Migrant students and teachers: reflections on oppression in Chilean schools
Main Article Content
Abstract
(analytical)
This paper is based on qualitative research and critically analyzes the thesis referring to the condition of shared oppression between teachers and migrant students who are steadily enrolling in Chilean schools. In the Freirean sense, both oppressed actors are analyzed in the school space through a literature review that refers to key concepts of Bourdieu and Passeron's theory of reproduction and Althusser's statements, which view the school in its ideological and repressive function. The condition of oppression prevails to cultural differences, with both teachers and migrant students in the school being stressed by cultural diversity. It is concluded that a first step for liberation lies in awareness of this circumstance, which emerges as a liberating hope the construction of a critical Latin American Pedagogy.
Keywords: Migrant, teacher, school, oppression.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share - copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt - remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
How to Cite
References
Albert, M. J. (2007). La investigación educativa: claves teóricas. McGraw-Hill.
Althusser, L. (1987). Ideología y aparatos ideológicos del estado. Ediciones del Quinto Sol. Bourdieu, P. (2003). Capital cultural, escuela y espacio social. Siglo XXI Editores.
Bourdieu, P. & Passeron, J. (1996). La reproducción: elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Distribuciones Fontamara.
Carmona, K., & Naudón, P. (2018). Percepción docente sobre alumnado migrante, acciones, estrategias y apoyos. Aproximaciones desde un estudio cuantitativo on line. Revista Academia y Crítica, (2), 1-24. http://dx.doi.org/10.25074/07199147.2.905
Castillo, D., Santa-Cruz, E., & Thayer, E. (2019). Estudiantes migrantes en escuelas públicas chilenas. Piie, Aún Creemos en los Sueños.
Castro, F. (2015). Formación de profesores en Chile: una mirada crítica ante la encrucijada histórica de los cambios educacionales. Praxis Educativa, 19(1), 12-19. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=1531/153141086002
Contreras-Sanzana, G., & Villalobos-Clavería, A. (2010). La formación de profesores en Chile: una mirada a la profesionalización docente. Educación y Educadores, 13(3), 397-417.
Eyzaguirre, S., Aguirre, J., & Blanco, N. (2019). Dónde estudian, cómo les va y qué impacto tienen los escolares inmigrantes. En I. Aninat, & R. Vergara (eds.), Inmigración en Chile. Una mirada multidimensional (pp. 149-189). FCE/CEP.
Ferrada, D. (2019). La sintonización en la formación inicial docente. Una mirada desde Chile. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21, e39, 1-14. http://dx.doi.org/10.24320/redie.2019.21.e39.2113
Fornet-Betancourt, R. (2006). La interculturalidad a prueba. http://www.uca.edu.sv/filosofia/admin/files/1210106845.pdf
Freire, P. (2008). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.
Fuentes, A., & Hernando, A. (2019). Caracterización estadística de la inmigración en Chile. En I. Aninat, & R. Vergara (eds.), Inmigración en Chile. Una mirada multidimensional (pp. 379-407).
FCE, CEP. Giroux, H. (2003). Pedagogía y política de la esperanza. Amorrortu.
Henao-Agudelo, C., Lalueza, J. L., & Tenorio, M. C. (2016). Valores y prácticas educativas de familias latinoamericanas inmigradas en Barcelona: ¿qué cambia y qué permanece? Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(1), 603-615.
Hernández, A. (2016). El currículo en contextos de estudiantes migrantes: las complejidades del desarrollo curricular desde la perspectiva de los docentes de aula. Estudios Pedagógicos, XLII(2), 151-169.
Jiménez, F. (2012). Violencia escolar en contextos educativos multiculturales: una aproximación desde los modelos de gestión de la diversidad cultural. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 11(2), 8-30. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivasVol11-Issue2-fulltext-205
Jiménez, F., Valdés, R., & Aguilera, M. (2018). Geografías de la investigación académica sobre migración y escuela: voces, silencios y prospectivas de nuestra profesión. Estudios Pedagógicos, 44(3), 173-191.
Jorquera-Martínez, C. (2017). Políticas públicas y derecho a la educación de niños, niñas y adolescentes extranjeros en Chile. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 17(1), 1-19. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v17i1.27297
Lander, E. (2000). Ciencias sociales: saberes coloniales y eurocéntricos. En E. Lander (comp.), La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas Latinoamericanas (pp. 11-40). Clacso.
Larraín, J. (2001). Identidad chilena. LOM. Martín-Criado, E. (2010). La escuela sin funciones. Crítica de la sociología de la educación crítica. Bellaterra.
Ministerio de Educación, Gobierno de Chile. (2010). Ley General de Educación (Ley 20 370, 17 de agosto del 2009). http://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=1014974
Ministerio de Educación, Gobierno de Chile. (2011). Estándares orientadores para egresados de carreras de Pedagogía en Educación Básica. http://ww2.educarchile.cl/UserFiles/P0001/Image/Estudiantes_pedagogia/estd_pedagogia/estandares_Fid/estandar_basica.pdf
Ministerio de Educación, Gobierno de Chile. (2012a). Estándares orientadores para egresados de carreras de Pedagogía en Educación Parvularia. http://portales.mineduc.cl/usuarios/cpeip/doc/201205111816290.LibroEstandaresOrientadoresCarrerasEducaciOnParvulariaconcarta.pdf
Ministerio de Educación, Gobierno de Chile. (2012b). Estándares orientadores para egresados de carreras de Pedagogía Media. http://portales.mineduc.cl/usuarios/cpeip/File/librosestandaresvale/libromedia#nal.pdf
Ministerio de Educación, Gobierno de Chile. (2016a). Recomendaciones para una política nacional de desarrollo curricular. Informe Mesa de Desarrollo Curricular. Unidad de Currículum y Evaluación. https://es.scribd.com/document/357025427/Politica-Nacional-de-Desarrollo-Curricular
Ministerio de Educación, Gobierno de Chile. (2016b). Ley Sistema de Desarrollo Profesional Docente (Ley 20 903). https://www.docentemas.cl/docs/LEY-20903-Sist-Desarrollo Profesional-Docente.pdf
Ministerio de Educación de Chile, Centro de Estudios. (2018). Mapa del estudiantado extranjero en el sistema escolar chileno (2015-2017). https://www.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/19/2018/05/MAPA_ESTUDIANTES_EXTRANJEROS_SISTEMA_ESCOLAR_CHILENO_201 5_2017.pdf
Mora-Olate, M. L. (2018). Política educativa para migrantes en Chile: un silencio elocuente. Polis (Santiago), 17(49), 231-257. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-65682018000100231
Mora-Olate, M. L. (2020). Currículum y diversidad cultural: un estudio desde disciplinas escolares y discursos docentes en establecimientos educacionales con alumnado de origen migrante (Tesis doctoral). Universidad del Bío-Bío.
Moya, R. (2007). Formación de maestros e interculturalidad. En R. Cuenca, N. Nucinkis, & V. Zavala (comps.), Nuevos maestros para América Latina (pp. 229-258). Morata.
Núñez, I. (2002). La formación de docentes. Notas históricas. En Ãvalos (ed.), Profesores para Chile. Historia de un proyecto (pp.14-39).
Ministerio de Educación. Oliva, M. A. (2008). Política educativa y profundización de la desigualdad en Chile. Estudios Pedagógicos, 34(2), 207-226. http://www.scielo.cl/pdf/estped/v34n2/art13.pdf
Oliva. M. A. (2017). Arquitectura de la Política Educativa Chilena (1990-2014): el currículum, lugar de la metáfora. Revista Brasileira de Educação, 22(69), 405-428. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782017226921
Orellana, M. (2009). Cultura, ciudadanía y sistema educativo: cuando la escuela adoctrina. LOM. http://www.museodelaeducacion.cl/648/articles-25898_archivo_01.pdf
Pinto, R. (2014). Pedagogía crítica para una educación pública y transformadora en América Latina. Derrama Magisterial.
Poblete, R. (2018). El trabajo con la diversidad desde el currículo en escuelas con presencia de niños y niñas migrantes: estudio de casos en escuelas de Santiago de Chile. Perfiles Educativos, 40(159), 51-65.
Quijano, A. (2000). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. En E. Lander (comp.), La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas Latinoamericanas (pp. 201-246). Clacso.
Quintriqueo, S., Quilaqueo, D., Lepe-Carrión, P., Riquelme, E., Gutiérrez, M., & Peña Cortés, F. (2014). Formación del profesorado en educación intercultural en América Latina: el caso de Chile. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(2), 201-217. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.17.2.198021
Riedemann, A., & Stefoni, C. (2015). Sobre el racismo, su negación, y las consecuencias para una educación anti-racista en la enseñanza secundaria chilena. Polis, Revista Latinoamericana, 14(42), 191-216. https://scielo.conicyt.cl/pdf/polis/v14n42/art_10.pdf
Sabariego, M., Massot, I., & Dorio, I. (2012). Métodos de investigación cualitativa. En Bisquerra, A. (coord.), Metodología de la investigación educativa (pp. 293-328). La Muralla.
Santos-Guerra, M. (2003). Aprender a convivir en la escuela. Universidad de Andalucía, Akal.
Segovia, P., & Rendón, B. (2020). Estudiantes extranjeros/as en la representación de los docentes en una escuela de Santiago: elementos para una educación intercultural. Polis (Santiago), 19(56), 240-266. https://dx.doi.org/10.32735/ s0718-6568/2020-n56-1528
Serrano, S., Ponce de León, M., & Rengifo, F. (2013). Historia de la Educación en Chile (1810-2010). Tomo 1. Aprender a leer y escribir (1810-1880). Taurus.
Stefoni, C., Acosta, E., Gaymer, M., & Casas-Cordero, F. (2010). El derecho a la educación de los niños y niñas inmigrantes en Chile. http://www.deusto-publicaciones.es/deusto/pdfs/cuadernosdcho/cuadernosdcho58.pdf
Stefoni, C., & Corvalán, J. (2020). Estado del arte sobre inserción de niños y niñas migrantes en el sistema escolar chileno. Estudios Pedagógicos, 45(3), 201-215. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052019000300201
Stang, M., Roessler, P., & Riedemann, A. (2020). Re-producción de fronteras en el espacio escolar. Discursos y prácticas de distinción nacional(ista) en escuelas con alumnado migrante en la Región Metropolitana de Chile. Estudios Pedagógicos, 45(3), 313-331. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052019000300313
Tijoux, M. E. (2013). Las escuelas de la inmigración en la ciudad de Santiago: elementos para un educación contra el racismo, Polis. Revista Latinoamericana, 12(35), 287-307.