Professional Education Internships(PEI): reflections on the formation of physical education teachers
Main Article Content
Abstract
(descriptive): This paper collects different reflections that are products of experiential processes in professional practice for physical education teaching students. This experience is based on the realities experienced by subjects that are in the process of studying to be physical education teachers and not focused on the ideal outcomes as defined by the curricula. The study focuses on the conditions required so that the objectives of these internships can be based on the realities faced by the student teachers.
Key words: professional education internships, teacher training, teaching models and strategies, physical education (Unesco Social Sciences Thesaurus).
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share - copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt - remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
-
Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike - If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
How to Cite
References
Arias, F. A. (2011). Emergencia del hombre en la formación de maestros y maestras en Colombia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 9 (2), pp. 703-720.
Ayala-Zuluaga, C. F. & Loaiza, Y. E. (2012). Evaluación de los Aprendizajes. El caso de la licenciatura en Educación Física de la Universidad de Caldas. Manizales: Editorial Universidad de Caldas.
Benjumea, M. (2010). La Motricidad como dimensión humana-Un abordaje transdisciplinar. España-Colombia: Instituto Internacional del Saber.
De Tezanos, A. (2006). El maestro y su formación: tras las huellas y los imaginarios. Bogotá, D. E.: Magisterio.
Faría, J., Corrêa, E. & Bressane, R. S. (1982). Prática de ensino em educação física: estágio supervisionado. Rio de Janeiro: Interamericana.
Freidson, E. (1998). Renascimento do profissionalismo: teoria, profecia e política. São Paulo. Editora da universidade de São Paulo.
Gauthier, C. (1998). Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Unijuí
Goodson, F. I. (2008). Conhecimento e Vida Profissional: Estudos sobre educação e mudança. Porto: Porto Editora.
Hessen, J. (2009). Teoría del conocimiento. Bogotá, D. C.: Ediciones Universales.
López, S. B. (2004). Proyecto "Práctica e investigación educativa": para los programas de licenciatura de la Universidad de Caldas. Universidad de Caldas. Facultad de Artes y Humanidades. Departamento de Estudios Educativos. Manizales, Colombia.
Ministerio de Educación Nacional (1994). Ley General de Educación 115. Bogotá, D. C.: Magisterio.
Ministerio de Educación Nacional (1998). Decreto 272. Bogotá, D. C.: Ministerio de Educación Nacional.
Ministerio de Educación Nacional (2003). Decreto 2566. Recuperado el 24 de enero de 2013, de: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-86425_archivo_pdf.pdf
Ministerio de Educación Nacional (2004). Resolución 1036. Recuperado el 24 de enero de 2013, de: http://www.mineducacion. gov.co/1621/article-86386.html
Ministerio de Educación Nacional (2010). Resolución 5443. Recuperado el 26 de enero de 2013, de: http://www.mineducacion. gov.co/1621/article-86386.html
Piñeros, L. (2004). Dimensiones del mejoramiento escolar: la escuela alza vuelo. Bogotá D. C.: Convenio Andrés Bello.
Posner, J. G. (1999). Análisis del currículo. México, D. F.: Mc. Graw Hill.
Sergio, M. (2006). La epistemología de una nueva ciencia: ciencia de la motricidad humana. Maestría en educación Universidad de Caldas. Manizales: Universidad de Caldas.
Tamayo, O. & Orrego, M. C. (2005). Aportes de la naturaleza de la ciencia y del contenido pedagógico del conocimiento para el campo conceptual de la educación en ciencias. Revista Educación y Pedagogía, XVII (43), pp. 13-25.
Universidad de Caldas (2010). Manual y reglamento interno de la práctica educativa, sección de práctica profesional educativa. Manizales: Universidad de Caldas, Facultad de Artes y Humanidades. Departamento de Estudios Educativos.
Universidad de Los Llanos (2012). Resolución 036 de 2012. Reglamento de la práctica profesional docente. Escuela de Artes y Humanidades. Villavicencio: Facultad Ciencias Humanas y de la Educación.
Universidad del Quindío (2009). Proyecto Educativo de Facultad de Educación. Recuperado el 2 de febrero de 2013, de: http://www.uniquindio.edu.co
Universidad del Quindío (2012) Reglamento de práctica profesional pedagógica. Armenia: Universidad del Quindío, Facultad de Educación, Programa de Educación Física y Deportes.
Wilhelm, K., Martin, G. & Miranda, C. (2012). Autoestima profesional: competencia mediadora en el marco de la evaluación docente. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, (1), pp. 339-350.