevailing social anomie.


Keywords: Youth, generations, information society, youth movements, social media.


Author Keywords: Generation @, generation at sign, generation #, generation hashtag, generación â‚¿, generation blockchain.

Article Details

How to Cite
Generation Blockchain: Youth in the age of the semantic web. (2020). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 19(1), 1-20. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.19.1.4584
Section
Monográfico "Estallidos socio-políticos de nueva generación"
Author Biography

Carles Feixa Pampols, Universitat Pompeu Fabra, Cataluña, España

Catedrático de Antropología Social en la Universitat Pompeu Fabra (Cataluña-España). 0000-0002-4874-1604. Índice H5: 46. Correo electrónico: carles.feixa@upf.edu

 

 

How to Cite

Generation Blockchain: Youth in the age of the semantic web. (2020). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 19(1), 1-20. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.19.1.4584

References

Aguilera, O. (2008). Movidas, movilizaciones y movimientos: cultura política y políticas de las culturas juveniles en el Chile de hoy [Tesis doctoral no publicada]. Universidad Autónoma de Barcelona.

Aytaç, E-, & Stokes, S. (2020, 17 de febrero). Why Protest? Wilson Quarterly. http://bit.ly/3aokv5t

Augé, M. (1996). Los no lugares: espacios del anonimato. Gedisa.

Burawoy, M. (1998). The extended case method. Sociological Theory, 16(1), 4-33. https://doi.org/10.1111/0735-2751.00040

Cadena de bloques. (2019, 28 de febrero). En Wikipedia. http://bit.ly/3r8qWPS

Castells, M. (2012). Redes de indignación y esperanza. Alianza.

Diehl, J. (2019, 27 de octubre). From Hong-Kong to Chile, 2019 is the year of street protester, but why? The Washington Post. http://wapo.st/3nshX9Y

Feixa, C. (2000). Generación @: la juventud en la era digital, Nómadas, (13), 76-91.

Feixa, C. (2006). Generación XX: teorías sobre la juventud en la era contemporánea. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 4(2), 21-45.

Feixa, C. (2016). De la Generación@ a la #Generación: la juventud en la era digital. NED.

Feixa, C. (2020). Els joves i l'emergència climàtica. Serra d'Or, (724), 28-33.

Feixa, C., & Andrade, C. (2020). El rey: diario de un Latin King. NED.

Feixa, C., Fernández-Planells, A., & Figueras, M. (2016). Generación hashtag: los movimientos juveniles en la era de la web social, Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(1), 107-120.

Feixa, C., Leccardi, C., & Nilan, P. (Eds.) (2016). Youth, space & time: Agoras and chronotopes in the global city. Brill. https://doi.org/10.1163/9789004324589

Feixa, C., Méndez, A., & Feixa, C. (2020). Adolescentes confinad@s. NED.

Feixa, C., & Nofre, J. (Eds.) (2013). #GeneraciónIndignada: topías y utopías del 15M. Milenio.

Feixa, C., Pereira, I., & Juris, J. J. (2009). Global citizenship and the ‘new, new' social movements: Iberian connections. Young, 17(4), 421-442. https://doi.org/frznnr

Feixa, C., Sánchez-García, J., Ballesté, E., Cano, A. B., Masanet, M. J., Mecca, M., Oliver, M. (2019). The (Trans) gang: Notes and queries on youth street group research. Universitat Pompeu Fabra; European Research Council. https://doi.org/10.31009/transgang.2019.wp02.1

Fernández-Planells, A. (2015). Análisis del uso de los medios por las generaciones más jóvenes: el movimiento 15M y el Umbrella Movement. El Profesional de la Información, 24(4), 371-379. https://doi.org/10.3145/epi.2015.jul.03

Juris, J. S. (2008). Networking futures: Movements against corporate globalization. Duke University Press.

Movimientos sociales de 2019. (2020, 20 de junio). En Wikipedia. https://bit.ly/3gYmiza

Muñoz, G. (2010). Las redes sociales: ¿fórmula mediática contra la soledad y el aburrimiento? Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8(1), 51-64.

Palacios, N. (2017). Revolución de la Web 3.0 [Video]. TED Conferences. https://bit.ly/3mwhDpv

Pleyers, G. (2020, 16 de julio). De la pandémie à un autre monde? The Conversation. http://bit.ly/3mEU2mJ

Protestas por la muerte de George Floyd. (2020, 11 de agosto). En Wikipedia. http://bit.ly/3akNI17

Pires, L., & Feixa, C. (en prensa). Movimentos sociais juvenis enquanto contra espaços: dos novíssimos movimentos sociais ao 8M 2019 em Barcelona. En Jovens em movimento. Universidade Estadual do Centro Oeste do Paraná.

Reguillo, R. (2017). Paisajes insurrectos: jóvenes, redes y revueltas en el otoño civilizatorio. NED.

Sánchez-García, J., Ballesté, E., & Feixa, C. (2019). ¿Qué fue de la primavera indignada? Milenio.

Sánchez-García, J., & Touhtou, R. (2021). De la Hogra al Hirak: neocolonialismo, memoria y disidencia política juvenil en el Rif. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 19(1), 1-20. https://dx.doi.org/10.11600/rlcsnj.19.1.4591

Soler, R., Ballesté, E., & Feixa, C. (en prensa). Desde la periferia: la noción de espacio social en la movilización sociopolítica de la juventud.

Tapscott, D. (1998). Growing up digital: The rise of the net generation. McGraw-Hill.

Tapscott, D., & Tapscott, A. (2016). La revolución blockchain. Deusto.

Web 1.0. (2019, 17 de enero). En Wikipedia. http://bit.ly/3paXSWl

Web 2.0. (2019, 27 de febrero). En Wikipedia. http://bit.ly/3p4FEFU

Web 3.0. (2019, 20 de febrero). En Wikipedia. http://bit.ly/3h1K3q1