Manifestaciones del bullying en la Preparatoria Agrícola. Universidad Autónoma de Chapingo, México

Main Article Content

Rosalva Ruiz-Ramírez
Cristina Sánchez-Romero
Emma Zapata-Martelo
José Luis García-Cué
Ma. Antonia Pérez-Olvera
Beatriz Martínez-Corona
Gustavo Rojo-Martínez

Abstract

(analytical): this research analyzes the acts of bullying that students receive, perpetrate or observe among their peers. The study was carried out in an agricultural school in the Municipality of Texcoco, State of Mexico. The research employed a qualitative methodology with a sample size of 112 students (43 females and 69 males). A questionnaire was used to collect data, the data was analyzed through univariate descriptive statistics and Spearman's correlation analysis. The results detail how students have been bullied by their peers through psychological, verbal, physical, cyber and social attacks. Victims and their bullies consider that the main form of bullying they receive or carry out is psychological (they are ignored or they ignore someone). The students who observe bullying specify that they mainly see physical aggression (pushing).


 


Key words: school bullying, peer relationships, aggression, agricultural schools (Social Science


Unesco Thesaurus).

Article Details

How to Cite
Manifestaciones del bullying en la Preparatoria Agrícola. Universidad Autónoma de Chapingo, México. (2017). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 15(2), 1149-1163. https://doi.org/10.11600/1692715x.1522425112016
Section
Segunda Sección: Estudios e Investigaciones
Author Biographies

Rosalva Ruiz-Ramírez, Colegio de Postgraduados, México.

Maestra en Ciencias en Desarrollo Rural, por Colegio de Postgraduados, Maestra en Ciencias en Educación Humanista por el Instituto Humanista de Sinaloa, Licenciada en Biología por el Instituto Tecnológico de Los Mochis. Orcid: 0000-0002-0845-5945. Índice H5: 1. México. Correo electrónico: rosalva.ruiz@colpos.mx

Cristina Sánchez-Romero, Universidad Nacional de Educación a Distancia, España.

Doctora por la Universidad Nacional de Educación a Distancia. Master en Informática Educativa. Licenciada en Filosofía y Ciencias de la Educación. España. Orcid: 0000-0002-0280-5406. Índice H5: 8. Correo electrónico: csanchez@edu.uned.es

Emma Zapata-Martelo, Colegio de Postgraduados, México.

Maestra y Doctora en Ciencias en Sociología por la Universidad de Texas, Estados Unidos. Orcid: 0000-0002-1623-3322. Índice H5: 12. Correo electrónico: emzapata@colpos.mx

José Luis García-Cué, Colegio de Postgraduados, México.

Doctor en Ciencias en Educación por la Universidad Nacional de Educación a Distancia, España. Maestro en Ciencias en Computo Aplicado, por Colegio de Postgraduados e Ingeniero Mecánico Electricista en Universidad La Salle. México. Orcid: 0000-0001-6367-2339. Índice H5: 7. Correo electrónico: jlgcue@colpos.mx

Ma. Antonia Pérez-Olvera, Colegio de Postgraduados, México.

Doctora en Ciencias por la Universidad Autónoma Chapingo. Maestra en Ciencias en Edafología, por Colegio de Postgraduados e Ingeniera Agrónoma Fitotecnista, por Universidad Autónoma Chapingo. México. Orcid: 0000-0002-6408-8641. Índice H5: 6. Correo electrónico: molvera@colpos.mx

Beatriz Martínez-Corona, Colegio de Postgraduados, México.

Doctora en Ciencias en Estrategias de Desarrollo Agrícola Regional por Colegio de Postgraduados, Maestra en Ciencias en Desarrollo Rural, Lic. En Psicología por la Universidad Nacional Autónoma de México. Orcid: 0000-0002-0745-4270. Índice H5: 9. Correo electrónico: beatrizm@colpos.mx

Gustavo Rojo-Martínez, Universidad Autónoma Indígena de México, México.

Doctor en Ciencias en Forestal por el Colegio de Postgraduados, Maestro en Ciencias Forestales por Universidad Autónoma Chapingo, Ingeniero Agrícola por la Universidad Nacional Autónoma de México. Orcid: 0000-0001-8739-6105. Índice H5: 6. Correo electrónico: grojomtz@yahoo.com.mx

How to Cite

Manifestaciones del bullying en la Preparatoria Agrícola. Universidad Autónoma de Chapingo, México. (2017). Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud , 15(2), 1149-1163. https://doi.org/10.11600/1692715x.1522425112016