#Ocupaescola, #Ocupatudo: experiencias políticas de estudiantes de secundaria en el 2016, en Río de Janeiro, Brasil

Main Article Content

Simone da Silva Ribeiro Gomes
Carlos de Jesús Gómez-Abarca

Abstract

(analytical): in 2016, thousands of high school students in the state of Río de Janeiro, Brazil occupied their schools to protest the crisis in the public education system creating the #OccupySchool (#Ocupaescola) movement. The aim of this article is to help understand the nature of this occupation. Through exploratory qualitative research, conducted in the Iepic School in Niterói, the authors characterize the occupations and share an approximation to the politicization processes of the occupiers. This leads to the conclusion that the movement is based on a tension that uncovers the insufficiencies of the democratic model and, at the same time, the instituent processes of political participation.


 


Key words: High school student, student movements, protest movement, social movement, politics, Latin America, youth, protest, occupation (Unesco Social Science Thesaurus).

Article Details

How to Cite
#Ocupaescola, #Ocupatudo: experiencias políticas de estudiantes de secundaria en el 2016, en Río de Janeiro, Brasil. (2018). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 16(2), 825-838. https://doi.org/https://doi.org/10.11600/1692715x.16212
Section
Segunda Sección: Estudios e Investigaciones
Author Biographies

Simone da Silva Ribeiro Gomes

Simone Gomes es Licenciada en Psicología por la Universidade Federal do Rio de Janeiro; Maestra en Sociología por la Université París 7; y Doctora en Sociología por el Instituto de Estudos Sociais e Políticos (IESP) Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ);

Carlos de Jesús Gómez-Abarca, Observatorio de las Democracias. Sur de Méixo y Centroamérica - Centro de Estudios Superiores de México y Centroamérica -Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas

Carlos J. Gómez Abarca es Sociólogo por la Universidad Autónoma Metropolitana y Candidato a Doctor en Ciencias Sociales y Humanísticas por el Centro de Estudios Superiores de México y Centroamérica Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas. Actualmente labora en el Observatorio de las Democracias: Sur de México y Centroamérica en esta última universidad, y forma parte del Padrón de Investigadores en Juventud (SIJ-UNAM). Sus investigaciones bordan sobre los temas de juventud, participación, activismos juveniles; acción colectiva, y movimientos sociales.

How to Cite

#Ocupaescola, #Ocupatudo: experiencias políticas de estudiantes de secundaria en el 2016, en Río de Janeiro, Brasil. (2018). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 16(2), 825-838. https://doi.org/https://doi.org/10.11600/1692715x.16212