Young people facing the world: Digital technologies as support for everyday life

Main Article Content

Magdalena Lemus

Abstract

(analytical): This paper aims to contribute to the understanding of the ways young people face the world. Using a qualitative approach, the authors conducted in-depth personal interviews with high school students from La Plata and Gran La Plata (Argentina). These interviews were analyzed using Martuccelli's "support†notion to gain insight into the processes of appropriation of digital technologies among young people. The main findings of the study suggest that the appropiation of digital technologies help young people sustain their daily existence through: a) the construction and expression of self identification and interests; b) management of relationships and membership in peer groups, and c) the pursuit of "always being up to dateâ€.



Key words: youth, communication technologies, sociology student (thesaurus Unesco).

Article Details

How to Cite
Young people facing the world: Digital technologies as support for everyday life. (2017). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 15(1), 161-172. https://doi.org/10.11600/1692715x.1510902022016
Section
Primera Sección: Teoría y Metateoría
Author Biography

Magdalena Lemus, Conicet, Argentina.

Profesora y Licenciada en Sociología (FaHCE/UNLP), Doctoranda en Ciencias Sociales (FaHCE/UNLP), Becaria de Investigación Doctoral Conicet en el CIMeCS (IdIHCS/UNLP-Conicet). Correo electrónico: magdalenalemus.2@gmail.com

How to Cite

Young people facing the world: Digital technologies as support for everyday life. (2017). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 15(1), 161-172. https://doi.org/10.11600/1692715x.1510902022016

References

Ames, P. (2016). Los niños y sus relaciones con las tecnologías de información y comunicación: Un estudio en escuelas peruanas. Desidades 11, pp. 11-21.

Araujo, K. & Martuccelli, D. (2010). La individuación y el trabajo de los individuos. Educação y Pesquisa 36, pp. 7791.

Benítez-Larghi, S., Lemus, M., Welschinger- Lascano, N., Moguillansky, M. & Ponce de León, J. (2013). Habilitaciones y ubicuidades. Repensando la sociabilidad juvenil en los nuevos medios digitales. Un estudio comparativo a partir del Programa Conectar Igualdad. XXIX Congreso Latinoamericano de Sociología Alas. Santiago de Chile.

Berrío-Zapata, C. & Rojas, H. (2014). La brecha digital universitaria: La apropiación de las TIC en estudiantes de educación superior en Bogotá (Colombia). Comunicar 22(43), pp. 133-142. Doi: 10.3916/C43-2014-13.

Cabalín, C. (2014). Estudiantes conectados y movilizados: El uso de Facebook en las protestas estudiantiles en Chile. Comunicar, 22(43), pp. 25-33. Doi: 10.3916/C43-2014- 02.

Cabrera-Paz, J. (2009). Profesores analógicos, estudiantes digitales: Una tensión cultural para la gestión pública de las TIC en Educación. Proceedings of the 3rd Acorn- Redecom Conference, México.

Camarotti, A. C. & Güelman, M. (2013). Lazo social y uso de drogas: Los consumos desde los significados juveniles. En P. F. Di Leo & A. C. Camarotti (eds.) Quiero escribir mi historia. Vidas de jóvenes en barrios populares, (pp. 107-126). Buenos Aires: Biblos.

Crovi-Druetta, D. (2013). Repensar la apropiación desde la cultura digital. En S. Morales & M. I. Loyola (comps.) Nuevas perspectivas en los estudios de comunicación. La apropiación tecnomediática, (pp. 11-24). Buenos Aires: Imago Mundi.

Chaves, M. (2010). Jóvenes, territorios y complicidades. Una antropología de la juventud urbana. Buenos Aires: Espacio Editorial.

De Singly, F. (2005). How to put an end or not to youth. Youth studies magazine, (71), pp. 107-117.

Di Leo, P. F. & Camarotti, A. C. (2013). Introducción. En P. F. Di Leo & A. C. Camarotti (eds.) Quiero escribir mi historia. Vidas de jóvenes en barrios populares, (pp. 15-32). Buenos Aires: Editorial Biblos.

Dillon, A. (2013). Los vínculos y la conversación 2.0: Miradas de adolescentes argentinos sobre Facebook. Global Media Journal México, 10, (19), pp. 43-68.

Erazo, E. D. & Sánchez, P. (2013). Incidencia de medios de expresión digital en formación de arquitectos y arquitectas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11 (2), pp. 769-781. Doi: 10.11600/1692715x.11221170912.

Ito, M., Baumer, S., Bittanti, M., Boyd, D., Cody, R., Herr-Stephenson, B. () & Tripp, L. (2010). Hanging out, messing around, and geeking out. Kids living and learning with New Media. Cambridge: MIT Press.

Lévy, P. (2007). Cibercultura: La cultura de la sociedad digital. Barcelona: Anthropos, México, D. F.: Universidad Autónoma Metropolitana Iztapalapa.

Linne, J. (2014). Usos comunes de Facebook en adolescentes de distintos sectores sociales en la Ciudad de Buenos Aires. Comunicar, 22 (43), pp. 189-197. Doi: 10.3916/C43- 2014-19.

Margulis, M. (2001). Juventud: Una aproximación conceptual. En S. Donas- Burak (comp.) Adolescencia y Juventud en América Latina, (pp. 41-56). San José: LUR (Libro Universitario Regional).

Marradi, A., Archenti, N. & Piovani, J. I. (2010). Metodología de las Ciencias Sociales. Buenos Aires: Cengage Learning Argentina.

Martuccelli, D. (2007a). Cambio de rumbo. La sociedad a escala del individuo. Santiago de Chile: LOM.

Martuccelli, D. (2007b). Gramáticas del individuo. Buenos Aires: Losada.

Martuccelli, D. & de Singly, F. (2012). Las sociologías del individuo. Santiago de Chile: LOM.

Morduchowicz, R. (2012). Los adolescentes y las redes sociales. La construcción de la identidad juvenil en Internet. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Moreno, F. N. (2013). Adolescentes en la red social: Usuarios prematuros, sociales y trayectorias de vida en Facebook. Question, 1 (37), pp. 359-368.

Murolo, N. L. (2015). Escuchando música en el transporte público. Sobre usos de la telefonía móvil por parte de jóvenes Intercom. Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, 38(2), pp. 81-98.

Reguillo, R. (2000). Pensar los jóvenes. Un debate necesario. Emergencia de culturas juveniles. Estrategias del desencanto. Bogotá, D. C.: Norma.

Reguillo, R. (2012). Navegaciones errantes. De músicas, jóvenes y redes: De Facebook a Youtube y viceversa. Comunicación y Sociedad, (18), pp. 135-171.

Serrano-Puche, J. (2016). Internet y emociones: Nuevas tendencias en un campo de investigación emergente. Comunicar, 24(46), pp. 19-26. Doi: 10.3916/C46- 2016-02.

Sibilia, P. (2013). El show del yo. La intimidad como espectáculo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Sustas, S. E. & Touris, M. C. (2013). Refugios afectivos: El amor en los nuevos tiempos. En P. F. Di Leo & A. C. Camarotti (eds.) Quiero escribir mi historia. Vidas de jóvenes en barrios populares, (pp. 33-50). Buenos Aires: Biblos.

Thompson, J. (1998). Comunicación y Contexto Social. Los media y la modernidad, (pp. 25-68). Barcelona: Paidós.

Torres-Díaz, J. C. & Infante-Moro, A. (2011). Desigualdad digital en la universidad: Usos de Internet en Ecuador. Comunicar, 19(37), pp. 81-88. Doi: 10.3916/C37-2011-02-08.

Turkle, S. (1997). Aspectos del yo. La vida en la pantalla. Barcelona: Paidós Ibérica.

Urresti, M. (2008). Ciberculturas juveniles. Los jóvenes, sus prácticas y sus representaciones en la era de Internet. Buenos Aires: La Crujía.

Valderrama, B. (2013). Jóvenes, Ciudadanía y Tecnologías de Información y Comunicación. El movimiento estudiantil chileno. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(1), pp. 123-136. Doi: 10.11600/1692715x.1117010812.

Welschinger-Lascano, N. (2015). Nuevas tecnologías digitales en acción: "Estar conectado" en la experiencia de jóvenes de sectores populares en el marco del Programa Conectar Igualdad en el Gran La Plata. Astrolabio, (14), pp. 435-460.

Winocur, R. (2009). Robinson Crusoe ya tiene celular: La conexión como espacio de control de la incertidumbre. México, D. F.: Siglo XXI: Universidad Autónoma Metropolitana-Unidad Iztapalapa.

Zukerfeld, M. (2006). Bienes Informacionales y Capitalismo Cognitivo. Conocimiento, información y acceso en el siglo XXI. Razón y Palabra, (53), pp. 1-53.